Citat:
Ursprungligen postat av
Nate23
Skulle man kunna få recept på det där?

Jodå. Mängderna får du dock fixa till själv då smaker är så personliga.
Du behöver:
Finhackad vitlök och ingefära.
Salladslök med den vita delen finhackad och den gröna delen skuren litet störrre.
Kycklingbröst eller lårfilé.
litet maizena eller potatismjöl.
Bambuskott.
Röd och grön paprika.
Vattenkastanjer.
Tunt skivad morot.
Skivad blekselleri.
Risvin eller torr sherry.
Litet ostronsås.
Chili av valfri styrka (Jag använde Birds eye denna gång)
Broccoli.
Litet blomkål skuren i små buketter.
Sesamolja.
Litet olja till stekning.
Mörk kinesisk soja.
Såhär gör du:
Marinera först kycklingen en halvtimme i litet soja, risvin/sherry, ostronsås och litet chili.
Klappa kycklingen torr och pudra över litet maizena/potatismjöl.
Gör sedan en woksås genom att röra ihop ostronsås, risvin/sherry, litet soja och maizena/potatismjöl.
Hetta upp olja i wokpannan och fräs vitlöken, ingefäran och det vita av löken ett tjugotal sekunder för att smaksätta oljan.
Ha sedan i chilin och resten av grönsakerna utom det gröna av salladslöken och woka på hög värme under ständig omröring tills dess att grönsakerna är klara. (Dom skall vara genomheta fast ändå ha litet krisp kvar)
Tag ur grönsakerna och lägg dem på ett varmt fat.
Hetta upp mera olja och stek kycklingen färdig.
Lägg tillbaka grönsakerna i woken tillsammans med kycklingen och rör i woksåsen och det gröna av salladslöken.
Droppa i några stänk sesamolja (Var försiktig då den oljan är väldigt smakrik)
När såsen har tjocknat så är det hela klart.
Servera omedelbart tillsammans med ris eller snabbstekta äggnudlar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stitch81
Ser kanon ut som vanligt! Har du lust att dela med dig av receptet på frityrsmeten och tillvägagångssättet?

Ja fröken!
Den är väldigt enkel! Bara att röra ihop följande (Mängden smet räcker till 2 förskolelärare eller 1 Spackelacka

)
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
Ca 1,5 dl vatten.
1 uppvispad äggvita.
Sedan så pudrar man det som skall friteras med litet mjöl innan man doppar köttet/grönsakerna i smeten. Viktigt också är att det är en bra temperatur på oljan. (Jag brukar hetta upp ungefär en liter frityrolja till 180C), och att man lägger i det som skall friteras en i sänder. Lätt att det bara blir en enda stor kaka annars.
Klart är det när munsbitarna har fått en gyllene färg och flyter omkring. Därför så är det klokt att inte skära köttet i för stora bitar. 2x2 cm brukar jag köra med.
Sorry om det blev litet rörigt beskrivet, men jag är svårt bakfull pga allmän skörlevnad och gräsänklingstatus!