2013-08-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag förstår att min fråga kanskev var lite dum ställd.

Vilka (eventuella) komplikationer för ett familjeliv medför lokföraryrket?

Det är ju väldigt svårt att svara på. Beror ju mycket på situationen med familjen. Men, att jobba obekväma tider hör ju till många yrken i dagens läge. Så att detta skulle vara ett problem för familjen är nog inte rätt. Dock får man nog tänka sig för om man har barn som skall hämtas/lämnas på diverse aktiviteter och så, speciellt om de vuxna i hushållet jobbar konstiga tider.

Jag tror att tiderna i yrket är det som är jobbigast helt enkelt.
Citera
2014-09-24, 18:30
Medlem
Jag vet att Stockholmståg hade ett internt system där man som tågvärd hade möjlighet att bli lokförare. Alltså garanterat jobb efter lokförarutbildningen om man jobbat som tågvärd innan. Någon som vet om denna internrekrytering fortfarande är i bruk?
Citera
2014-09-25, 11:00
Avstängd
Lacerdas avatar
Någon som har koll på hur lång tid Norgekompetensen tar och vad "klasse B1 (UR23)" innebär?
Citera
2014-09-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interi
Jag vet att Stockholmståg hade ett internt system där man som tågvärd hade möjlighet att bli lokförare. Alltså garanterat jobb efter lokförarutbildningen om man jobbat som tågvärd innan. Någon som vet om denna internrekrytering fortfarande är i bruk?

Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att stanna inom företaget efter avslutad utbildning. Om det finns några garantier vet jag inte, men från företagets håll borde det vara lättare att ha kvar någon än att ta in en helt ny.
Citera
2014-09-25, 16:22
Medlem
Någon som vet hur det funkar på malmbanan?
Rekryteras det något?
Samt hurtsar schema och lön ut?
Citera
2014-09-25, 19:06
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Någon som vet hur det funkar på malmbanan?
Rekryteras det något?
Samt hurt sar schema och lön ut?
Green cargo kör 3 tåg om dagen mellan Narvik-Svappavaara. GC har sen ett samarbete med LKAB som kör 11 tåg dagligen mellan Kiruna-Narvik. Sen så tror jag att det är 7 tåg dagligen Kiruna-Luleå. Scheman som varierar utav bara helvete. Grundlönen för en förare är runt 31.000 brutto men det blir en jävla massa tillägg för all OB och kör du till Narvik så får du ett extra "Norge tillägg".
Citera
2014-09-25, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Green cargo kör 3 tåg om dagen mellan Narvik-Svappavaara. GC har sen ett samarbete med LKAB som kör 11 tåg dagligen mellan Kiruna-Narvik. Sen så tror jag att det är 7 tåg dagligen Kiruna-Luleå. Scheman som varierar utav bara helvete. Grundlönen för en förare är runt 31.000 brutto men det blir en jävla massa tillägg för all OB och kör du till Narvik så får du ett extra "Norge tillägg".

MTAB kommer inom en ganska snar framtid ta över malmtrafiken mellan Kiruna och Narvik med egna förare.
Citera
2014-09-25, 21:58
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
MTAB kommer inom en ganska snar framtid ta över malmtrafiken mellan Kiruna och Narvik med egna förare.
Var tvungen att kolla med vänner i lapphelvetet. Du har rätt, 1 juli så ska MTAB ta över, mycket GC folk går nog över då. MTAB är i full färd med att utbilda förare till Iore loken nu.
Senast redigerad av Lacerda 2014-09-25 kl. 22:04.
Citera
2014-09-25, 22:16
Medlem
Citat:
Var tvungen att kolla med vänner i lapphelvetet. Du har rätt, 1 juli så ska MTAB ta över, mycket GC folk går nog över då. MTAB är i full färd med att utbilda förare till Iore loken nu.

Kommer bli mindre i plånboken för förarna i Kiruna när MTAB tar över.
Citera
2014-09-26, 13:52
Medlem
Citat:

Jag trodde faktiskt LKAB-förarna hade en högre lön. Med tanke på vad de betalar till dom som jobbar i och omkring gruvan
Såvida inte norgetillägget är väldigt högt?
Citera
2014-09-28, 18:34
Medlem
Citat:
Jag trodde faktiskt LKAB-förarna hade en högre lön. Med tanke på vad de betalar till dom som jobbar i och omkring gruvan
Såvida inte norgetillägget är väldigt högt?

Norgetillägget är på 1250kr, men det är norgetraktamentet dom tjänar pengar på.
Citera
2014-10-04, 09:42
Medlem
1914s avatar
Citat:
Någon som har koll på hur lång tid Norgekompetensen tar och vad "klasse B1 (UR23)" innebär?

Har du kompetens för att köra tåg i Sverige tar inte Norge-kompetensen så lång tid att läsa in, för egen del tog det typ 2 månader eller något sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in