2014-09-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom du anser dig kunna det här fallet vill jag ställa en fråga:
Om KJ är gärningsmannen som du anser, måste han ha placerat de här kroppsdelarna i Gula huset, var finns de uppgifterna i förundersökningen? Det borde finnas bevis eller bindande indicier för en sådan sak, vad är det som säger att det var KJ som placerade dem där ?

Det var just det, det uppenbarligen fanns, - bindande indicier.
Du satte namn på det hela.
Helt nytt i svensk rättspraksis och visst är det smidigt!
Citera
2014-09-25, 14:31
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag pratade om förhören med EMF. Detta är inte ett sådant förhör.

Nej du sa att KJ inte försökt slingra sig. Vad jag har sett och hört så har han försökt med det i varje förhör. I samtliga beter han sig lika skyldig och försöker slingra sig.
Citera
2014-09-25, 14:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Nej du sa att KJ inte försökt slingra sig. Vad jag har sett och hört så har han försökt med det i varje förhör. I samtliga beter han sig lika skyldig och försöker slingra sig.
När jag sa det diskuterade vi EMF:s förhör.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det skulle också kunna innebära att EM-F fiskat efter hur mycket KJ visste om sin mobils olika funktioner - vilket på ett ypperligt sätt framkom, dvs KJ visste precis vad han gjort men ville låtsas som att raderingen varit ett "misstag". Dessutom fick EM-F fram att KJ slingrade sig som en orm när han skulle försöka förklara varför just VB:s sms - och ingen annans - försvunnit från hans mobil lika spårlöst som VB själv. KJ ville göra gällande att han bara velat radera sina senaste sms. - Den som vann den ronden på knockout var EM-F (som f.ö. kunde ha fått förhöra KJ i egen regi utan att ordföranden hela tiden stört förhöret med sina malplacerade snusförnuftiga kommentarer).
Nej, hon ifrågasatte hur KJ kunde radera SMS oavsiktligt med osanna påståenden om mobilens funktion. Hon hade provat på KJ:s mobil, sa hon, och hade hon gjort det hade hon upptäckt att KJ hade rätt om funktionen. Notera också att KJ visste att SMS kunde återskapas.

KJ slingrade sig inte som en orm, han förklarade rakt ut hur det kunde hända.
Och hur du kan veta det? Ser ut som KJ försöker slingra sig någorlunda hela tiden, hans svar på frågorna är så otroligt svävande. Så det blir pinsamt långa stunder, att läsa förhören med KJ.
Jag har lyssnat på förhören som EMF höll i TR.
Citera
2014-09-25, 15:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jajjamen, så är det ju.
Men vi vet heller inte om nya fynd kommer fram. Vad händer om/när man hittar mordvapnet eller brottsplatsen tex, då kommer med all sannolikhet utredningen öppnas igen. Det är större chans att sådant upptäcks om det finns engagerade personer i fallet och att en blogg bedrivs. Vem vet kanske de felaktigheter som ändå finns i FU får annat ljus ihop med ett fynd. Men hittills ser det magert ut.

MEN- MrFolds påstående om att media "skall" vara engagerad för att få resning, eller ens göra en ansökan stämmer helt enkelt inte. Av de 5000 ansökningar som kommer till HD tas ju bara en bråkdel upp i media, det tror jag du och jag är helt överens om ?

Visst.
Citera
2014-09-25, 15:42
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Eftersom du anser dig kunna det här fallet vill jag ställa en fråga:
Om KJ är gärningsmannen som du anser, måste han ha placerat de här kroppsdelarna i Gula huset, var finns de uppgifterna i förundersökningen? Det borde finnas bevis eller bindande indicier för en sådan sak, vad är det som säger att det var KJ som placerade dem där ?

Du har rätt I sak, det finns inget idag som direkt talar för att KJ placerat benen I det gula huset, annat än visa indicier.

Men, det finns inte heller något som talar emot att KJ, den som alla indicier och bevis I övrigt pekar mot, kunde ha placerat ut kroppsdelarna.

Men, om vi ser till helheten med en myndig blick, den sista som såg henne, kroppen påträffades I ett område väl känt för KJ, blod och likdoft I bilen, konstiga förklaringar och ett märkligt beteende sammantaget med att han inte kunde ge trovärdiga förklaringar på besvärande frågor gör att det absolut inte går att saga att han, med dagens utredning är oskyldig.

Visst finns det luckor, précis som I Alm-fallet, men man kan inte bortse från att även med luckor så är alla de besvärande omständigheterna, indicierna och bevisen, som inte har kunnat förklarats, nog tillräckligt för en fällande dom. Så hade även skett I Alm-fallet om man bara hade kunnat fastställa dödsorsaken.
Citera
2014-09-25, 15:49
Medlem
henkesss avatar
Citat:
När jag sa det diskuterade vi EMF:s förhör.

Såg inte letsdoit inlägg. Ja det förstod jag också. KJ:s svävande lögner om dom raderade smsen. Ja KJ svarade säkert EMF så gott han kunde, lika svävande som alltid. Om man köper hans lögner sen tidigare, "raderat massa sms av misstag" , "raderat sms från vb för dom innehöll sex relaterat material" "sparar bara Viktiga sms" Vilket av alternativen står han för? Alltid bra att komma med många olika förslag tycker KJ. För att verka säker. Dålig lögnare är vad han är.
Citera
2014-09-25, 15:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Såg inte letsdoit inlägg. Ja det förstod jag också. KJ:s svävande lögner om dom raderade smsen. Ja KJ svarade säkert EMF så gott han kunde, lika svävande som alltid. Om man köper hans lögner sen tidigare, "raderat massa sms av misstag" , "raderat sms från vb för dom innehöll sex relaterat material" "sparar bara Viktiga sms" Vilket av alternativen står han för? Alltid bra att komma med många olika förslag tycker KJ. För att verka säker. Dålig lögnare är vad han är.
På vilket sätt svarade KJ svävande på EMF:s frågor? (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-09-25, 15:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Och det finns det, bloggaren. Men om du kan förmå någon tidning eller TV-kanal att börja gräva också, så är du välkommen.

Haha, vad gräver bloggaren in, I FUP.

Nej, hade det funnits oklarheter som kunde talat för KJs oskuld så hade jag engagerat mig, men det finns ju inget som talar emot hans skuld.

Det bloggaren försöker göra är att så tvivel om KJ, den skyldige, eventuellt skulle ha friats I brist på bevis. Det ställer jag inte upp på, innan KJ kan frias krävs att det finns övertygande bevisning för att en annan har utfört brottet alternativt att KJ omöjligen skulle kunna vara skyldig.
Citera
2014-09-25, 16:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Haha, vad gräver bloggaren in, I FUP.

Nej, hade det funnits oklarheter som kunde talat för KJs oskuld så hade jag engagerat mig, men det finns ju inget som talar emot hans skuld.

Det bloggaren försöker göra är att så tvivel om KJ, den skyldige, eventuellt skulle ha friats I brist på bevis. Det ställer jag inte upp på, innan KJ kan frias krävs att det finns övertygande bevisning för att en annan har utfört brottet alternativt att KJ omöjligen skulle kunna vara skyldig.
Nej, bloggaren gräver i mer. Bloggaren har inte uttalat någon önskan om resning eller avsikt att hitta bevis, hen bara granskar förundersökningen och rättsprocessen och hittar fel begångna av polis, åklagare och målsägandebiträde.

Någon med större resurser kan hitta något som leder till resning, och det behöver inte vara bevis, enligt RB 58:2 p.3.
Citera
2014-09-25, 16:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Nej, bloggaren gräver i mer. Bloggaren har inte uttalat någon önskan om resning eller avsikt att hitta bevis, hen bara granskar förundersökningen och rättsprocessen och hittar fel begångna av polis, åklagare och målsägandebiträde.

Någon med större resurser kan hitta något som leder till resning, och det behöver inte vara bevis, enligt RB 58:2 p.3.

Va bra, då kanske bloggaren skulle engagera sig I lite fler fall för att påvisa eventuella brister I utredningen, och inte bara I detta fall.
Citera
2014-09-25, 16:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det finns skäl som gör att det borde bli resning i fallet, även sett till kraven som HD har för att få resning.
Det är skäl som helt har förbigått mig; bevisningen är s.k. struktural; det är en ren indiciebevisning, och domstolarna har varit väl medvetna om att det saknats mord- och styckningsplats samt mordvapen (oaktat man sett att vapnet bör vara av ett udda slag). Du underkänner indiciebevisningen, bl.a. pga följande:

1. KJ hade anledning tro att han var satt under span och därför skulle han aldrig ha placerat likdelarna där de återfanns; alltså har någon annan gjort det. Av detta följer att det a) är en annan gm, eller b) att KJ haft en medhjälpare.

2. Det finns ingenting som talar för att KJ placerat ut likdelarna; att han den 9 maj säger sig ha inspekterat ödehuset talar snarare för att han är oskyldig eftersom likdelarna pga efterföljande vittnen som sagt sig ej kunnat se några ben inne i ödehuset talar för att delarna bör ha lagts dit efter den 9 maj - [eller snarare efter den 12 maj eftersom det denna em fanns folk på platsen som tittat in genom fönstret (även den 18 el. 19 maj men det vittnet hade ej tittat in till höger), min anm.].

Punkt 1 och 2 ovan: Även om KJ trott sig ha någon i hälarna kan han före den 9 maj ha placerat ut likdelarna nära ödehuset, t.ex. i det undersökta värnet. Det är heller inte uteslutet att efterföljande vittnen kan ha missat benen där de låg i halvmörkret, varav det ena på en planka en bit in till höger, och vilka en mobillampa bara med största svårighet förmått lysa sig fram till. - Alternativet att KJ i egenskap av commander känt sig säker på att kunna skaka av sig spanarna för att sticka emellan med en snabb och rådig likutplacering ska inte heller underskattas. För detta ändamål låg det också i hans intresse att försäkra sig om att ödehuset ansågs genomletat och avfört från vidare sök.

Sammanfattningsvis har jag inte sett ett, säger ett, litet indicium som talar för en annan gm än KJ - och ej heller för någon medhjälpare utanför familjens trängre krets; Dexter oräknad.

Kanske har du ett uppslag när det gäller den svarta pickup som setts på gårdsplanen till S-by-l (och som ej behöver ha något samband med den pickup som setts vid det röda förrådet:
http://oi41.tinypic.com/2uyrk83.jpg )

Vems var denna pickup? - Var pickupen utlånad; tillhörde den en bekant till familjen; en arbetskamrat; var det någons firmabil..?
Citera
2014-09-25, 16:29
Medlem
henkesss avatar
Citat:
På vilket sätt svarade KJ svävande på EMF:s frågor? (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Det sista, även inkluderat en lögn.
Den dömde: Ja, det måste... jag... jag ville ju inte radera allt.

Svaret grundar sig på att han helt enkelt ljuger, för att dölja något. Alltid svårt att tro på dömda GM som "råkar" radera massa sms. Ganska standard att skylla på det. Sen att han gav tre olika alternativ i inledande förhör, gör inte saken bättre. Vem vet, kanske något sms från en ytterligare gm försvunnit också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in