Citat:
Ursprungligen postat av
spinn-off
Tack för svaren. En av anledningarna till att jag inte vill ha en för kraftig vinsmak är att en del folk inte tycker om vinsmak. Både barn och vuxna. Att den har en touch av vinsmak skiter jag lite i dock behöver den inte smaka som att man kört en flaska rött med turboslang rakt ner i halsen.
Inget är ett måste dock vill man att så många gäster som möjligt ska kunna äta av maten.
Detta med att lägga rådjuret i mjölk, hur länge ska detta ligga?
Jag skulle köra på Mobergs recept oven.
Hans recept håller hög kvalité då han har en stor produktion bakom sig som ser till att alla recept är testkörda. De är dessutom smakmässigt anpassade till att passa "vanligt folk" i smaken. Dvs, de allra flesta gillar smakerna han använder.
Är du rädd för vin så kan du byta ut en del eller hela mängden mot buljong eller fond, men som någon annan sade, så ger en mindre mängd vin ingen egentlig vinsmak då det kokar bort. Vinet skänker dock syra och djup åt rätten.
Min mor, brukade alltid lägga rådjurskött i filmjölk natten innan det skulle användas för att viltsmaken skulle mildras samt för att det sades göra köttet mörare. Filmjölken sköljes sedan av innan tillagning eller innan mer kryddig marinering.