2014-11-11, 02:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Min fetning.

Inte behöver det bli marigt! Tvärtom.

Du missförstod nog mig lite, vad jag menade var nog att det finns typ 1000 saker att göra med en sån styckdetalj. Marigt att välja vad man skall göra.

Men Wienerschnitzel med klyftpotatis och bearnaisesås är ju ett utmärkt förslag, skall väl vara kalv men senast jag käkade det för nån dag sen så var det kyckling som bas.

Har ju gjort trevliga gratänger på den typen av kött åxå. Stekt dom först (skivade) och sen ner i en ugnsform (gratängform) med en jäkla massa sås och ost ovanpå.

Nackdelen med det är att det blir inte nåt mer gjort den kvällen... Mättande med en rätt med grädsås+ost=komaliknande tillstånd för mig i alla fall.
Citera
2014-11-11, 05:31
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Eh, jag har ketchup, mjöl, ättika, socker, ris, en burk ravioli, svartpeppar, smör, rapsolja, massa smörgåspålägg och vitlök. Jag vill inte äta ravioli rakt av för det är coops billigaste och jag är less på den.

Vad skulle ni kunna laga med dessa ingredienser?
Citera
2014-11-11, 10:32
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Ulrich
Eh, jag har ketchup, mjöl, ättika, socker, ris, en burk ravioli, svartpeppar, smör, rapsolja, massa smörgåspålägg och vitlök. Jag vill inte äta ravioli rakt av för det är coops billigaste och jag är less på den.

Vad skulle ni kunna laga med dessa ingredienser?

Pimpa raviolin med peppar och vitlök. Vet inte vad du har för pålägg, men om du har salami eller skinka så kan du ju strimla och fräsa på dessa så att de blir lite knapriga och toppa raviolin.
Citera
2014-11-11, 17:27
Medlem
Subkulturs avatar
Jag skulle behöva råd snabbt. För tillfället mår jag piss; jag har ont i huvudet, är illamående och vill inte lämna lägenheten för att köpa mat (jag har heller inte särskilt mycket pengar för tillfället), samtidigt så har jag skitmycket disk som jag inte orkar diska vilket gör det svårt att laga mat på ordentligt sätt.

Jag är rätt sugen på bröd och tänkte göra scones men har tyvärr inget bakpulver hemma. Vad för slags gott och snabbt bröd kan jag i så fall göra med dessa ingredienser:

Mjöl
Salt
Smör
Mjölk
2 ägg

Finns det något bra recept eller är jag helt körd?
Edit: Jag kan förövrigt inte använda stekpanna då a) mina stekpannor är smutsiga och b) på spisen står det en massa disk som jag inte kan flytta på.
Senast redigerad av Subkultur 2014-11-11 kl. 17:50.
Citera
2014-11-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subkultur
Jag skulle behöva råd snabbt. För tillfället mår jag piss; jag har ont i huvudet, är illamående och vill inte lämna lägenheten för att köpa mat (jag har heller inte särskilt mycket pengar för tillfället), samtidigt så har jag skitmycket disk som jag inte orkar diska vilket gör det svårt att laga mat på ordentligt sätt.

Jag är rätt sugen på bröd och tänkte göra scones men har tyvärr inget bakpulver hemma. Vad för slags gott och snabbt bröd kan jag i så fall göra med dessa ingredienser:

Mjöl
Salt
Smör
Mjölk
2 ägg

Gör pannkakor och sen gör du crepes av dem. Det är nog fan det som går att åstadkomma av det där om du har någon fyllning också. Stek crepsen i mycket fett och riv över ost.
Citera
2014-11-11, 17:52
Medlem
Subkulturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Gör pannkakor och sen gör du crepes av dem. Det är nog fan det som går att åstadkomma av det där om du har någon fyllning också. Stek crepsen i mycket fett och riv över ost.

Nu så hann jag inte redigera mitt inlägg i tid men jag kan inte använda stekpanna för att tillaga brödet. Det är ugnen som det gäller och jag har ingen (ren) plåt/form som jag kan fylla med pannkakssmet för att göra ugnspannkaka. Det är en rätt speciell situation jag har hamnat i...

Brödet blir ju så jäkla kompakt utan jäst/bakpulver, men jag kanske kan "steka" tunnbröd i ugnen?
Senast redigerad av Subkultur 2014-11-11 kl. 17:54.
Citera
2014-11-11, 18:03
Medlem
Citat:
Nu så hann jag inte redigera mitt inlägg i tid men jag kan inte använda stekpanna för att tillaga brödet. Det är ugnen som det gäller och jag har ingen (ren) plåt/form som jag kan fylla med pannkakssmet för att göra ugnspannkaka. Det är en rätt speciell situation jag har hamnat i...

Brödet blir ju så jäkla kompakt utan jäst/bakpulver, men jag kanske kan "steka" tunnbröd i ugnen?

Hahaha. Jag kan inte hjälpa dig. Jag tror du måste skaffa dig lite tamefan helt enkelt ;-), det är gratis.
Citera
2014-11-11, 18:43
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Mjöl
Salt
Smör
Mjölk
2 ägg

Edit: Jag kan förövrigt inte använda stekpanna då a) mina stekpannor är smutsiga och b) på spisen står det en massa disk som jag inte kan flytta på.

Man får ju hoppas att du åtminstone har en ren plåt

I så fall kan du kanske fixa detta "nödbröd". Har du olja hemma? Annars kan du ta lite extra smör.

2,5 dl vetemjöl
1 krm salt
1 tsk smör
2 tsk olja
4 msk vatten

Rör samman mjöl och salt. Blanda i smöret och rör om tills det blir grynigt. Blanda olja och vatten och häll detta i mjölet. Rör samman till det lossnar från skålens kanter. Strö lite mjöl på bakbordet och knåda degen lätt. Strö över lite mjöl och platta till degen med handen. Kavla sedan ut den så tunt som möjligt. Ta upp degen, vänd den och kavla igen så tunt som möjligt. Picka den med en gaffel och grädda åtta minuter i 200 grader.

Äggen kan du koka (men då måste du ju röja av spisen) och äta till. Ta hand om dig
Citera
2014-11-11, 19:04
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Du missförstod nog mig lite, vad jag menade var nog att det finns typ 1000 saker att göra med en sån styckdetalj. Marigt att välja vad man skall göra.

Men Wienerschnitzel med klyftpotatis och bearnaisesås är ju ett utmärkt förslag, skall väl vara kalv men senast jag käkade det för nån dag sen så var det kyckling som bas.

Har ju gjort trevliga gratänger på den typen av kött åxå. Stekt dom först (skivade) och sen ner i en ugnsform (gratängform) med en jäkla massa sås och ost ovanpå.

Nackdelen med det är att det blir inte nåt mer gjort den kvällen... Mättande med en rätt med grädsås+ost=komaliknande tillstånd för mig i alla fall.

Aha, då förstår jag!
Benfri kotlettrad, eller fläskytterfilé, är billig mat med en uppsjö av tillagningsmöjligheter. Personligen tycker jag att dubbelpanerade, utbankade skivor är allra godast med fyllda rullader på andra plats. De dubbelpanerade skivorna blir så oerhört saftiga eftersom de nästan friteras. Ingen smalmat direkt, men man behöver ju inte äta gräddstinna potatisgratänger till!

Testa gärna tonkatsu nästa gång. En japansk variant av wienerschnitzel (som ju inte alls måste vara av kalv). Japanerna serverar sin tonkatsu med citronklyftor, nålfint strimlad vitkål i en stor hög samt en särskild tonkatsusås som man lätt kan göra själv. I Japan är denna sås en stapelvara och säljs förstås färdig på flaska i varenda mataffär.

Paltkoma har jag hört talas om, dock inte fläskkoma
Citera
2014-11-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Aha, då förstår jag!
Benfri kotlettrad, eller fläskytterfilé, är billig mat med en uppsjö av tillagningsmöjligheter. Personligen tycker jag att dubbelpanerade, utbankade skivor är allra godast med fyllda rullader på andra plats. De dubbelpanerade skivorna blir så oerhört saftiga eftersom de nästan friteras. Ingen smalmat direkt, men man behöver ju inte äta gräddstinna potatisgratänger till!

Testa gärna tonkatsu nästa gång. En japansk variant av wienerschnitzel (som ju inte alls måste vara av kalv). Japanerna serverar sin tonkatsu med citronklyftor, nålfint strimlad vitkål i en stor hög samt en särskild tonkatsusås som man lätt kan göra själv. I Japan är denna sås en stapelvara och säljs förstås färdig på flaska i varenda mataffär.

Paltkoma har jag hört talas om, dock inte fläskkoma

Svingott. Så här brukar jag göra: http://www.barariktigmat.se/index.php/fagel/kyckling/item/145-katsu-curry-med-kyckling/145-katsu-curry-med-kyckling
Citera
2014-11-11, 20:50
Medlem
Subkulturs avatar

Tack för tipset men jag hann hitta på ett eget recept. Blandade smör, mjöl, mjölk, salt och oregano och la sedan ut degen för att sedan bre på vitlökssmör, rulla ihop skiten och sen in i ugn. Tänkte att det blir saftigare med vitlökssmör i mitten. Får se om det smakar gott.

Edit: Okej, nu har jag smakat. Och det smakade skit.
Senast redigerad av Subkultur 2014-11-11 kl. 20:57.
Citera
2014-11-11, 22:48
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Tack för tipset men jag hann hitta på ett eget recept. Blandade smör, mjöl, mjölk, salt och oregano och la sedan ut degen för att sedan bre på vitlökssmör, rulla ihop skiten och sen in i ugn. Tänkte att det blir saftigare med vitlökssmör i mitten. Får se om det smakar gott.

Edit: Okej, nu har jag smakat. Och det smakade skit.

Nåja. Jag tror dig när du säger att det smakade skit. Men du gjorde ändå ett tappert försök
Testa nödbrödet vid tillfälle. Jag tror du kommer att gilla det. Och se för fasiken till att städa och diska. Med det snaraste!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in