Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-23, 20:06
  #1
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Såg att många hade Castellum (fastighetskoncern) i sina portföljer och köpte också på mig av de i början av september. Men aktien har sjunkit mycket hittills. Finns det någon vändning i sikte och varför sjunker värdet på aktier hos något så ekonomiskt beständigt som fastigheter? Varför har så många Castellum i sin portfölj och har ni andra gått plus?
Citera
2014-09-23, 20:08
  #2
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Såg att många hade Castellum (fastighetskoncern) i sina portföljer och köpte också på mig av de i början av september. Men aktien har sjunkit mycket hittills. Finns det någon vändning i sikte och varför sjunker värdet på aktier hos något så ekonomiskt beständigt som fastigheter? Varför har så många Castellum i sin portfölj och har ni andra gått plus?

Varför har DU den i din portfölj? Kanske samma anledning...?
Citera
2014-09-23, 20:22
  #3
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Såg att många hade Castellum (fastighetskoncern) i sina portföljer och köpte också på mig av de i början av september. Men aktien har sjunkit mycket hittills. Finns det någon vändning i sikte och varför sjunker värdet på aktier hos något så ekonomiskt beständigt som fastigheter? Varför har så många Castellum i sin portfölj och har ni andra gått plus?

Anledningen är för att de har haft stadig växande utdelning under 10 års tid, vilket är väldigt lockande för de som investerar på lång sikt.

Varför har du Castellum? Ifall du köpte den bara för att några andra gjort det kanske du ska tänka om lite, investerar du på kort eller lång sikt?

Jag har själv tänkt att gå in i Castellum just av den anledning att jag satsar långsiktigt. Tänker dock vänta lite då börsen verkar vara på nedgång. Jag går in när det börjar vända i Castellum, som det ser ut nu fortsätter den att sjunka och jag ser ingen anledning att stressa ett köp.

Edit: Börskurser kan ändras av andra anledningar än företaget i sig. Castellum behöver inte ha gått ut med något eller varit uppe i media för att folk ska börjar kränga andelar. Kursen påverkas mycket av gruppsykologi och människans behov av att göra som alla andra
__________________
Senast redigerad av njeks 2014-09-23 kl. 20:30.
Citera
2014-09-23, 20:26
  #4
Medlem
Castellum är ett av de få bolagen på Stockholmsbörsen som har lyckats höjt utdelningen kontinuerligt under en lång period.. Tror de är uppe i 16 år på raken och det gör Castellum till det bolaget på Stockholmsbörsen som längst har lyckats höja utdelningen år efter år.. Dock finns det bolag på NYSE som har höjt utdelningen kontinuerligt i 50 år men det är en annan femma

Citerar Lundaluppen om Castellum
"Castellum är en riktigt intressant utdelningsaktie med god direktavkastning och historiskt en bra utdelningstillväxt. Fastighetsbolag som är välskötta blir sällan kursraketer annat än efter en bred kris."

Äger inte Castellum för tillfället men skulle gärna göra det om den går ner lite till.. En riktigt stabil aktie som man kan sova tryggt med.
__________________
Senast redigerad av Bomben1 2014-09-23 kl. 20:28.
Citera
2014-09-23, 20:59
  #5
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Äger inte Castellum för tillfället men skulle gärna göra det om den går ner lite till.. En riktigt stabil aktie som man kan sova tryggt med.
Jag köpte den vid 112 och den var uppe i 117 några veckor tillbaka (innan jag ägde den) men de tre veckorna sen köpet har det varit stadig nergång. Det ger inte mig någon trygg sömn i alla fall.

Jag köpte Castellum på lång sikt.
Citera
2014-09-23, 21:06
  #6
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag köpte den vid 112 och den var uppe i 117 några veckor tillbaka (innan jag ägde den) men de tre veckorna sen köpet har det varit stadig nergång. Det ger inte mig någon trygg sömn i alla fall.

Jag köpte Castellum på lång sikt.

Ifall du köper på lång sikt ska du inte snöa in dig på var kursen står. Du är ute efter utdelningar, inte att kursen ska stiga i taket och du kan sälja. När kursen sjunkit kan du köpa fler aktier fast på "rea" denna gången, mer i utdelning till lägre pris, win win.
Citera
2014-09-24, 11:15
  #7
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag köpte den vid 112 och den var uppe i 117 några veckor tillbaka (innan jag ägde den) men de tre veckorna sen köpet har det varit stadig nergång. Det ger inte mig någon trygg sömn i alla fall.

Jag köpte Castellum på lång sikt.

Nej, en nedgång på hela 3 procent kan ju få vem som helst att kasta in handduken. Tycker du att förutsättningarna för Castellums verksamhet har förändrats mycket under dessa tre veckor?

Du kanske ska fundera lite på vad lång sikt innebär.
Citera
2014-09-24, 12:06
  #8
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Nej, en nedgång på hela 3 procent kan ju få vem som helst att kasta in handduken. Tycker du att förutsättningarna för Castellums verksamhet har förändrats mycket under dessa tre veckor?

Du kanske ska fundera lite på vad lång sikt innebär.
Var du sarkastisk nu?
Citera
2015-03-09, 23:18
  #9
Medlem
Kinols avatar
Har varit intresserad av att gå in i Castellum ett tag nu med tanke på deras utdelning, men jag har avvaktat då värderingen känts lite för hög. Har dock varit en nedgång på fastighetsbolagen nu och jag har börjat få lite funderingar om att gå in.
Hur ser ni på situationen hos fastighetsbolagen just nu? Ska man fortsätta avvakta med tanke på den bostadsbubbla som det pratas mycket om?
Citera
2015-03-10, 11:55
  #10
Medlem
Pratas det om svarta svanar är det ingen svart svan.
Citera
2015-03-10, 16:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinol
Har varit intresserad av att gå in i Castellum ett tag nu med tanke på deras utdelning, men jag har avvaktat då värderingen känts lite för hög. Har dock varit en nedgång på fastighetsbolagen nu och jag har börjat få lite funderingar om att gå in.
Hur ser ni på situationen hos fastighetsbolagen just nu? Ska man fortsätta avvakta med tanke på den bostadsbubbla som det pratas mycket om?

Den har sjunkit till en attraktiv nivå nu, välskött och otroligt stabilt bolag som höjer utdelningen varje år. Du behöver inte oroa dig för fastighetsbranschen så länge vi har minusränta och bostadsbrist.
Citera
2015-03-10, 23:50
  #12
Medlem
Croissantens avatar
Hur kommer det sig att både SHB och SEB har sålt sina innehav i Castellum?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback