2014-09-18, 16:24
Medlem
De flesta skulle nog beskriva honom som sinnessjuk rasist, snarare än "regimkritisk". SD:are påstår sig vilja ha hårdare straff för brott, samma människor som helst inte vill att Dan Park straffas alls va?
Citera
2014-09-18, 16:56
Medlem
FarbrorBerits avatar
Själv är jag rätt så irriterad över den dubbla standard som gäller i Sverige, speciellt inom journalistkåren och kultursektorn. Det blev ett jäkla liv när Pussy Riot fängslades i Ryssland och den kinesiske konstnären Ai Weiwei blev väl mer eller mindre helgonförklarad. Samtidigt, på hemmaplan, ger en fällande dom mot Dan Park på sin höjd en trött gäspning, och antagligen ett antal "high five" när ingen ser det.

Jävla hycklare!

P.S. Samma företeelser kan ses vad gäller gruppvåldtäckter. När det sker på Tahir torget eller i Indien så blir det riksnyheter, stora riksnyheter. När samma skit sker i Sverige så blir det en liten medial gäspning på sin höjd och absolut ingen debatt. D.S.
Citera
2014-09-18, 16:57
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
De flesta skulle nog beskriva honom som sinnessjuk rasist, snarare än "regimkritisk". SD:are påstår sig vilja ha hårdare straff för brott, samma människor som helst inte vill att Dan Park straffas alls va?

Skrämmande resonemang! Du skulle nog passa utmärkt som bödel.
Citera
2014-09-18, 17:49
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
vad har Dan park begått för brott då?
Förolämpning är i princip det enda om man är någorlunda frisk i pallet.
Och förolämpar offentliga personer gör ju tämligen många konstnärer.
Och jämför straffet med vad tex huliganer och våldsmänniskor får.
Citera
2014-09-18, 17:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Själv är jag rätt så irriterad över den dubbla standard som gäller i Sverige, speciellt inom journalistkåren och kultursektorn. Det blev ett jäkla liv när Pussy Riot fängslades i Ryssland och den kinesiske konstnären Ai Weiwei blev väl mer eller mindre helgonförklarad. Samtidigt, på hemmaplan, ger en fällande dom mot Dan Park på sin höjd en trött gäspning, och antagligen ett antal "high five" när ingen ser det.

Jävla hycklare!

P.S. Samma företeelser kan ses vad gäller gruppvåldtäckter. När det sker på Tahir torget eller i Indien så blir det riksnyheter, stora riksnyheter. När samma skit sker i Sverige så blir det en liten medial gäspning på sin höjd och absolut ingen debatt. D.S.

pussy riot hade haft gruppsex i en kyrka i en av sina manifestationer,lite grövre än vad Dan Park sysslat med ..
Citera
2014-09-18, 18:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Ja, det vill vi. Men det innefattar inte åsiktsbrott eftersom vi tror på yttrandefrihet.

Och att beslagta och förstöra konst. Det känns riktigt obehagligt.
Citera
2014-09-18, 18:30
Medlem
Europes avatar
Citat:

Begreppet "regimkritisk" beskriver hans verk. Hur han är som person är irrelevant till och med i det rättslösa och odemokratiska Sverige, då det varken är förbjudet att vara sinnessjuk eller rasist.

Jag vet inte vad SD vill, men Dan Park skulle inte ha begått ett brott i ett land med yttrandefrihet. Eftersom jag är demokrat, så är det rimligtvis svenska regimen som i mina ögon begår ett brott i det här fallet, speciellt som fängslandet av Dan Park inte endast är oförenligt med demokratiska principer, utan dessutom är ett brott mot grundläggande mänskliga rättigheter. Så ja, jag vill också ha hårda straff för brott och min förhoppning är också att fall som detta, och tusentals andra övergrepp mot mänskliga rättigheter som svenska regimen har gjort sig skyldig till de senaste 20 åren, kommer en gång i framtiden leda till att de ansvariga ställs inför en riksrätt och döms till hårda straff (speciellt som många av dem även lär förtjäna att samtidigt dömas för landsförräderi, trolöshet mot huvudman och många andra liknande brott). Bara för att Sverige inte är en riktig demokrati med maktuppdelning, konstitutionella medborgarrättigheter och rättsinstanser för att upprätthålla dessa, så anser jag inte att den svenska regimen ska ostraffat kunna begå vilka övergrepp som helst mot medborgarna.
Senast redigerad av Europe 2014-09-18 kl. 18:38.
Citera
2014-09-18, 18:45
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
pussy riot hade haft gruppsex i en kyrka i en av sina manifestationer,lite grövre än vad Dan Park sysslat med ..

Que?
Citera
2014-09-19, 08:40
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Que?
jepp något häcklande av kyrkans samarbete med staten typ. ska se om jag finner någon bra källa.
Citera
2014-09-20, 16:26
Medlem
Citat:
Själv är jag rätt så irriterad över den dubbla standard som gäller i Sverige, speciellt inom journalistkåren och kultursektorn. Det blev ett jäkla liv när Pussy Riot fängslades i Ryssland

Jepp, Pussy Riot blev det ett jävla liv om, men när Femen sprang topless runt en moske i Sverige då stirrade journalisterna hål i golvet och mumlade om att det får man ju inte göra ostraffat.

Det finns ju fler exempel i Sverige. När de hängde upp Ecce Homo fotografierna i riksdagens matsal så var det ju homofobiskt att inte vilja se kukar under lunchen. Lite mer än ett årtionde senare så tar de ner en gammal målning av en gudinna med bara bröst, för någon kan ju känna sig stött.
Citera
2014-09-20, 17:32
Medlem
DrArrogantos avatar
Citat:
Nej, de flesta (i stort sett alla utom du?) beskriver honom som konstnär.
Något brott har han inte begått, eller rättare: Han har inte gjort något som skulle vara brottsligt i ett land med en yttrandefrihetslagstiftning värt namnet. Vi får väl se vad vårt rättsväsende kommer fram till, än finns det hopp!
Citera
2014-09-21, 01:27
Medlem
Jag ser inte hur Dan Parks sk konst är på något sätt regimkritisk.

Den är väldigt anti-pk och provokativ, men det är inte regimkritiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in