2014-09-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigtnamn
Aha, tack för förklaringen.

Var mer oroad över skovården.
Alltid använda skohorn och skoblock. Inte använda skorna varje dag etc. (lufta skorna)

Jag har ett par som jag använder på vintern. Fungerar utmärkt för mig men det beror väl helt på vad du vill använda dom till? Vill du ut och vandra i fjällen i -25c så är dom inte optimala men om du använder dom till och från bilen så fungerar dom utmärkt.

Att alltid använda skoblock etc. ska du ju göra även om det är sommar och oavsett vilka skor.
Citera
2014-09-23, 16:39
Medlem
Ogiltigtnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plimpton
Jag har ett par som jag använder på vintern. Fungerar utmärkt för mig men det beror väl helt på vad du vill använda dom till? Vill du ut och vandra i fjällen i -25c så är dom inte optimala men om du använder dom till och från bilen så fungerar dom utmärkt.

Att alltid använda skoblock etc. ska du ju göra även om det är sommar och oavsett vilka skor.

För att inte komma ifrån ämnet. Jag älskar verkligen chelsea boots och framförallt skor med bättre kvalité. Kommer främst använda skorna från och till jobbet, gå till vänner samt mindre promenader.
Citera
2014-09-24, 14:29
Medlem
Loake 1880 Mulligan Brouge är vad jag tänkt för höst/vinterskor.
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-mulligan-brogue-boot-brown-waxy-leather.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc &utm_campaign=pricerunner

Vad tror folket? loake har bra omdömen och handsydda är alltid trevligt!
Borde väl även klara när vädret går ner ett ganska bra antal minus grader ?

Bra skovårdsprodukter är väl värt att satsa på dessa också, så om någon kan tipsa om några inte alltför dyra produkter så vore det guld!
Citera
2014-09-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-mulligan-brogue-boot-brown-waxy-leather.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc &utm_campaign=pricerunner

Bra skovårdsprodukter är väl värt att satsa på dessa också, så om någon kan tipsa om några inte alltför dyra produkter så vore det guld!

Jag gillar inte höga brogues. Jag tycker inte dem är snygga. Själv har jag nyligen köpt Loake Badminton för vinterbruk och kombinerar dem med en Chukka boot från John Spencer som jag köpte för två år sen.

Hade jag varit du hade jag köpt dessa:
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-pimlico-calf-boot-dark-brown.html
Citera
2014-09-24, 15:26
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Mulligan är väldigt trevliga, funderar själv på att införskaffa ett par.

Du kommer långt med skoblock, skokräm, high gloss och sist men inte minst, lite renovateur. Från Saphir såklart.
Citera
2014-09-24, 16:09
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Handsydda är de inte. I övrigt inga invändningar.

Bara i informativt syfte: Vill du ha en mindre grov sula så finns det andra snarlika modeller i Loake/Herrings sortiment.
Citera
2014-09-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Mulligan är väldigt trevliga, funderar själv på att införskaffa ett par.

Du kommer långt med skoblock, skokräm, high gloss och sist men inte minst, lite renovateur. Från Saphir såklart.
Någon polish kanske också?
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Handsydda är de inte. I övrigt inga invändningar.

Bara i informativt syfte: Vill du ha en mindre grov sula så finns det andra snarlika modeller i Loake/Herrings sortiment.
Kanske förhastad slutsats för uttrycket " tillverkade för hand"

Tror det är skönt med lite grövre sula nu på sena hösten och vintern och under vår/ tidig höst köra med en tunnare sula.
Så det är medvetet val.
Citera
2014-09-24, 17:03
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Någon polish kanske också?

Kanske förhastad slutsats för uttrycket " tillverkade för hand"

Tror det är skönt med lite grövre sula nu på sena hösten och vintern och under vår/ tidig höst köra med en tunnare sula.
Så det är medvetet val.

high gloss = polish.
Citera
2014-09-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
high gloss = polish.
Det var det jag misstänkte men var inte säker, men då vet jag det

Hur är brunngårds produkter? kul med något svenskt som desutom är enkelt att få tag på för bra pris, eller är det saphir som gäller och vart köper man det billigast i landet online?
Senast redigerad av Fulgroggarn 2014-09-24 kl. 18:01.
Citera
2014-09-24, 19:31
Medlem
Citat:
Det var det jag misstänkte men var inte säker, men då vet jag det

Hur är brunngårds produkter? kul med något svenskt som desutom är enkelt att få tag på för bra pris, eller är det saphir som gäller och vart köper man det billigast i landet online?

Du behöver inte vara så anal med vilket märke på skovårdsprodukter du använder. Boston, Kiwi, Collonil, Saphir är bra. Det viktiga är att du använder en skokräm med liknande färg som skorna är i från början, även om det är omöjligt att hitta exakt rätt nyans. Oftast mörknar lädret något efter att du behandlat dem med skokräm. Skokrämen ska strykas på riklig över hela skon, helst med en påstrykningsborste så du kommer åt att smörja in randen (skinnremsan mellan sula och ovanläder) ordentligt. Sen väntar du 5-10 minuter. Sedan borstar du skorna ordenligt så börjar skorna skina. Det finns bra klipp på YT som visar hur du ska göra.
Citera
2014-09-24, 19:37
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=PeTD2-Epn9U

Här finns ett klipp med enkel skoputsning med kräm. Skit i första delen där skomakaren tvättar skon.
Citera
2014-09-24, 19:39
Medlem
Titta från 5:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här