2014-09-24, 20:41
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Ni har ingen jävla aning om hur mycket skokräm som jag kallar rikligt.

Sant. Men en sak är iaf säkert, oavsett hur mycket kräm det handlar om så är det inte sparsamt mycket, vilket är rätt mängd. Eller så använder du begreppet "rikligt" fel. Slutsatsen måste därför bli att du gör fel i åtminstone en bemärkelse.
Senast redigerad av hoodog 2014-09-24 kl. 20:48.
Citera
2014-09-24, 20:50
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Nej, jag gör rätt. "Rikligt" är relativt. Jag tycker att det är bättre att vårda skorna ordentligt än att snåla med krämen. Ni har ingen jävla aning om hur mycket skokräm som jag kallar rikligt.

Det spelar ingen roll om du gör rätt eller fel och det är nog ingen som bryr sig om det heller. Det som vi bryr oss om är att du ger andra råd som är fel eftersom troligtvis alla svenskar (utom du då) sätter ett likhetstecken mellan orden "rikligt" och "mycket" och det är FEL att lägga på mycket kräm. Punkt.

Sluta förstör den goda stämningen som finns i denna tråd med aggressiva inlägg och svordomar är du vänlig.
Citera
2014-09-24, 20:51
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Nej, jag gör rätt. "Rikligt" är relativt. Jag tycker att det är bättre att vårda skorna ordentligt än att snåla med krämen. Ni har ingen jävla aning om hur mycket skokräm som jag kallar rikligt.
Använd inte ordet "rikligt" om du inte menar rikligt. Det kan få folk som inte har så bra koll att använda rikligt med kräm när det inte behövs rikligt med kräm.
Citera
2014-09-24, 20:59
Medlem
Tramp-Popes avatar
Jag har ett bara Chelsea boots i vaxat läder och undrar hur dessa bör vårdas på bästa sätt. Vad bör användas för produkter?

Ser ut såhär:
http://dimg.dillards.com/is/image/DillardsZoom/04115075_zi_dark_brown?$c7product$
Citera
2014-09-24, 21:08
Medlem
Själv har vården av mina skor förbättrats avsevärt sen jag ökade mängden skokräm från sparsamt till generöst. Nybörjarna får prova sig fram och jag är övertygad om att merparten av sveriges skovårdare snålar med både skokräm och skovård.
Citera
2014-09-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Det finns inga svenska skovårdsprodukter. Brunngård är ett svenskt grossistföretag som säljer Kiwi som är amerikanskt och Collonil som är tyskt. Har inte provat något av märkena, använder Saphir och Burgol själv, men om du ska köpa något är nog Collonil 1909 att föredra.
Ok så pass, tänkte köpa Saphir Medaille d´or cream 1925 i mörkbrunt, saphir pate du luxe mörkbrun samt en impregnering och självfallet riktiga skoblock sedan borde man klara sig en bit?
Citera
2014-09-24, 21:36
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Ok så pass, tänkte köpa Saphir Medaille d´or cream 1925 i mörkbrunt, saphir pate du luxe mörkbrun samt en impregnering och självfallet riktiga skoblock sedan borde man klara sig en bit?
Använd inte impregnering på skinn. Det har man till mocka. Med det sagt låter det som en utmärkt handlingslista.
Citera
2014-09-24, 21:41
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Själv har vården av mina skor förbättrats avsevärt sen jag ökade mängden skokräm från sparsamt till generöst. Nybörjarna får prova sig fram och jag är övertygad om att merparten av sveriges skovårdare snålar med både skokräm och skovård.

Min uppfattning är att folk snålar med vården, så för att kompensera detta ser de till att kräma på [pi] ordentligt när det väl är dags.
Citera
2014-09-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Använd inte impregnering på skinn. Det har man till mocka. Med det sagt låter det som en utmärkt handlingslista.
Så ingen impregnering till skor i läder?

kanske dum och överflödig fråga men ställer den hellre än skadar (?) skor för 3000.
Citera
2014-09-24, 21:46
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Riklig betyder väl tilltagen. Hur du än vrider och vänder på det har du fel. Du använder antingen rikligt med kräm, vilket är fel. Eller så förstår du inte vad rikligt betyder, vilket också innebär att du har fel.

Slutsats, du har fel. Stick!
Citera
2014-09-24, 21:47
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Så ingen impregnering till skor i läder?

kanske dum och överflödig fråga men ställer den hellre än skadar (?) skor för 3000.

impregnera inte läder..
Citera
2014-09-24, 21:59
Medlem
masterpalms avatar
Som relativt okunning (men med hyffsat välvårdade skor och putsat sina skor sen lumpen) så skulle det vara intressant att höra hur ni argumenterar för att man kan ha för mycket skoputs. När man bearbetat in krämen så kommer ju överflödet ändå borstas bort efteråt. När ytan väl är mättad spelar det ingen roll om man lägger på fler tunna lager. Eller? Lädret kan ju orimligen absorbera mer kräm bara för att man har tunnare lager? Mängden kräm som lädret kan absorbera borde väl vara tämligen fast (förmdoligen avhängigt av lädertyp, skokrämens sammansättning, väder, skokrämens viskositet och andra anal retentiva faktorer).

Nyfiken att höra resonemanget till varför flera tunnare lager skulle vara bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in