Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Du missförstod nog mig lite, vad jag menade var nog att det finns typ 1000 saker att göra med en sån styckdetalj. Marigt att välja vad man skall göra.
Men Wienerschnitzel med klyftpotatis och bearnaisesås är ju ett utmärkt förslag, skall väl vara kalv men senast jag käkade det för nån dag sen så var det kyckling som bas.
Har ju gjort trevliga gratänger på den typen av kött åxå. Stekt dom först (skivade) och sen ner i en ugnsform (gratängform) med en jäkla massa sås och ost ovanpå.
Nackdelen med det är att det blir inte nåt mer gjort den kvällen... Mättande med en rätt med grädsås+ost=komaliknande tillstånd för mig i alla fall.
Aha, då förstår jag!
Benfri kotlettrad, eller fläskytterfilé, är billig mat med en uppsjö av tillagningsmöjligheter. Personligen tycker jag att dubbelpanerade, utbankade skivor är allra godast med fyllda rullader på andra plats. De dubbelpanerade skivorna blir så oerhört saftiga eftersom de nästan friteras. Ingen smalmat direkt, men man behöver ju inte äta gräddstinna potatisgratänger till!
Testa gärna
tonkatsu nästa gång. En japansk variant av wienerschnitzel (som ju inte alls
måste vara av kalv). Japanerna serverar sin tonkatsu med citronklyftor, nålfint strimlad vitkål i en stor hög samt en särskild tonkatsusås som man lätt kan göra själv. I Japan är denna sås en stapelvara och säljs förstås färdig på flaska i varenda mataffär.
Paltkoma har jag hört talas om, dock inte fläskkoma