Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-09-20, 19:27
Medlem
Jag vänder mig till er som har lyckats spara ihop till en större summa. Jag har kommit i ett läge där jag har "problem" med både spara och slösa. Jag har hittills kommit upp i ca 100000 kr i sparande. Brukar spara 20-40% av nettoinkomsten och har gjort det nu i några år.

Nu är jag i ett läge där motivationen falnar. Att fortsätta spara (och investera) mot 250000-500000 känns så långt bort och svårt. Samtidigt har jag börjat "slösa" mer då man tänker att några tusen hit eller dit kvittar då man ändå har en del.

Hur tänkte ni eller tänker ni för att bibehålla motivationen för sparande i ett läge där man kommit en bit?
Citera
2014-09-20, 19:37
Medlem
I dagens samhälle är 100 000 inte en så stor summa, det hade räckt som motivation för mig. 100 000 är 2-3 % av en Stockholmslägenhet. Sätt ett mål, vad du ska använda pengarna till så blir det säkert lättare. Vill du kunna köpa en lägenhet utan att ta lån, vill du kunna resa jorden runt, köpa en ferrari etc.?

Min motivation är att hela tiden se pengarna bara öka och öka, det blir som en tävling, att spara så mycket som möjligt och se hur kapitalet växer. Att ha sparade pengar är en trygghet, och att se denna "trygghet" växa mer och mer för varje månad är oerhört tillfredsställande.
Citera
2014-09-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Jag vänder mig till er som har lyckats spara ihop till en större summa. Jag har kommit i ett läge där jag har "problem" med både spara och slösa. Jag har hittills kommit upp i ca 100000 kr i sparande. Brukar spara 20-40% av nettoinkomsten och har gjort det nu i några år.

Nu är jag i ett läge där motivationen falnar. Att fortsätta spara (och investera) mot 250000-500000 känns så långt bort och svårt. Samtidigt har jag börjat "slösa" mer då man tänker att några tusen hit eller dit kvittar då man ändå har en del.

Hur tänkte ni eller tänker ni för att bibehålla motivationen för sparande i ett läge där man kommit en bit?

Jag vet inte hur du sparar... Men för mig infann sig motivationen först kring 100.000kr. Det var först då jag upptäckte en hyfsad avkastning och det tog inte lång tid innan jag hade 200.000kr sparade och då blev det riktigt kul att spara. Jag tänkte inte utan såg effekten med egna ögon.
Citera
2014-09-20, 19:47
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
I dagens samhälle är 100 000 inte en så stor summa, det hade räckt som motivation för mig. 100 000 är 2-3 % av en Stockholmslägenhet. Sätt ett mål, vad du ska använda pengarna till så blir det säkert lättare. Vill du kunna köpa en lägenhet utan att ta lån, vill du kunna resa jorden runt, köpa en ferrari etc.?

Min motivation är att hela tiden se pengarna bara öka och öka, det blir som en tävling, att spara så mycket som möjligt och se hur kapitalet växer. Att ha sparade pengar är en trygghet, och att se denna "trygghet" växa mer och mer för varje månad är oerhört tillfredsställande.
  • Jag håller med om att det är enomt viktigt att sätta upp mål, trots allt är det enbart Joakim von Anka är road av att spara enbart för sparandets skull,
  • Har du inga lån ts? speciellt nu i lågräntetider är att amortera lånen är ett utmärkt sparande.
  • Pengar på banken är kanske tryggt men inte särskilt underhållande. Leta rätt på en sparform där du ser ifrån dag till dag hur värdet på besparingen skiftar.
Citera
2014-09-20, 19:48
Medlem
Sen kan du ju tänka på vad de sparade pengarna innebär... Köpte en ny bil för drygt två år sedan och det kändes jäkligt bra att svara att jag tänkte betala kontant då jag fick frågan om finansiering.
Citera
2014-09-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
  • Jag håller med om att det är enomt viktigt att sätta upp mål, trots allt är det enbart Joakim von Anka är road av att spara enbart för sparandets skull,
  • Har du inga lån ts? speciellt nu i lågräntetider är att amortera lånen är ett utmärkt sparande.
  • Pengar på banken är kanske tryggt men inte särskilt underhållande. Leta rätt på en sparform där du ser ifrån dag till dag hur värdet på besparingen skiftar.

Helt fel! Mkt bättre avkastning på aktier i detta läge!
Citera
2014-09-20, 19:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Sparandet är fortfarande viktigt när man har 100,000 kr men i takt med ökad förmögenhet blir det allt mindre viktigt. Håll alltid i slantarna och fortsätt spar så är du miljonär innan du anar det, sedan går det lättare. Spar förstås också rätt, dvs i börsen.
Citera
2014-09-20, 19:57
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
Nu handlar tråden om att ts upplever att "det inte längre är kul att spara". Frågan är därför hur ts skall motivera sig till att förtsätta sitt sparande, jag är övertygad om att ts nog hittar den för honniom/henne bästa formen av investering.
Citera
2014-09-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd

Så du menar att ett massivt köp av Northlandaktier kommer ge bättre avkastning, eller menar du Doro? Swedbank? Fingerprint?

Är det som du påstår som mycket bättre att satsa på aktier? Jag kan köpa att det inom vissa bolag finns potential. Men du tycks mena att gemene aktie ger mycket bättre avkastning än att amortera.
Citera
2014-09-20, 20:35
Medlem
Fundera, vad ska du ha dessa till ?
Sen fattar du ett beslut, ta ut allt och bränna det på sånt du behöver eller ska du spara vidare.
Det beror på hur gammal du är, hur ditt liv ser ut och dina framtidsplaner, ska du plugga utan lån kan det vara bra att ha, eller vad är det du sparar till...
Motivationen är liksom målet med sparandet.
Men målet kanske inte blir uppfyllt då har du en reservplan.

mitt mål med sparandet är inte aktier eller börsen utan vad jag ska ha pengarna till, själva målet.

Å kom ihåg att livet förändras, eller kan förändras. Då kan du behöva en krona eller 2.

Men har du fått ihop en regäl slant så satsa på dig själv, körkort, lägenhet, utbildning, etc.
Men det beror på hur gammal du är och hur ditt liv ser ut...
Citera
2014-09-20, 21:08
Medlem
Tack för alla svar.

Lite svar på era inlägg.

Jag har inga lån att amortera (förutom csn, vilket är så pass förmånligt att det egentligen inte är någon prioritering att amortera).

Jag vet att jag sparar till både trygghet och en del framtida "nöjen". Har under de senaste åren spenderat lite mer än jag egentligen velat. Det har tagit mig ca 3 år att komma upp i 100000, så därför känns det drygt att det ska ta tre år till för ytterligare 100000.

Nu vet jag att jag kan spara upp emot 7-10000 per månad om jag verkligen vill, men det är ibland svårt att motivera och för lätt att spendera pengar istället.

Jag känner att jag borde spara mer på börsen istället för på nicshbank, men börsen känns väldigt högt värderad just nu för att gå in.
Citera
2014-09-20, 21:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Tack för alla svar.

Lite svar på era inlägg.

Jag har inga lån att amortera (förutom csn, vilket är så pass förmånligt att det egentligen inte är någon prioritering att amortera).

Jag vet att jag sparar till både trygghet och en del framtida "nöjen". Har under de senaste åren spenderat lite mer än jag egentligen velat. Det har tagit mig ca 3 år att komma upp i 100000, så därför känns det drygt att det ska ta tre år till för ytterligare 100000.

Nu vet jag att jag kan spara upp emot 7-10000 per månad om jag verkligen vill, men det är ibland svårt att motivera och för lätt att spendera pengar istället.

Jag känner att jag borde spara mer på börsen istället för på nicshbank, men börsen känns väldigt högt värderad just nu för att gå in.

Att spara på bank är lika spännande som att se på målarfärg som torkar och då är det inte konstigt om motivationen att spara förvinner.

Över tiden är börsen överlägsen banksparande och det är omöjligt att säga när det ska komma nedgångar. Därför rekommenderar jag börsen även om den känns högt värderad. Men sprid riskerna till flera marknader, gärna billiga indexfoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in