Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Och dessutom så är en missbrukare väldigt duktig på att byta missbruk ,och ja sjukdomsbilden är exakt lika inom allt missbruk. Tar du bort alkoholen så kan du helt plötsligt bli en träningsnarkoman istället, eller matmissbrukare, spelmissbrukare osv.
Ett heltidsjobb att bli av med sjukdomen. Den finns där för alltid. En kronisk sjukdom.
Detta tror jag stämmer fullständigt!
Det är en speciell gen som styr detta har jag för mig.
Personer som blir missbrukare brukar ofta även ha ett aktivt belöningssystem, såtillvida att de ofta strävar efter att få en belöning så fort de presterat något. Det tycker jag mig ha märkt.
Finns kanske en koppling mellan belöning och missbruk. Om belöningen sedan är något negativt såsom för mycket spelande, för mycket mat, narkotika eller alkohol, så blir det problem.
För egen del har jag alltid avstått från allt som kan ge ett missbruk (bortsett från normala mängder mat då), men jag ser inte heller att jag vill ha någon särskild belöning överhuvudtaget i vardagen för prestationer jag genomför. Vad utlöser vad? Kanske för att jag avstått som jag inte aktiverat belöningssystemet? Eller så har jag ett obefintligt belöningssystem, varför jag inte kan hamna i missbruk? Det är liksom inte aktuellt då.
Knepiga grejer.