2014-09-21, 18:58
Medlem
p.norths avatar
..."rikets säkerhet" det verkar som allting återkommer till att man trodde att o.p var landsförrädare. Men själva verket så kanske det var näringsmakthavarna som låg bakom eller nå andra eller både och, med även hjälp utifrån. Vem vet?
Citera
2014-09-21, 20:24
Medlem
LeifD2s avatar
Vad kan man med säkerhets sägas om Hans Holmérs kompetens?
Jag är inne på att "utredningen" om Palmemordet är så jävla orginellt skött att det omöjligen kan ha varit ett misstag.
Andra delar inte den uppfattningen, utan menar att utredningen blev som den blev på grund av HHs bristande rutin och personliga hybris.

Vad säger ni som är mer insatta? Var HH ett klantarsel, en klåpare? Hur kunde i sådana fall ett sådant klapptär kunna bli såväl SÄPO-chef som polismästare i sthlm? En idiot borde ju rimligtvis inte kunna klara det. Eller?

När det gäller HHs bok, och fel angående recpetionsiten: Det finns mer fel i boken. Rena påhitt. Detta är dock sådant som rör HH som person. För att få honom att framstå som mer spännande och dynmiask, helt enkelt.
Själv tror jag han var i Blg. Med betoning på tror.
Citera
2014-09-21, 20:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag håller med om att det är det logiska scenariot. Men Dahlgren uppgav själv för Martinger att Holmér hämtades "ganska många mil från Stockholm" och till Gösta Söderström att det var "i Falun".

Det finns naturligtvis ytterligare en möjlighet och det är att varken Dahlgren eller Holmér talar sanning. Det finns ganska mycket som talar för att Holmérs version av sina förehavanden på fredagen och lördagen inte stämmer, men det finns inget mer än Dahlgrens berättelse som stödjer Dahlgrens version. Och historien är ju också prima facie rätt osannolik i vissa avseenden. (Varför skulle t ex Holmérs flickvän vara med i bilen?)

Det är värt att notera att Dahlgren kontaktar Martinger hösten 1988, dvs efter att Sven Anér har börjat rota i historien om Holmérs eventuella övernattning. Man kan tänka sig att Dahlgren är en mytoman eller att han sprider desinformation och går någon annans ärenden. (Jag säger inte att det är så, bara att det är en möjlighet som vi inte kan utesluta.) I sådana fall lyckades han ju över förväntan; intervjun i Rosengrens program lär ju inte ha övertygat många om att Dahlgren är Palmemordets svar på Deep Throat. Men om varken Dahlgren eller Holmér talar sanning så har vi ingen aning om vad Holmér hade för sig.

Om Rolf Dahlgren hade varit mytoman så borde någon påstått det vid det här laget.
Uppgiften att det är Hans Holmers flickvän kommer Dahlgren med i intervjun med Göran Rosenberg -91. I sin urspungliga berättelse sade han att kvinnan som hämtades i sumpan var i 50-årsåldern, Åsa Holmer var 37 vid tiden för MOP.

Uppgiften om HHs uteblivna Dalaresa stryrks också av kriminalinspektörerna Börje Wingren och Ulf Norlin och deras berättelse HHs uppdykande på våldsroteln 16-17 på fredagskvällen. BW har i vissa sammanhang visat sig tänja på sanningen så det passar hans syften. Men just i MOP visar hans jakt på Wilhelm Kramm mordnatten att HH med största sannolikhet gett honom uppdraget att utreda hoten mot HH och Olof Palme. BW agerar kraftfullt och hämtar in Mårten Palme och visar en bild på den galne österrikaren, som MP inte känner igen. Senare visar det sig att Kramm har fullgott alibi då han stoppats av en polispatrull vid slussen 2319.

Norlin har alltid omnämnts som en mycket bra polis så att han skulle fabulera om HH är inte trovärdigt.

Det skulle gå att komma vidare om PU verkligen granskade de uppgifter som Dallas lämnar i redogörelsen. Går att börja med om Ulf Adelsson var vid mynttorget vid 15-tiden på fredagseftermiddagen.
Citera
2014-09-21, 20:33
Medlem
mvagrippas avatar
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Furirns inlägg här ger lite mera kött på benen angående Expressen artikeln om att Holmer stoppats på väg 297 när han var färdades mot sälen och vasaloppsstart.
Citera
2014-09-21, 20:35
Medlem
ejdars avatar
Fårstår ej varför HH's uppdykande på våldet 16-17 skulle utesluta en Borlängeresa. Han hinner lätt upp dit till kl 21:00 för en god natts sömn om han lämnar stan runt 18:00
Citera
2014-09-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om Rolf Dahlgren hade varit mytoman så borde någon påstått det vid det här laget.
Uppgiften att det är Hans Holmers flickvän kommer Dahlgren med i intervjun med Göran Rosenberg -91. I sin urspungliga berättelse sade han att kvinnan som hämtades i sumpan var i 50-årsåldern, Åsa Holmer var 37 vid tiden för MOP.

Uppgiften om HHs uteblivna Dalaresa stryrks också av kriminalinspektörerna Börje Wingren och Ulf Norlin och deras berättelse HHs uppdykande på våldsroteln 16-17 på fredagskvällen. BW har i vissa sammanhang visat sig tänja på sanningen så det passar hans syften. Men just i MOP visar hans jakt på Wilhelm Kramm mordnatten att HH med största sannolikhet gett honom uppdraget att utreda hoten mot HH och Olof Palme. BW agerar kraftfullt och hämtar in Mårten Palme och visar en bild på den galne österrikaren, som MP inte känner igen. Senare visar det sig att Kramm har fullgott alibi då han stoppats av en polispatrull vid slussen 2319.

Norlin har alltid omnämnts som en mycket bra polis så att han skulle fabulera om HH är inte trovärdigt.

Det skulle gå att komma vidare om PU verkligen granskade de uppgifter som Dallas lämnar i redogörelsen. Går att börja med om Ulf Adelsson var vid mynttorget vid 15-tiden på fredagseftermiddagen.

Jag tvivlar inte på att Norlin och Wingren talar sanning. Det finns också ganska många uppgifter som tyder på att Holmér var igång tidigare på lördagsmorgonen än han har uppgett och vad som vore möjligt om han hade åkt från Borlänge.

Men ur detta följer inte att Dahlgrens historia med någon automatik är riktig. Jag säger inte att den är falsk heller, utan bara att vår evidens för att Holmér inte var i Borlänge är mycket starkare än vår evidens för att Dahlgrens historia stämmer. Problemet är att vi bara har Dahlgrens ord på att hans historia stämmer. Jag hade gärna sett någon annan källa som styrkte den eller detaljer ur den.
Citera
2014-09-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Fårstår ej varför HH's uppdykande på våldet 16-17 skulle utesluta en Borlängeresa. Han hinner lätt upp dit till kl 21:00 för en god natts sömn om han lämnar stan runt 18:00

Det utesluter inte en Borlängeresa, men det indikerar väl att han inte är sanningsenlig om sina förehavanden på fredagen. Han uppger att han har åkt redan vid lunchtid mot dalarna. Det finns också en uppgift att han hämtas av en polis i Solna på lördagsmorgonen och att han tar befälet över mordutredningen tidigare än 1050.
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-09-21 kl. 20:46.
Citera
2014-09-21, 20:48
Medlem
Har inte riksdagsmannen tagits in på förhör än, skandal att detta skådespeleri får fortsätta
Citera
2014-09-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det utesluter inte en Borlängeresa, men det indikerar väl att han inte är sanningsenlig om sina förehavanden på fredagen. Han uppger att han har åkt redan vid lunchtid mot dalarna. Det finns också en uppgift att han hämtas av en polis i Solna på lördagsmorgonen och att han tar befälet över mordutredningen tidigare än 1050.

Att man inte är sanningsenlig innebär inte att man ljuger om varje detalj. Däremot ger det t ex dig möjligheter att utforska på egen hand, vad som kan vara sant och inte.

Formellt befäl är det man menar med klockslaget 10:50 på lördagen.
Citera
2014-09-21, 20:54
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Hahaha... konspirations'experterna' på Fb diskuterar HH:s taxiresor,,, whatever trams. OP skjöts ihjäl av ett gatufyllo (ende dömde, sen felaktigt friade), p g a omständigheter som råkade uppstå. Mest förnekat av sossarna, som blev av med sin RIKSIKON, landsförrädaren. Inte kan ett sånt självupptaget här(s)karparti medge att kejsar-figuren föll offer, en sen kväll på promenad, för mannen med starka kopplingar till Lars Tingström (som verkligen var benägen, men oförmögen pga sin garanterat livstidslånga inlåsning) att begå attentatet själv. Där finns uppslaget och bakgrunden till dråpet (inget mord, det råkade bli som det blev, ingen satanisk planlagd attack).

OP var värd bättre ett *bättre öde*, resonerar socialdummokrater, (än idag). (S)om likt Sovjetunionens Lenin-hyllning, satte Palme på en "oantastlig tron".
Citera
2014-09-21, 21:01
Medlem
p.norths avatar
Holmér säger följande: ”Jag avser inte att vara i Stockholm under kvällen.
Vid 22.30 körde Rolf runt Holmer i cityn som en turist. Luriga i den berättelsen är att han inte kunde tala om var och när han hämtade Holmer men att han skulle återkomma på denna punkt. Körde R.D med nå utpressning att H.H var hos älskarinnan eller vad?
Citera
2014-09-21, 21:22
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Aha.
Jag är inte intresserad av att "förbättra". Däremot försöker jag vara glad över att det finns individer som fortfarande bryr sig om 1900-talets överlägset största brott i Sverige.

Jag 'bryr mig' lika mycket som vem som helst. Och påpekar bl a att det finns EN dömd för brottet - tyvär imo felaktigt friad - vad är dina motargument, jag har studerat caset sen det hände, och känner mig övertygad, mitt privilegium. Kom ihåg att den utredare inom polisen, som tog över efter kronpajasen Holmér, betraktade fallet som 'polisiärt uppklarat'. Kan av konspirationsskäl -('polisspåret') - givetvis ifrågasättas, men jag gör det inte, av de orsaker jag skrivit ovan.

Konstigt att alla (?) accepterat termen 'MORD'. Dvs. överlagt, planerat, uppsåt mm mm. Hur kan man klassa ett dödsfall så, utan att man har en gripen/dömd brottsling? Jag tror att det var ett DRÅP, som jag skrev ovan, men jag har aldrig sett nån annan ta upp den aspekten. Orsak? Gissningsvis bl a av det socialdemokratiska 'kejsar'-traumat... 'detta är en internationell konspiration,,, etc... *vår superhjälte har utsatts för en politisk hämndaktion... bla bla bla*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in