Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-10, 14:45
Medlem
mvagrippas avatar
Expressen från februari 2006 innehåller en del intressant information.

Klas Bergenstrand informerades om MOP av Kurt Malmström som också jobbade på Justitiedepartementet och tydligen visste om mordet tidigt. När KM får informeras om MOP och av Vem har vi aldrig fått veta,

Pressekreteraren Kjell Lindström har glömt eller vill senarelägga när han får veta om MOP.. I jurkomm var det vid 2340, vilket bekräftas av livvakten J-E Hahnes anteckning om att han uppringdes av KL 2342 av just Lindström

Sten Wickbom informeras om MOP av Ulf Dahlsten, oklart när, och får poliseskort till Rosenbad.

http://www.expressen.se/nyheter/klas...ra-inte-handa/
Citera
2014-07-13, 00:00
Medlem
Jag var inne på Portnoys palmeforum och hittade en länk som kan bli intressant på sikt, http://www.michaellundh.se/?page=archive&show=110
Han har jobbat som polis på Norrmalmspiketen och var vän med författren Stieg Larsson som också engagerade sig en del i mop.
Hoppas det kommer något som underlättar bedömningen om eventuell polisinblandning i mordet.
Någon som vet mer om denne Michael Lund?
Citera
2014-07-13, 10:24
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag var inne på Portnoys palmeforum och hittade en länk som kan bli intressant på sikt, http://www.michaellundh.se/?page=archive&show=110
Han har jobbat som polis på Norrmalmspiketen och var vän med författren Stieg Larsson som också engagerade sig en del i mop.
Hoppas det kommer något som underlättar bedömningen om eventuell polisinblandning i mordet.

Han skriver på sin blogg:

"Har den senaste tiden skrivit flera timmar varje dag på kommande boken med arbetsnamnet "Polisen som bekämpade rasismen med kärlek". Räknar med att skriva klart kommande vecka. Sen får vi se vem som vill ge ut boken! Samtal med förlag har inletts. Men en sak vet jag. Det är det bästa jag skrivit och boken kommer ge löpsedlar då jag har bl.a ny information om Palmemordet och polisspåret!"

I en tidigare bok skriver han att han känner de poliser som ingick i polisspåret och att han inte trodde att de hade något med mordet att göra. Vet inte vilka poliser han syftar på men kanske Tell och Piltz... man kan undra vad det är för ny information han säger sig ha.
Citera
2014-07-13, 11:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Han har synts och hörts en del. Där diskuteras personen --> (FB) Skvaller om före detta polisen Michael Lundh? Känd föreläsare m.m.
Citera
2014-07-13, 12:03
Medlem
mvagrippas avatar
Nedan en saxat ut en artikel i Nya Åland om "Mariehamnsspåret”

Strax efter mordet får spaningsledaren ett tips av en åländsk kvinna,Margareta Procopé,. Hon har några dagar efter mordet träffat en turist i Mariehamn som liknar mördaren – åtminstone så som Lisbeth Palme beskrev honom.

Senare ska det också visa sig att mannen befann sig på platsen under mordnatten.
MPs tips togs emot med ett visst intresse av Palmeutredningen och två kriminalinspektörer besöker henne i februari 1987.

– Även de höll med om att det fanns för många sammanträffanden i Mariehamnsspåret, säger hon till Nya Åland 1996.

När hon träffade mannen i Mariehamn bar han en lång, mörkblå täckjacka och var i sällskap med en kvinna och ett barn.
– Han reagerade ”oväntat” när jag förde Olof Palme på tal, berättar kvinnan i sitt brev till spaningsledaren Hans Holmér.
Kvinnan skickade ytterligare två brev. Hon mindes då fler detaljer och framförde tanken att vapnet kan ha kastats i Ålands hav.

Stig Engström figurerade en tid som vittne i utkanten av utredningen. Han kallas ”Skandiamannen” efter huset där han arbetade. Efter att ha undersökt hans uppgifter avfärdade polisen ”Mariehamnsspåret” som helt ointressant

– Han fanns på platsen under mordnatten, men det är också allt, sade spaningsledare Hans Ölvebro till Nyan i februari 1996.

Annika Kullman

Namnen på SE och MP finns inte med i den ursprungliga artikeln utan har lagts in av mig.
Citera
2014-07-13, 12:18
Medlem
mvagrippas avatar
I "Ett verkligt drama" skriver Lars Krantz att Olof Palmes planeringskalender hemligstämplats av regeringen, närmare bestämt Thage G Peterson. Den koleriske herr Krantz var en minst sagt osäker källa , passade mer än gärna in verkligheten så det passade hans yviga teoribyggen.

Men just i det här fallet lämnar han en uppgift som pekar bort från att Lisbet Palme och sönerna skulle undanhållit planeringskalendern. Jag tycker det blir lite intressant då Krantz annars drivit rabiat kampanj mot Lisbet och Joakim och Mårten Palme för direkt inblandning i mordet.

Krantz motsäger här den teori han själv senare kommer att framföra och pekar snarare mot regeringsinblandnig än familjedito. kommentaren görs i förbifarten då han ondgör sig över alla hemligstämplar runt MOP. Under de här åren var han mycket flitig med att begära ut allehanda handlingar som tangerade både MOP och svensk efterkrigshistoria.

Ett verkligt drama skrivs sommaren/hösten 1987 och kommer ut ngn månad före jul det året. Intervjun som Lars Borgnäs gör med åklagaren Anders Helin, när den senare säger att familjen inte vill lämna ut kalendern, är gjord betydligt senare, på 90-talet.
Citera
2014-07-13, 12:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

En radiointervju med Lundh:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/314966?programid=3381
Citera
2014-07-13, 13:26
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ett verkligt drama skrivs sommaren/hösten 1987 och kommer ut ngn månad före jul det året. Intervjun som Lars Borgnäs gör med åklagaren Anders Helin, när den senare säger att familjen inte vill lämna ut kalendern, är gjord betydligt senare, på 90-talet.

Säger Anders Helin verkligen att familjen inte vill lämna ut kalendern, eller är det Borgnäs som förhastat drar den slutsatsen?

https://www.youtube.com/watch?v=Yokspg8fDfo

Efter vad som framkommer i ovanstående intervju är det svårt att dra några säkra slutsatser. Visserligen kan man hävda att Helin antyder att familjen Palme har kalendern/dagboken i sitt förvar, men eftersom han är så fåordig kan det inte uteslutas att Lars Krantz uppgift är riktig, och att det istället är regeringen som hemligstämplat handlingen. Även blinda hönor …

Skulle verkligen behövas mer att gå på här. Det verkar vara Anders Helins stil att prata långsamt med långa pauseringar. Kanske är det även svårt för honom att erinra sig de detaljer Borgnäs frågar om, men att kalendern "lämnades ut" dagarna efter själva mordet låter minst sagt knapphändigt. Frågan är var han fått den uppgiften ifrån, med tanke på att det var Hans Holmér som styrde och ställde vid den tidpunkten.
Citera
2014-07-13, 13:53
Medlem
Citat:

Här är en intervju med Lundh från 2013: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16174528.ab

Så här säger han om polisspåret:

"Jag känner många av dem som pekats ut och jag kan säga att de inte har något med mordet att göra. Det är ett villospår. Snarare tror jag att det är en grupp poliser och militärer på väldigt hög nivå som ligger bakom. Säkerhetspolisen måste ha något slags finger med i spelet. Och de inblandade har inget intresse för pengar utan har drivits till det här av politiska orsaker."

Själv hoppade jag dock till inför den här passagen:

"Banden mellan polisen och militären var starka. De arbetade tillsammans vid exempelvis ubåtsjakter och många poliser var reservofficer som träffade sina militära vänner på skyttebanan.
– Man pratade om en organisation som hette Arla gryning."
Citera
2014-07-13, 14:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Säger Anders Helin verkligen att familjen inte vill lämna ut kalendern, eller är det Borgnäs som förhastat drar den slutsatsen?

https://www.youtube.com/watch?v=Yokspg8fDfo

Efter vad som framkommer i ovanstående intervju är det svårt att dra några säkra slutsatser. Visserligen kan man hävda att Helin antyder att familjen Palme har kalendern/dagboken i sitt förvar, men eftersom han är så fåordig kan det inte uteslutas att Lars Krantz uppgift är riktig, och att det istället är regeringen som hemligstämplat handlingen. Även blinda hönor …

Skulle verkligen behövas mer att gå på här. Det verkar vara Anders Helins stil att prata långsamt med långa pauseringar. Kanske är det även svårt för honom att erinra sig de detaljer Borgnäs frågar om, men att kalendern "lämnades ut" dagarna efter själva mordet låter minst sagt knapphändigt. Frågan är var han fått den uppgiften ifrån, med tanke på att det var Hans Holmér som styrde och ställde vid den tidpunkten.

Åklagare Anders Helin är medvetet luddig, säger inte rakt ut att det är familjen som har kalenderna men luddigheten lämnar fältet öppet för tolkningar.

Måndagen den tredje mars träffade Hans Holmer och Ebbe Carlsson palmes nära medarbetare Hans Dahlgren och Ann-Marie Willson, den senares hans sekreterare. Kartläggning av Olof Palmes bekantskapkrets är det som ska ha varit på tapeten.

Kan var då som kalendern tas om hand av HH och EC och sedan försvinner från de övriga i PUs horisont? Undantaget kan vara Tommy Lindström som tillsammans med sina underhuggare Hierner och den andre som jag glömt namnet, genomför utredningen av offrets privatliv.

Till Jurkomm säger HH att den utredningen var så hemlig att den förvarades avskilt från övriga PU. Verkar som Helin och hans medarbetare aldrig fått se den, vilket i sig är fantastiskt. Kanske är det i ljuset av detta som det av Lars Krantz omtalade regeringsbeslutet ska ses,.
Citera
2014-07-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nedan en saxat ut en artikel i Nya Åland om "Mariehamnsspåret”

[i]Strax efter mordet får spaningsledaren ett tips av en åländsk kvinna,Margareta Procopé,. Hon har några dagar efter mordet träffat en turist i Mariehamn som liknar mördaren – åtminstone så som Lisbeth Palme beskrev honom.

Man måste säga att det är ett fantastiskt sammanträffande då LP knappt nämner något man kan gå på.
Jackan stämmer men annars är det bara vaga beskrivningar så tidigt i utredningen. SE är dessutom 52-år och mördaren beskivs som 40-år. Men kvinnan kanske var på helspänn och misstänkte alla svenskar hon träffade , men ändå ett otroligt sammanträffande.
Citera
2014-07-13, 16:47
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Själv hoppade jag dock till inför den här passagen:

"Banden mellan polisen och militären var starka. De arbetade tillsammans vid exempelvis ubåtsjakter och många poliser var reservofficer som träffade sina militära vänner på skyttebanan.
– Man pratade om en organisation som hette Arla gryning."

Fast det sista ställer jag mig skeptisk till. Pratade "man" om Arla Gryning på 80-talet, så att nya unga poliser som Lundh hörde snacket om det? Har svårt att tro det. Det finns väl heller inget som säger att fotfolket som var en del av AGAG använde begreppet "AGAG" själva. Kanske på ledningsnivå, bland de fåtal som skissade på och kände till organisationens struktur, men fotfolket som Lundh eventuellt har träffat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in