Citat:
Ursprungligen postat av
QEVeritas
Kom ihåg? Den som tog över efter Hans Holmér var Ulf Karlsson. Han har inte hävdat särskilt mycket från det år han hade huvudansvaret. Om han någon gång mot all förmodan skulle ha hävdat att mordet var polisärt uppklarat så har det då i vart fall inte ha avsett CP.
Vad Hans Ölvebro beträffar, och om vi nu är inne på att komma ihåg, berättade han för Marjasinkommissionen att han inför hovrättsdomen var "helt övertygad" om att Pettersson skulle bli frikänd, och orsaken till detta var att han "såg bevisningen i sin helhet". Han sa också "Jag skulle inte vilja ha suttit där och sagt att det är Christer Pettersson.". För övrigt kan man också påminna sig om att de båda juristdomarna redan i tingsrätten såg att bevisningen saknade substans och friade CP (medan de politiska nämndemännen, som var fler, fällde).
Vad gäller begreppet "polisiärt uppklarat" så betyder det just inte mer än att utredningen lett till ett åtalsbeslut, eller att förundersökningen läggs ned av vissa skäl. I huvudsak ett utredningsstatistiskt begrepp. Någon juridisk innebörd finns inte, än mindre någon sanningsriktning med avseende på en ej fälld misstänkt GM.
Jag avsåg inget av de två namn du anger, utan Ingemar Krusell -
http://www.olandsbladet.se/article/krusell-skriver-om-palmemordet/
Annan läsning, med anknytning (till vad jag skrev ovan) -
http://www.d-intl.com/2014/09/19/recension-bombmannens-testamente/
Man kan ju ha hur mycket åsikter som helst, men LP:s ('fatala') yttrande, vid konfrontationen.. "det ser man ju vem som är alkoholist" (apropå 'förefattad mening'), så har jag funderat kring, hur många länders domstolsväsenden, som fäst så enorm vikt vid detta. Hon kan ju de facto ha varit helt sanningsenlig (i sin egen uppfattning) om gärningsmanna-identifikationen, men ändå bubblat slarvigt, beklagligtvis. Varför underkändes hennes vittnesmål eg, varför tillskrevs hon ett 'chock-tillstånd', innebärande icke-trovärdighets-stämpel? Vissa människor blir ytterst observanta och kyliga, ju större hotbild som uppstår. Jag tillhör själv den kategorin.
Jag
tror att socialdemokratiska partiet - närmast demokratur-tillstånd rådde på den tiden, [
staten#(s)] - utövade en informell makt över rättsväsendet. Och att ikonen Palme absolut inte kunde gå till historien, som likviderad av ett kriminellt missbruksfyllo som CP. 'Ädlare hädanfärd' var ett 'måste', därav de krampartade konspirationsidéer som torgfördes, samtliga landade i papperskorgen.