2014-09-21, 18:27
Medlem
vim.s avatar
Kan någon rekommendera något gott, billigt och lätt att tillaga till pasta? Har ingen stor erfarenhet av matlagning alls. Tänker mig något i stil med pasta carbonara eller ost- och skinksås.
Citera
2014-09-22, 16:09
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vim.
Kan någon rekommendera något gott, billigt och lätt att tillaga till pasta? Har ingen stor erfarenhet av matlagning alls. Tänker mig något i stil med pasta carbonara eller ost- och skinksås.
En ostsås gör du enkelt genom att först göra en bottenredning på smör/margarin och mjöl.
Sedan så häller du i mjölk/matgrädde och låter det hela puttra ihop till en lagom såsig konsistens. Det är sedan bra att låta såsen puttra ett par minuter extra för att få bort ev. mjölig mak.
Sedan så dumpar du i riven ost av valfri sort. Tänk dock på att osten bör ha bra smältegenskaper och gärna vara litet skarp i smaken. Tänk hellre prästost än hushållsost så att säga.
Det är även gott att blanda ostar som tex prästost med litet mögelost om man gillar sånt.

Ostsåsen kan du sedan pimpa litet som du vill med t.ex stekt bacon eller litet skinka. Svamp funkar fint det också.
Senast redigerad av Spackelackan 2014-09-22 kl. 16:15.
Citera
2014-09-22, 16:14
Medlem
Spackelackans avatar
Jag står i valet och kvalet när det gäller middagen ikväll och kan fan inte bestämma mig.
Jag är gräsänkling och kan därför njuta av sådant som frugan matvägrar, t.ex fisk eller friterat.

Det jag står och velar mellan är antingen friterade kycklingvingar enligt ett gott texikanskt recept serverade med hemlagade lökringar och en mögelostdipp, eller halstrad färsk tonfisk med örtig limedressing samt en fräsch sallad på bla quinoa, ananas, tomat och jalapeño.

Vad skall jag käka??? Hilfe bitte!!!!
Citera
2014-09-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jag står i valet och kvalet när det gäller middagen ikväll och kan fan inte bestämma mig.
Jag är gräsänkling och kan därför njuta av sådant som frugan matvägrar, t.ex fisk eller friterat.

Det jag står och velar mellan är antingen friterade kycklingvingar enligt ett gott texikanskt recept serverade med hemlagade lökringar och en mögelostdipp, eller halstrad färsk tonfisk med örtig limedressing samt en fräsch sallad på bla quinoa, ananas, tomat och jalapeño.

Vad skall jag käka??? Hilfe bitte!!!!

Byt fru!! Eller vafan, jag kan ha klänning och peruk om du serverar sån mat!!

Fisken så det låter som du kan äta kyckling i vanliga fall.
Citera
2014-09-22, 16:59
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Byt fru!! Eller vafan, jag kan ha klänning och peruk om du serverar sån mat!!

Fisken så det låter som du kan äta kyckling i vanliga fall.
Haha gulligt av dig att erbjuda dina hustruliga tjänster, men förutom när det gäller hennes fett/fiskhatande inställning till mat så är hon faktiskt rätt gullig!

Kyckling kan jag vanligtvis frossa i, men inte friterad sådan och definitivt inte ihop med mögelost och lökringar. Därför mitt kulinariska dilemma.

Är jäkligt sugen på både fisken och kycklingen. Man kanske helt enkelt skulle ta och göra båda rätterna, för att sedan frossa sig sanslös? Är nästan litet sugen på det faktiskt!
Citera
2014-09-22, 22:43
Medlem
Spackelackans avatar
Detta blir det imorgon: http://i.cubeupload.com/ijcvRP.png
Vilken form slutprodukten kommer att få har jag dock inte bestämt än, så jag är ytterst öppen för förslag. (Fiskbitarna är tonfisk f.ö)
Citera
2014-09-22, 23:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Detta blir det imorgon: http://i.cubeupload.com/ijcvRP.png
Vilken form slutprodukten kommer att få har jag dock inte bestämt än, så jag är ytterst öppen för förslag. (Fiskbitarna är tonfisk f.ö)
Du kan väl testa det här receptet... http://fresh.co.nz/sesame-seared-tuna/
Det är ett sådant recept jag lagt bokmärke på för att testa någon gång, när och om jag får råd och får tag på, riktigt fin färsk tonfisk.
Citera
2014-09-23, 00:04
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du kan väl testa det här receptet... http://fresh.co.nz/sesame-seared-tuna/
Det är ett sådant recept jag lagt bokmärke på för att testa någon gång, när och om jag får råd och får tag på, riktigt fin färsk tonfisk.
Det där verkade inte så dumt! Har det mesta hemma förutom mirin, och detta aber avhjälps enkelt genom en tripp in till stan, fast jag kommer nog att saka olivoljan till förmån för en mer värmetålig och neutralsmakande ditto. Tackar Byline! Man kan alltid lita på hälsingestintor!
Senast redigerad av Spackelackan 2014-09-23 kl. 00:21.
Citera
2014-09-25, 13:35
Medlem
Ratis avatar
Har en primusflaska med stativ som jag brukar ha med ut i skogen. Men har lite dålig fantasi på vad man kan laga för mat på den. Hittills har det bara blivit bullens pilsnerkorv så börjar bli lite less på det.
Kan tänka mig att man kan ta en tom korvburk och fylla med vatten för att koka någonting i. Men jag har hjärnsläpp. Någon som har ett bra tips?
Köttfärssås och ravioli känns väl lite för kompakt för att det ska bli riktigt genomvarmt?

http://mb.cision.com/Public/4346/9365398/91fc6b9f960cccec_800x800ar.jpg
Senast redigerad av Rati 2014-09-25 kl. 13:40.
Citera
2014-09-25, 16:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har en primusflaska med stativ som jag brukar ha med ut i skogen. Men har lite dålig fantasi på vad man kan laga för mat på den. Hittills har det bara blivit bullens pilsnerkorv så börjar bli lite less på det.
Kan tänka mig att man kan ta en tom korvburk och fylla med vatten för att koka någonting i. Men jag har hjärnsläpp. Någon som har ett bra tips?
Köttfärssås och ravioli känns väl lite för kompakt för att det ska bli riktigt genomvarmt?

http://mb.cision.com/Public/4346/9365398/91fc6b9f960cccec_800x800ar.jpg
Kolbulle är min klara favorit ute i det fria.
Mättande och gott.
Citera
2014-09-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kolbulle är min klara favorit ute i det fria.
Mättande och gott.

Känns det inte hädiskt att laga kolbulle på primus?

Själv tycker jag nog att kolbulle är lite överskattat men det var längesedan jag åt det också (p g a glutenallergi). Tycker mest det är fläskpannkaka, varken mer eller mindre. Däremot en trevlig kulturell företeelse även om kolbullegubbarna överdriver dess förträfflighet
Citera
2014-09-25, 17:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Känns det inte hädiskt att laga kolbulle på primus?

Själv tycker jag nog att kolbulle är lite överskattat men det var längesedan jag åt det också (p g a glutenallergi). Tycker mest det är fläskpannkaka, varken mer eller mindre. Däremot en trevlig kulturell företeelse även om kolbullegubbarna överdriver dess förträfflighet

Det gör det inte alls det!
Aldrig fel med en go kolbulle.

Kör du med ister som det skall göras får du ju en frasig yta med ett gôtt mjukt innanmäte.
Du friterar ju bullen i motsats till ugnsbaka den, det ger en annorlunda smak i mitt tycke.
Är standardmat vid jakt och fisket för mig.
Men man är ju en gammgubbe numera så sederna ändras ju.
Havrevällingen är det ju knappt några andra än vi oldtimers som trycker i sig heller.
Men det är gott och mättande när man är ute i skogen det med.
Senast redigerad av MeanME 2014-09-25 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in