2014-09-20, 14:30
Medlem
bannaintekalasfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinglebear-Cherry
Håller inte med om Rooney. Han har fått mycket skit i samband med VM, där jag känner att den engelska pressen bestämde sig för att han ska få rollen som syndabock. Oförtjänt i mina ögon, han placeras på en vänsterkant och får skulden för att hela det mediokra laget ännu en gång visar hur kassa de faktiskt är. Nu kan det förstås vara så att du har andra anledningar att kalla honom överskattad, och det skulle vara intressant att få höra dem.

Rooney har en ganska kass förstatouch och kan sänka tempot i spelet en hel del, men till och från blixtrar han till med en fantastisk passning eller ett makalöst skott. Hans högstanivå är det få som kan mäta sig med. Han är inte heller någon Balotelli, utan man får se dessa spektakulära höjdpunkter relativt ofta - något som hans statistik bekräftar. Sedan 11/12 har han gjort 58 mål och 30 assist på 94 matcher i Premier League. Bär i åtanke att han under den perioden fått spela på alla möjliga olika positioner och det hela blir ännu mer imponerande. Jämför det med någon som Falcao, 63 ligamål och 5 assist under samma period, 89 matcher. Falcao har spelat uteslutande som spjutspets i anfallet, varav en säsong i skitligan Ligue 1. Trots detta håller alla Falcao som en av världens giftigaste anfallare, medan Rooney snarare grovt underskattas. Får för mig att det anses vara lite "inne" att kasta skit på stackars Rooney.

Nej, Rooney må ha djupa dalar, men vad många glömmer är hans förbannat höga toppar. I mina ögon är han snarare underskattad än överskattad i dagsläget. En galet komplett spelare som kan göra nytta på nästan vilken position som helst - toppforward, släpande, offensiv mittfältare, ytter, central mittfältare... jag vågar påstå att han skulle göra ett fint jobb även som högerback. Hur många andra spelare går under den beskrivningen?

Grejen är att hans lön är sjuk, han får runt 3 miljoner i veckan.

Klart Rooney är bra, kommer ihåg hans bicicleta mot City, men han är inte värd så mycket.

Det är som du sa, han har djupa dalar.
Citera
2014-09-20, 14:31
Medlem
Det är svårt att kalla Götze och Özil för överskattade spelare, för när de spelade i sina gamla klubbar så tillhörde de definitivt det absoluta toppskiktet (topp 15 i världen). Jag tror de behöver byta klubbar, för de passar inte in i nuvarande spelsystem.

Raul Garcia är brutalt underskattad, en av Atleticos viktigaste och bästa spelare, en av Europas bästa mittfältare, en spelare som alltid kliver fram i de stora matcher - men han får sällan den creeden han förtjänar. Nu har han förvisso fått debutera i landslaget, men det var ju fan ett hån att han inte kom med i VM-truppen.
Citera
2014-09-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Det är svårt att kalla Götze och Özil för överskattade spelare, för när de spelade i sina gamla klubbar så tillhörde de definitivt det absoluta toppskiktet (topp 15 i världen). Jag tror de behöver byta klubbar, för de passar inte in i nuvarande spelsystem.

Raul Garcia är brutalt underskattad, en av Atleticos viktigaste och bästa spelare, en av Europas bästa mittfältare, en spelare som alltid kliver fram i de stora matcher - men han får sällan den creeden han förtjänar. Nu har han förvisso fått debutera i landslaget, men det var ju fan ett hån att han inte kom med i VM-truppen.
Garcia är verkligen inte så bra. Snacka om att du överdriver. Och spelade han inte främst anfallare förra säsongen? Iaf varje gång jag såg honom lira. "En av Europas bästa mittfältare".
Citera
2014-09-21, 11:43
Medlem
Jinglebear-Cherrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bannaintekalasfilm

Klart Rooney är bra, kommer ihåg hans bicicleta mot City, men han är inte värd så mycket.

När jag betänker huruvida en spelare är över eller underskattad bortser jag från lönen. Beroende på både liga och lag skiljer den sig något enormt, och man skulle med den logiken kunna kalla nästan vilken spelare som helst under/överskattad och hänvisa till att han borde tjäna lika mycket som X i ett annat lag, med ett helt annat löneupplägg. Sen får man ju också ta med i beräkningen att lönen handlar inte bara om hur bra spelaren är. I Rooneys fall så hade man en klubbikon (vare sig man vill kalla honom det eller inte) som man riskerade att tappa i ett väldigt osäkert skede i klubbens historia. Fergie har kastat in handduken och framtiden ser osäker ut. Vilket budskap sänder man som klubb ut om man tappar en av sina stora ikoner i detta läge? Nu skickade man istället ut budskapet att man, trots att Ferguson inte längre är manager, kan behålla sin stora stjärna. Detta är Rooneys agent givetvis medveten om, och kan pressa klubben ordentligt när det gäller lönen - något som är agentens huvudsakliga uppgift i denna fråga.

Med det sagt håller jag med om att Rooney kanske inte förtjänar en så stor lön som han plockar in. Håller inte med om att det gör honom till en överskattad spelare.
Senast redigerad av Jinglebear-Cherry 2014-09-21 kl. 11:49.
Citera
2014-09-21, 12:07
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bannaintekalasfilm

Tycker absolut inte att Rooney har "djupa dalar". I stort sett alltid nyttig, oavsett position, då han har en väldigt energisk spelstil och löper mycket. Givetvis drabbas han av formsvackor, men skulle säga att för spelare som honom slätas dessa svackor ut i större utsträckning p.g.a. ovannämnda.

Apropå hans mål mot City anser jag likväl att det kanske är det mest överskattade målet i PLs historia. I klass med Figos mål mot England i EM 2000 vad gäller överskattning.
Citera
2014-09-21, 12:22
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer

Götze har dock inte utvecklats ett dyft sen han lämnade Dortmund.

Vid den tidpunkten sågs han väl som större än Reus eller iallafall jämnbra. Nu är ju Reus tveklöst mycket bättre och högre aktad medan Götze har stannat i utvecklingen.
Citera
2014-09-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Tycker absolut inte att Rooney har "djupa dalar". I stort sett alltid nyttig, oavsett position, då han har en väldigt energisk spelstil och löper mycket. Givetvis drabbas han av formsvackor, men skulle säga att för spelare som honom slätas dessa svackor ut i större utsträckning p.g.a. ovannämnda.

Apropå hans mål mot City anser jag likväl att det kanske är det mest överskattade målet i PLs historia. I klass med Figos mål mot England i EM 2000 vad gäller överskattning.

Hur kan du kalla detta målet för överskattat ?

https://www.youtube.com/watch?v=VjWfcIr8JO4
Citera
2014-09-21, 21:07
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburgo
Hur kan du kalla detta målet för överskattat ?

https://www.youtube.com/watch?v=VjWfcIr8JO4
Fin akrobatik, men han missar ju mer eller mindre bollen. Drar den högt upp på benskyddet. Ser bra ut på håll men closeup-reprisen avslöjar missen.
Citera
2014-10-25, 19:03
Bannlyst
Dani Alves är den mest överksattade i världen. Jösses han slår nästan aldrig ett inlägg som går rätt.
Citera
2014-10-26, 15:27
Medlem
Mr.TravisBickles avatar
Underskattad: Dani Carvajal.

Kolla gårdagens El Clasico så förstår ni vad jag menar.
Citera
2014-10-26, 18:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Götze har dock inte utvecklats ett dyft sen han lämnade Dortmund.

Vid den tidpunkten sågs han väl som större än Reus eller iallafall jämnbra. Nu är ju Reus tveklöst mycket bättre och högre aktad medan Götze har stannat i utvecklingen.
Öhh??? Du är medveten om att Reus är 3 år äldre...och "ska" vara någorlunda färdig vid detta laget? Götze har just avgjort en VM-final...leder skytteligan i Bundesliga...Bra för en 21-22 åring som inte ens är toppforward oftast..
Citera
2014-10-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Dani Alves är den mest överksattade i världen. Jösses han slår nästan aldrig ett inlägg som går rätt.

Han är inte överskattad alla vet om att han har gått ned sig och blivit mycket sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in