2014-09-21, 15:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Vad var det där för små svarta korn som du hade blandat i riset? Rostade sesamfrön?
Quinoa Tricolore.
Ibland när jag kokar ris så slänger jag i en näve för riset blir lite intressantare att tugga då. Quinoafröna, liksom poppar till när de tuggas.
Citera
2014-09-21, 16:32
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Quinoa Tricolore.
Ibland när jag kokar ris så slänger jag i en näve för riset blir lite intressantare att tugga då. Quinoafröna, liksom poppar till när de tuggas.
Aha smarrigt! Quinoa är gott. Supernyttigt också!
Citera
2014-09-21, 16:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Aha smarrigt! Quinoa är gott. Supernyttigt också!
Jo, det påstås vara nyttigt. Det är åtminstone proteinrikt och med lågt GI.
Personligen tycker jag dock det har en bitter lite träig smak. Som att tugga på en pinne ungefär. Det kräver ganska bra med smaksättning om man skall servera det ensamt. Däremot så älskar jag just att kasta i en näve när jag kokar ris eller gör bulgur. Det är också gott med lite kokta frön i sallader.
Citera
2014-09-21, 17:17
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Jo, det påstås vara nyttigt. Det är åtminstone proteinrikt och med lågt GI.
Personligen tycker jag dock det har en bitter lite träig smak. Som att tugga på en pinne ungefär. Det kräver ganska bra med smaksättning om man skall servera det ensamt. Däremot så älskar jag just att kasta i en näve när jag kokar ris eller gör bulgur. Det är också gott med lite kokta frön i sallader.
Bra tips! Skall testas vid tillfälle.
Citera
2014-09-21, 17:55
Medlem
Citat:

Sedan så blev det mer chilikyckling fast denna gång wokad ihop med bla bambuskott, broccoli och paprika:
http://i.cubeupload.com/1ZT8PJ.png

Skulle man kunna få recept på det där?
Citera
2014-09-21, 18:12
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Här blev det kinesiskt igen då jag passar på att frossa i det när frugan är bortrest (Hon ogillar asiatiskt käk av någon anledning)

Förrätten blev litet friterad kyckling med chililaddad och sötsur dipsås på sidan:
http://i.cubeupload.com/RyoVfr.png

Sedan så blev det mer chilikyckling fast denna gång wokad ihop med bla bambuskott, broccoli och paprika:

Tror fan att min mage har gått och blivit maoist på gamla dar, för den blir så glad när den får kinamat!

Ser kanon ut som vanligt! Har du lust att dela med dig av receptet på frityrsmeten och tillvägagångssättet?
Citera
2014-09-21, 18:26
Medlem
Citat:
Här blev det kinesiskt igen då jag passar på att frossa i det när frugan är bortrest (Hon ogillar asiatiskt käk av någon anledning)

Förrätten blev litet friterad kyckling med chililaddad och sötsur dipsås på sidan:
http://i.cubeupload.com/RyoVfr.png

Tror fan att min mage har gått och blivit maoist på gamla dar, för den blir så glad när den får kinamat!

Ser förjäkla bra ut. Snyggt friterat. Jag är också helt besatt av kinakäk just nu. Lagade Dunlops "Fish fragrant aubergine" igår. Vegetariskt en lördag låter helt galet men den där rätten är galet bra. Min nya favoritsmak är sån där fermenterad chili- och sojabönspasta
Citera
2014-09-21, 18:49
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate23
Skulle man kunna få recept på det där?
Jodå. Mängderna får du dock fixa till själv då smaker är så personliga.
Du behöver:
Finhackad vitlök och ingefära.
Salladslök med den vita delen finhackad och den gröna delen skuren litet störrre.
Kycklingbröst eller lårfilé.
litet maizena eller potatismjöl.
Bambuskott.
Röd och grön paprika.
Vattenkastanjer.
Tunt skivad morot.
Skivad blekselleri.
Risvin eller torr sherry.
Litet ostronsås.
Chili av valfri styrka (Jag använde Birds eye denna gång)
Broccoli.
Litet blomkål skuren i små buketter.
Sesamolja.
Litet olja till stekning.
Mörk kinesisk soja.

Såhär gör du:
Marinera först kycklingen en halvtimme i litet soja, risvin/sherry, ostronsås och litet chili.
Klappa kycklingen torr och pudra över litet maizena/potatismjöl.
Gör sedan en woksås genom att röra ihop ostronsås, risvin/sherry, litet soja och maizena/potatismjöl.

Hetta upp olja i wokpannan och fräs vitlöken, ingefäran och det vita av löken ett tjugotal sekunder för att smaksätta oljan.
Ha sedan i chilin och resten av grönsakerna utom det gröna av salladslöken och woka på hög värme under ständig omröring tills dess att grönsakerna är klara. (Dom skall vara genomheta fast ändå ha litet krisp kvar)
Tag ur grönsakerna och lägg dem på ett varmt fat.
Hetta upp mera olja och stek kycklingen färdig.
Lägg tillbaka grönsakerna i woken tillsammans med kycklingen och rör i woksåsen och det gröna av salladslöken.
Droppa i några stänk sesamolja (Var försiktig då den oljan är väldigt smakrik)
När såsen har tjocknat så är det hela klart.
Servera omedelbart tillsammans med ris eller snabbstekta äggnudlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Ser kanon ut som vanligt! Har du lust att dela med dig av receptet på frityrsmeten och tillvägagångssättet?
Ja fröken!

Den är väldigt enkel! Bara att röra ihop följande (Mängden smet räcker till 2 förskolelärare eller 1 Spackelacka)

2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
Ca 1,5 dl vatten.
1 uppvispad äggvita.

Sedan så pudrar man det som skall friteras med litet mjöl innan man doppar köttet/grönsakerna i smeten. Viktigt också är att det är en bra temperatur på oljan. (Jag brukar hetta upp ungefär en liter frityrolja till 180C), och att man lägger i det som skall friteras en i sänder. Lätt att det bara blir en enda stor kaka annars.

Klart är det när munsbitarna har fått en gyllene färg och flyter omkring. Därför så är det klokt att inte skära köttet i för stora bitar. 2x2 cm brukar jag köra med.

Sorry om det blev litet rörigt beskrivet, men jag är svårt bakfull pga allmän skörlevnad och gräsänklingstatus!
Senast redigerad av Spackelackan 2014-09-21 kl. 18:59.
Citera
2014-09-21, 18:54
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ser förjäkla bra ut. Snyggt friterat. Jag är också helt besatt av kinakäk just nu. Lagade Dunlops "Fish fragrant aubergine" igår. Vegetariskt en lördag låter helt galet men den där rätten är galet bra. Min nya favoritsmak är sån där fermenterad chili- och sojabönspasta
Tackar!

Dunlop kan verkligen det där med kinamat! Är fortfarande sotis för att du har fått koka med henne! Skulle ge vadsomhelst för att ha fått vara med där

Ja den där chili-sojabönspastan är inte dum! Jag brukar pytsa i litet sådan när jag kokar chiligryta. Inte traditionellt alls, men väldigt gott! Hur gjorde du auberginen? Låter gott och jag skulle definitivt inte må dåligt av litet kofoder!
Citera
2014-09-21, 19:37
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Jodå. Mängderna får du dock fixa till själv då smaker är så personliga.
Du behöver:
Finhackad vitlök och ingefära.
Salladslök med den vita delen finhackad och den gröna delen skuren litet störrre.
Kycklingbröst eller lårfilé.
litet maizena eller potatismjöl.
Bambuskott.
Röd och grön paprika.
Vattenkastanjer.
Tunt skivad morot.
Skivad blekselleri.
Risvin eller torr sherry.
Litet ostronsås.
Chili av valfri styrka (Jag använde Birds eye denna gång)
Broccoli.
Litet blomkål skuren i små buketter.
Sesamolja.
Litet olja till stekning.
Mörk kinesisk soja.

Såhär gör du:
Marinera först kycklingen en halvtimme i litet soja, risvin/sherry, ostronsås och litet chili.
Klappa kycklingen torr och pudra över litet maizena/potatismjöl.
Gör sedan en woksås genom att röra ihop ostronsås, risvin/sherry, litet soja och maizena/potatismjöl.

Hetta upp olja i wokpannan och fräs vitlöken, ingefäran och det vita av löken ett tjugotal sekunder för att smaksätta oljan.
Ha sedan i chilin och resten av grönsakerna utom det gröna av salladslöken och woka på hög värme under ständig omröring tills dess att grönsakerna är klara. (Dom skall vara genomheta fast ändå ha litet krisp kvar)
Tag ur grönsakerna och lägg dem på ett varmt fat.
Hetta upp mera olja och stek kycklingen färdig.
Lägg tillbaka grönsakerna i woken tillsammans med kycklingen och rör i woksåsen och det gröna av salladslöken.
Droppa i några stänk sesamolja (Var försiktig då den oljan är väldigt smakrik)
När såsen har tjocknat så är det hela klart.
Servera omedelbart tillsammans med ris eller snabbstekta äggnudlar.

Ja fröken!

Den är väldigt enkel! Bara att röra ihop följande (Mängden smet räcker till 2 förskolelärare eller 1 Spackelacka)

2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
Ca 1,5 dl vatten.
1 uppvispad äggvita.

Sedan så pudrar man det som skall friteras med litet mjöl innan man doppar köttet/grönsakerna i smeten. Viktigt också är att det är en bra temperatur på oljan. (Jag brukar hetta upp ungefär en liter frityrolja till 180C), och att man lägger i det som skall friteras en i sänder. Lätt att det bara blir en enda stor kaka annars.

Klart är det när munsbitarna har fått en gyllene färg och flyter omkring. Därför så är det klokt att inte skära köttet i för stora bitar. 2x2 cm brukar jag köra med.

Sorry om det blev litet rörigt beskrivet, men jag är svårt bakfull pga allmän skörlevnad och gräsänklingstatus!

Tack så hjärtligt! Inga oklarheter där inte!
Citera
2014-09-21, 21:08
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Jag har varit lite så med koriander, då jag är i besittning av genen som ger denna ört parfymsmak. Har dock lärt mig uppskatta den i ett par, tre rätter. Mynta har jag dock aldrig haft problem med. Kanske du har testat fel sorts mynta? Det finns ju mynta som har smak av pepparmint eller rent av smak av spearmint och som inte passar i matlagning av den anledningen.

Jag har nog både koriander- och myntagenen. Tycker att all mynta smakar mer eller mindre tandkräm.
Citera
2014-09-22, 05:18
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Jag har nog både koriander- och myntagenen. Tycker att all mynta smakar mer eller mindre tandkräm.

Det är du inte ensam om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in