2014-09-21, 18:50
Medlem
Vi ska ha en sammankomst på ca 25-30 personer om någon månad. Vi har av en jägare blivit lovad en större mängd rådjur. Då vi vill ha enkel men god mat så bestämde vi oss tidigt för att ha en gryta.

Men jag har tittat runt och hittar en del men inget som riktigt passar. Där kommer vara barn i åldrarna 1- 8 år så vi vill inte ha för stark vinsmak och vi tänkte servera smörstekta kantareller bredvid, alternativt slänga i dom i slutet av kokningen. Allt för att det ska passa så många som möjligt.

Någon som har ett bra recept på en lite roligare gryta som passar till rådjur. Gärna något med en skvätt grädde eller liknande i. Det får gärna fungera med ris till.

Har själv aldrig ätit rådjur så vet inte riktigt vad som funkar.
Citera
2014-09-21, 18:59
Medlem
patriot8s avatar
http://www.ica.se/recept/radjursgryt...h-timjan-2419/ Det receptet innehåller i varje fall grädde som du efterfråga, sen kan man ju göra lite på känn när det kommer till gryta. Ta i lite mer av något och lite mindre av något annat beroende på hur man vill ha det.
Citera
2014-09-21, 19:05
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spinn-off
Vi ska ha en sammankomst på ca 25-30 personer om någon månad. Vi har av en jägare blivit lovad en större mängd rådjur. Då vi vill ha enkel men god mat så bestämde vi oss tidigt för att ha en gryta.

Men jag har tittat runt och hittar en del men inget som riktigt passar. Där kommer vara barn i åldrarna 1- 8 år så vi vill inte ha för stark vinsmak och vi tänkte servera smörstekta kantareller bredvid, alternativt slänga i dom i slutet av kokningen. Allt för att det ska passa så många som möjligt.

Någon som har ett bra recept på en lite roligare gryta som passar till rådjur. Gärna något med en skvätt grädde eller liknande i. Det får gärna fungera med ris till.

Har själv aldrig ätit rådjur så vet inte riktigt vad som funkar.

Rådjursgryta är en fantastiskt god rätt.
Du kan testa Mobergs recept, det är bra.
http://www.recept.nu/per_morberg/var...ed_skogssvamp/
Det är 4 dl vin i, men då det kokar så pass länge samt att det är 2 dl vispgrädde i så blir vinsmaken inte särskilt framträdanden.
Jag personligen skulle aldrig anpassa receptet till mindre barn, då de oavsett hellre äter köttbullar och makaroner.
Lycka till
Citera
2014-09-21, 21:03
Medlem
Spackelackans avatar
En sak som du kan göra för att mildra viltsmaken är att låta köttet ligga och dra i mjölk innan tillagningen.
Citera
2014-09-22, 03:14
Medlem
Tack för svaren. En av anledningarna till att jag inte vill ha en för kraftig vinsmak är att en del folk inte tycker om vinsmak. Både barn och vuxna. Att den har en touch av vinsmak skiter jag lite i dock behöver den inte smaka som att man kört en flaska rött med turboslang rakt ner i halsen.

Inget är ett måste dock vill man att så många gäster som möjligt ska kunna äta av maten.

Detta med att lägga rådjuret i mjölk, hur länge ska detta ligga?
Citera
2014-09-22, 08:59
Medlem
Hojtes avatar
http://www.viltmat.nu/recept/radjursgryta_med_calvados

Den tycker jag du ska göra då. En otroligt god gryta och du kan även göra den dagen innan då den är (tycker jag ) bättre dagen efter
Citera
2014-09-22, 11:56
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack för svaren. En av anledningarna till att jag inte vill ha en för kraftig vinsmak är att en del folk inte tycker om vinsmak. Både barn och vuxna. Att den har en touch av vinsmak skiter jag lite i dock behöver den inte smaka som att man kört en flaska rött med turboslang rakt ner i halsen.

Inget är ett måste dock vill man att så många gäster som möjligt ska kunna äta av maten.

Jag skulle köra på Mobergs recept oven.
Hans recept håller hög kvalité då han har en stor produktion bakom sig som ser till att alla recept är testkörda. De är dessutom smakmässigt anpassade till att passa "vanligt folk" i smaken. Dvs, de allra flesta gillar smakerna han använder.

Är du rädd för vin så kan du byta ut en del eller hela mängden mot buljong eller fond, men som någon annan sade, så ger en mindre mängd vin ingen egentlig vinsmak då det kokar bort. Vinet skänker dock syra och djup åt rätten.

Min mor, brukade alltid lägga rådjurskött i filmjölk natten innan det skulle användas för att viltsmaken skulle mildras samt för att det sades göra köttet mörare. Filmjölken sköljes sedan av innan tillagning eller innan mer kryddig marinering.
Citera
2014-09-22, 15:25
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:

Det beror litet på vilken styckesdetalj som skall doppas, men en sadel/stek av innanlår t.ex kan ligga i mjölken en 5-6 timmar för att bli litet lindrigare rent smakmässigt, medan kotletter/filé bara behöver någon timme.
Glöm inte heller att göra litet rönnbärsgelé nu när det finns så gott om dem. Passar kanon till rådjur.
Citera
2014-09-22, 15:25
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hojte
http://www.viltmat.nu/recept/radjursgryta_med_calvados

Den tycker jag du ska göra då. En otroligt god gryta och du kan även göra den dagen innan då den är (tycker jag ) bättre dagen efter

Alla långkok är bättre dagen efter.
Citera
2014-09-22, 15:28
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag skulle köra på Mobergs recept oven.
Hans recept håller hög kvalité då han har en stor produktion bakom sig som ser till att alla recept är testkörda. De är dessutom smakmässigt anpassade till att passa "vanligt folk" i smaken. Dvs, de allra flesta gillar smakerna han använder.

Är du rädd för vin så kan du byta ut en del eller hela mängden mot buljong eller fond, men som någon annan sade, så ger en mindre mängd vin ingen egentlig vinsmak då det kokar bort. Vinet skänker dock syra och djup åt rätten.

Min mor, brukade alltid lägga rådjurskött i filmjölk natten innan det skulle användas för att viltsmaken skulle mildras samt för att det sades göra köttet mörare. Filmjölken sköljes sedan av innan tillagning eller innan mer kryddig marinering.

Det är mer troligt att någon inte gillar grytan pga av viltsmaken än att den skulle skulle ha en hint av rödvin. Att lägga köttet i mjölk eller filmjölk över natten är för övrigt ett utmärkt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in