2014-09-25, 11:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det krävs mer än att hitta felstavningar och lite annat I en FUP för att få till resning.

Man kan antingen anlita Holmer och hans privatspanare som åker ut och pratar med folk, gör analyser med mera, vilket kostar pengar, eller så kan media ta upp fallet.

Media kan vara ett program, en enskild journalist eller en författare, som I Quickfallet, som tar sig tid att träffa folk, gå igenom hela utredningen och även göra egna analyser.

Självklart gör ingen detta bara för skojs skull utan man gör det för att få material för sina artiklar eller till en bok.

Men för att det överhuvudtaget ska tas upp av någon som aktivt kan gräva I fallet så krävs förstås att det finns något att nysta I, det gör det inte I detta fall.
Jag tycker bloggen lyckas rätt bra i att gräva och få fram osanningar i både FUP och rättegångsförhör. Inte tillräckligt för en resning, men så är det sannolikt inte Guillou som skriver.
Citera
2014-09-25, 11:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad menar du, vad skulle media ha för skäl att göra det?

För att de ska vara kritiska krävs att det finns något att vara kritisk mot och det enda som man kan se lite kritiskt på är HRs färändring av brottsrubriceringen, utan att de har minsta stöd för att göra en sådan förändring, utöver en egen bedömning.
Innan Guillou och Holm kom med sina avslöjanden var inte media kritiska i fallen Cederholm och Quick heller.
Citera
2014-09-25, 11:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Innan Guillou och Holm kom med sina avslöjanden var inte media kritiska i fallen Cederholm och Quick heller.

Visst, det krävdes förstås att någon inom mediavärlden började gräva I det.
Citera
2014-09-25, 11:27
Bannlyst
Citat:
Det krävs mer än att hitta felstavningar och lite annat I en FUP för att få till resning.

Man kan antingen anlita Holmer och hans privatspanare som åker ut och pratar med folk, gör analyser med mera, vilket kostar pengar, eller så kan media ta upp fallet.

Media kan vara ett program, en enskild journalist eller en författare, som I Quickfallet, som tar sig tid att träffa folk, gå igenom hela utredningen och även göra egna analyser.

Självklart gör ingen detta bara för skojs skull utan man gör det för att få material för sina artiklar eller till en bok.

Men för att det överhuvudtaget ska tas upp av någon som aktivt kan gräva I fallet så krävs förstås att det finns något att nysta I, det gör det inte I detta fall.

Jajjamen, så är det ju.
Men vi vet heller inte om nya fynd kommer fram. Vad händer om/när man hittar mordvapnet eller brottsplatsen tex, då kommer med all sannolikhet utredningen öppnas igen. Det är större chans att sådant upptäcks om det finns engagerade personer i fallet och att en blogg bedrivs. Vem vet kanske de felaktigheter som ändå finns i FU får annat ljus ihop med ett fynd. Men hittills ser det magert ut.

MEN- MrFolds påstående om att media "skall" vara engagerad för att få resning, eller ens göra en ansökan stämmer helt enkelt inte. Av de 5000 ansökningar som kommer till HD tas ju bara en bråkdel upp i media, det tror jag du och jag är helt överens om ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-09-25 kl. 11:37.
Citera
2014-09-25, 11:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Visst, det krävdes förstås att någon inom mediavärlden började gräva I det.
Och det finns det, bloggaren. Men om du kan förmå någon tidning eller TV-kanal att börja gräva också, så är du välkommen.
Citera
2014-09-25, 11:32
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Nej, hon ifrågasatte hur KJ kunde radera SMS oavsiktligt med osanna påståenden om mobilens funktion. Hon hade provat på KJ:s mobil, sa hon, och hade hon gjort det hade hon upptäckt att KJ hade rätt om funktionen. Notera också att KJ visste att SMS kunde återskapas.

KJ slingrade sig inte som en orm, han förklarade rakt ut hur det kunde hända.

Och hur du kan veta det? Ser ut som KJ försöker slingra sig någorlunda hela tiden, hans svar på frågorna är så otroligt svävande. Så det blir pinsamt långa stunder, att läsa förhören med KJ.
Senast redigerad av henkess 2014-09-25 kl. 11:34.
Citera
2014-09-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Någon/ några fler har haft koll på KJ, inte bara polisen har haft span på honom. Någon visste att han varit och sökt av gula huset..vem? Vem/ vilka sökte med KJ under denna tiden?
Enligt förundersökningen sid 1580 säger KJ i förhören att han var inne i Gula huset och kollade men det var tomt, det skulle ha varit mitt på dagen vid 13.00 tiden och därefter anslöt han sig till Missing People.
Det borde ha varit 9 maj tidsmässigt.
Senast redigerad av Lagro 2014-09-25 kl. 11:40.
Citera
2014-09-25, 11:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Och hur du kan veta det? Ser ut som KJ försöker slingra sig någorlunda hela tiden, hans svar på frågorna är så otroligt svävande. Så det blir pinsamt långa stunder, att läsa förhören med KJ.
Jag har lyssnat på förhören som EMF höll i TR.
Citera
2014-09-25, 11:58
Medlem
Citat:
För att de ska vara kritiska krävs att det finns något att vara kritisk mot och det enda som man kan se lite kritiskt på är HRs färändring av brottsrubriceringen, utan att de har minsta stöd för att göra en sådan förändring, utöver en egen bedömning.
Eftersom du anser dig kunna det här fallet vill jag ställa en fråga:
Om KJ är gärningsmannen som du anser, måste han ha placerat de här kroppsdelarna i Gula huset, var finns de uppgifterna i förundersökningen? Det borde finnas bevis eller bindande indicier för en sådan sak, vad är det som säger att det var KJ som placerade dem där ?
Senast redigerad av Lagro 2014-09-25 kl. 12:01.
Citera
2014-09-25, 12:12
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag har lyssnat på förhören som EMF höll i TR.

Vad var det för skillnad då menar du. Gentemot hans lögner i fup, och alla hans svävande svar.
Dom här orden sammanfattar förhören med KJ bra Jag vet inte, öh.., och så…ehh…
Dyker upp i stort sett hela tiden, stabila svar från en skyldig stackare. Vi ska inte glömma den bästa lögnen av alla,

F: Så du somnar framför tv:n?
H: Ja.
F: Är det mitt under filmen det?
H: Jaa, det kan….jag tror det. Sen så var…
F: Vad är det sista du minns av den här filmen innan du somnar? Vad är det som händer på
den här filmen det sista du minns?
H:Öh…-
F: Va?
H: Jag vet inte.

Okej, jag gjorde inte som…jaa…som jag sa tidigare, jag gick inte och la mig. Jag
gick…jag åkte till min lillebrorsa stup i fyllan och titt…skulle kolla på vad han gjorde och
han var hemma själv.
Citera
2014-09-25, 12:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag tycker bloggen lyckas rätt bra i att gräva och få fram osanningar i både FUP och rättegångsförhör.
Har man lyckats gräva fram ägaren till den här svarta pick-upen:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 79
E kan också ange att hon inför Beredningsmötena så har hon hämtat A-LJ i Norra S-byn och då har hon vid något tillfälle sett en svart Pick up på gården och undrar om polisen kollat familjen J:s hela fordonspark. Det finns även en vit bil i familjen.
Citera
2014-09-25, 12:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad var det för skillnad då menar du. Gentemot hans lögner i fup, och alla hans svävande svar.
Dom här orden sammanfattar förhören med KJ bra Jag vet inte, öh.., och så…ehh…
Dyker upp i stort sett hela tiden, stabila svar från en skyldig stackare. Vi ska inte glömma den bästa lögnen av alla,

F: Så du somnar framför tv:n?
H: Ja.
F: Är det mitt under filmen det?
H: Jaa, det kan….jag tror det. Sen så var…
F: Vad är det sista du minns av den här filmen innan du somnar? Vad är det som händer på
den här filmen det sista du minns?
H:Öh…-
F: Va?
H: Jag vet inte.

Okej, jag gjorde inte som…jaa…som jag sa tidigare, jag gick inte och la mig. Jag
gick…jag åkte till min lillebrorsa stup i fyllan och titt…skulle kolla på vad han gjorde och
han var hemma själv.
Jag pratade om förhören med EMF. Detta är inte ett sådant förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in