2014-09-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det finns inga motsägelser utan det är du som har missförstått alltsammans.
Det finns inga bevis var gömstället för kroppsdelarna var, men spårhundarna markerade vid ett värn som var isbelagt och vattenfyllt. Nu tömdes det här värnet efter att isen smält av brandkåren och hundarna markerade inne i värnet och speciellt mot en fönsterglugg.
Som du vet är det inget bevis att hundar markerar, men om vi antar att det var det värnet som kroppsdelarna förvarades i som hundarna markerade, polisen använde också ett flertal hundar.
Om så är fallet måste kroppsdelarna ha tagits in genom fönstergluggen på baksidan av värnet, som kan anses hade varit omöjligt för KJ ensam att ta ut och in de här kroppsdelarna.
Orsaken att kroppsdelarna togs ut från värnet anser jag är att gärningmännen visste om att de kommer att upptäckas förr eller senare och då hade kunnat konstateras att KJ kunde aldrig ta ut och in dem, ensam från värnet.
Det medför att misstankarna om VB:s mord hade måste riktas mot annat håll än KJ.
Gärningsmännen trodde det var en bättre lösning att placera dem i Gula huset, som de sannolikt trodde att KJ skulle misstänkas för att ha placerat dem där.
KJ hade ingen misstanke på sig utan det är när kroppsdelarna kommer till värnet som han blir misstänkt.

Eftersom många har ansett att KJ är inte gärningsmannen, därför några bevis mot honom har inte funnits. När ett sådant scenarium dyker upp finns det alltid en svag länk i kedjan och den svaga länken var att det påståtts att KJ flyttade kroppsdelarna till Gula huset och då skulle han vara gärningsmannen.
Men man kan påstå den kedjan är bruten, det är inte hållbart att påstå KJ flyttade kroppsdelarna till Gula huset och därför är KJ helt oskyldig till mordet på VB.

Någon/ några fler har haft koll på KJ, inte bara polisen har haft span på honom. Någon visste att han varit och sökt av gula huset..vem? Vem/ vilka sökte med KJ under denna tiden?
Citera
2014-09-25, 10:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Någon/ några fler har haft koll på KJ, inte bara polisen har haft span på honom. Någon visste att han varit och sökt av gula huset..vem? Vem/ vilka sökte med KJ under denna tiden?

Är detta nåt du vet baserat på utredningsmaterialet eller är det ett mer löst antagande?
Citera
2014-09-25, 10:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det skulle också kunna innebära att EM-F fiskat efter hur mycket KJ visste om sin mobils olika funktioner - vilket på ett ypperligt sätt framkom, dvs KJ visste precis vad han gjort men ville låtsas som att raderingen varit ett "misstag". Dessutom fick EM-F fram att KJ slingrade sig som en orm när han skulle försöka förklara varför just VB:s sms - och ingen annans - försvunnit från hans mobil lika spårlöst som VB själv. KJ ville göra gällande att han bara velat radera sina senaste sms. - Den som vann den ronden på knockout var EM-F (som f.ö. kunde ha fått förhöra KJ i egen regi utan att ordföranden hela tiden stört förhöret med sina malplacerade snusförnuftiga kommentarer).
Nej, hon ifrågasatte hur KJ kunde radera SMS oavsiktligt med osanna påståenden om mobilens funktion. Hon hade provat på KJ:s mobil, sa hon, och hade hon gjort det hade hon upptäckt att KJ hade rätt om funktionen. Notera också att KJ visste att SMS kunde återskapas.

KJ slingrade sig inte som en orm, han förklarade rakt ut hur det kunde hända.
Citera
2014-09-25, 10:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du vet att ett av de säkraste sätten att visa att man saknar argument i en diskussion är att göra sig till opåkallad talesman för någon slags anonym massa ("Vi är många som", "Läsarna", "Du har inte övertygat någon"). Om du har fått nån slags fullmakt att företräda andra skribenter i tråden så kan du väl redovisa den så att man vet hur många "röster" du har bakom dig

Den här tråden handlar inte om dig och dina sårade känslor som uppenbarligen blev ännu mer sårade efter att en person med status som moderator gjort sig besväret att gå in och näpsa till dig offentligt efter en löjlig och helt opåkallad kommentar mot mig i en helt annan tråd Den handlar om mordet på en ung flicka och det rättsliga efterspelet. Så varför inte sluta bete dig som en löjlig liten mops och skriva fjolliga inlägg som enbart handlar om min person och min debatteknik?

Den verkliga frågan gällde allmänt om resning och vad som krävs för det. Jag har skrivit ett flertal inlägg i denna tråd och försökt förklara för bl.a. din vän Q vad som krävs och vad lagen säger. Det verkar som han faktiskt till slut förstod att RB 58:1 2p om falska uppgifter enbart handlar om medvetet felaktiga uppgifter som lämnats och därför inte kan användas som resningsgrund för ev. fel i utredningsmaterialet. Dem har du inte bemött (vågat bemöta). Men säg gärna till om du vill diskutera detta eller någon annan aspekt av resningsinstitutets tillämpning i detta fall i sak.

Vad skrev jag då som du försöker bjäbba mot nu?

Kan detta missförstås av annat skäl än att man medvetet försöker göra det för att plocka poäng eller för att man är en idiot (Vilket av typfallen som gäller för dig överlåter jag åt andra att bedöma)? Det framgår klart att det är den djupare granskningen (dvs en utredning av sakomständigheterna som till slut med hjälp av sakkunniga lett fram till en formell resningsansökan) som resulterar i resningen.

Det första ledet beskriver hur resningsprocesser (i en vidare bemärkelse) de facto har tagit sin början i de fall jag känner till. "Tidningarna" är lite dåligt uttryckt, för i flera fall har det varit andra media som först uppmärksammat en tveksam dom (t ex Uppdrag granskning) och därigenom sett till att oskyldigt dömda fått sakkunnigt bistånd. I fallet Joy Rahman vill jag minnas att det var journalisten Dick Sundevall som började skriva, efter att han kontaktats av interner på det fängelse Rahman då satt på. Det finns säkert fall som bara hanterats i tysthet, men det är inget jag kommer på nu.

Summa summarum: Min beskrivning är helt korrekt och inte det minsta missvisande, förutom att "tidningar" bör bytas ut mot "media". Ingenstans har jag påstått att HD skulle låta sig påverkas av massmedial uppmärksamhet, den tolkningen finns enbart i din fantasi.

Den dömde Kristoffer Johansson då? Ja formellt finns naturligtvis inget hinder mot att i tysthet utarbeta en resningsansökan och skicka in. De facto är det osannolikt att vi får se något som helst rättsligt efterspel här så länge inte någon grävande journalist hittar grejer som är av större dignitet än en felaktig mastning eller ett målsägandebiträdes misstag kring hur en IPhone fungerar, presenterar dessa och får en eller flera personer med juridisk sakkompetens att intressera sig för målet. Som jag flera gånger tidigare påpekat så kan man med i princip 100%-ig säkerhet säga att sådan information måste komma från någonting annat än en genomgång med lupp av förundersökningsmaterialet. Det bidrar nämligen inte med något nytt (eftersom allt i FUP per definition är känt och allt handlar om tolkning/värdering av bevismaterial, något som i sig aldrig kan utgöra resningsgrund) Därför är bloggen skäligen meningslös i sin nuvarande inriktning, även om jag ett antal gånger påpekat att jag inte har något emot den och absolut inte säger att den borde försvinna eller något i den stilen.
Det fetstilta har du påstått upprepade gånger utan belägg. Försöker du att skapa en trådsanning?
Citera
2014-09-25, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Q frågade
Citat:
Kommer HD att bevilja resning efter en tidningsartikel tror MrFold?
MrFold svarade
Citat:
Här är ett par exempel på hur advokater uttalat skarp kritik både före och efter avslutad rättsprocess mot hur förundersökningar har skötts (alltså inte bara vad som kommit fram)
... så nog förekommer det.

Det är viktigt att du är noggrann i dina inlägg och svarar på frågan istället för att hitta på egna utsvävningar. Man kan fortfarande tro att du på allvar menar att HD låter sig påverkas av media.

Ett enkelt ja eller nej hade fungerat på Qs fråga som fortfarande är obesvarad.
Citera
2014-09-25, 10:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Q frågade:

MrFold svarade

Det är viktigt att du är noggrann i dina inlägg och svarar på frågan istället för att hitta på egna utsvävningar. Man kan fortfarande tro att du på allvar menar att HD låter sig påverkas av media.

Ett enkelt ja eller nej hade fungerat på Qs fråga.

Jag tror du missförstår. Nu är en person dömd och utredningen har arkiverats vilket innebär att det inte förekommer någon vidare utredning I ärendet.

Det media kan bidra till att det med hjäp av så kallad grävande journalistik utreda fallet och hitta nya uppgifter, vittnen eller annat som kan påvisa KJs oskuld vilket I sin tur är material som kan användas för resningsansökan.

Ett exempel är hur journalisten Guillou grävde fram nya uppgifter I fallet Cederholm, vilket ledde fram till resning och slutligen ett frikännande.

Tillägg:

Det har även efterfrågats information om när en advokat har uttryckt att dennes klient är oskyldig. Vi behöver inte gå speciellt långt för att hitta sådana uttalanden, båda KJs advokater, Fossberg och hans advokatbiträde gick ut I media och sa att de ansåg att deras klient var oskyldig.

Dessa uttalanden reagerade jag på, vilket redan har diskuterats I tråden.

Olsson var mer försiktigt och sa att hans klient hävdar att han är oskyldig.
Senast redigerad av Lalajlaj 2014-09-25 kl. 10:47.
Citera
2014-09-25, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tror du missförstår. Nu är en person dömd och utredningen har arkiverats vilket innebär att det inte förekommer någon vidare utredning I ärendet.

Det media kan bidra till att det med hjäp av så kallad grävande journalistik utreda fallet och hitta nya uppgifter, vittnen eller annat som kan påvisa KJs oskuld vilket I sin tur är material som kan användas för resningsansökan.

Ett exempel är hur journalisten Guillou grävde fram nya uppgifter I fallet Cederholm, vilket ledde fram till resning och slutligen ett frikännande.

Ja men självklart, finns massor av exempel. Men det betyder inte att det handlar om uppmärksamhet i media för att få resning. Jag är av övertygelsen att de flesta resningsärenden går media obemärkt förbi (ca.140st PT/år, 5000 ansökningar/år). MrFold ville påskina att avsaknaden av kritisk media gör att någon resning till HD inte är aktuell.

Om det vet vi inget.
Citera
2014-09-25, 10:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
/.../ Notera också att KJ visste att SMS kunde återskapas.
Vid tidpunkten för rättegången, ja. - F.ö. har han säkert i vredesmod raderat alla VB:s sms - eller tror du det var ett litet "misstag"!?
Citat:
KJ slingrade sig inte som en orm, han förklarade rakt ut hur det kunde hända.
Hans "förklaringen" antog formen av motfrågor och angrepp.
Citera
2014-09-25, 11:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vid tidpunkten för rättegången, ja. - F.ö. har han säkert i vredesmod raderat alla VB:s sms - eller tror du det var ett litet "misstag"!?
Han påstod vid rättegången att han berättade det för polismannen som beslagtog mobilen, och blev inte motsagd.
Citat:
Hans "förklaringen" antog formen av motfrågor och angrepp.
Nej, han blev angripen med lögn när han förklarade hur raderingen gick till.
Citera
2014-09-25, 11:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Media har genomgående slickat åklagarnas rövar under hela förundersökningen och rättegången. Att de då helt plötsligt skulle bli kritiska är inte sannolikt. I stället för Guillou med TV och hela Sverige som arena är det en liten bloggare (med det inte sagt att det inte kan vara Guillou) som granskar utredningen och rättsprocessen.
Citera
2014-09-25, 11:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja men självklart, finns massor av exempel. Men det betyder inte att det handlar om uppmärksamhet i media för att få resning. Jag är av övertygelsen att de flesta resningsärenden går media obemärkt förbi (ca.140st PT/år, 5000 ansökningar/år). MrFold ville påskina att avsaknaden av kritisk media gör att någon resning till HD inte är aktuell.

Om det vet vi inget.

Det krävs mer än att hitta felstavningar och lite annat I en FUP för att få till resning.

Man kan antingen anlita Holmer och hans privatspanare som åker ut och pratar med folk, gör analyser med mera, vilket kostar pengar, eller så kan media ta upp fallet.

Media kan vara ett program, en enskild journalist eller en författare, som I Quickfallet, som tar sig tid att träffa folk, gå igenom hela utredningen och även göra egna analyser.

Självklart gör ingen detta bara för skojs skull utan man gör det för att få material för sina artiklar eller till en bok.

Men för att det överhuvudtaget ska tas upp av någon som aktivt kan gräva I fallet så krävs förstås att det finns något att nysta I, det gör det inte I detta fall.
Citera
2014-09-25, 11:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Media har genomgående slickat åklagarnas rövar under hela förundersökningen och rättegången. Att de då helt plötsligt skulle bli kritiska är inte sannolikt. I stället för Guillou med TV och hela Sverige som arena är det en liten bloggare (med det inte sagt att det inte kan vara Guillou) som granskar utredningen och rättsprocessen.

Vad menar du, vad skulle media ha för skäl att göra det?

För att de ska vara kritiska krävs att det finns något att vara kritisk mot och det enda som man kan se lite kritiskt på är HRs färändring av brottsrubriceringen, utan att de har minsta stöd för att göra en sådan förändring, utöver en egen bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in