• 1
  • 2
2014-09-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Så du menar att ett massivt köp av Northlandaktier kommer ge bättre avkastning, eller menar du Doro? Swedbank? Fingerprint?

Är det som du påstår som mycket bättre att satsa på aktier? Jag kan köpa att det inom vissa bolag finns potential. Men du tycks mena att gemene aktie ger mycket bättre avkastning än att amortera.

Och varifrån fick du att han rekommenderade "ett massivt köp av Northland"? Pratar man om aktier över lag utan att nämna specifika aktier så menar man ju oftast index. Finns gratis indexfonder som över tid avkastar betydligt mer än aktuella bolåneräntorna. Annars finns också räntefonder om man vill ta lite lägre risk.
Citera
2014-09-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Jag känner att jag borde spara mer på börsen istället för på nicshbank, men börsen känns väldigt högt värderad just nu för att gå in.

Jag hade känt samma sak vid fondsparande eller aktieköp... Som sagt är 500.000kr mycket att satsa på ett bräde när man saknar kunskap.
Citera
2014-09-20, 23:46
Medlem
rolemodels avatar
Först och främst, Snyggt jobbat TS!

Kände exakt samma här för några månader sen, lyckats peta av billån, gamla ungdomssynder (sprit, knark o annat skit), och belånad till 60% på lägenheten (bruden äger 50% så "jag" har 10% kvar på min del, hon pluggar)

Kände, va fan sparar jag för?
La nått så gud förbannat med tid på att följa mina placeringar fram och tillbaka, och började köpa mer "gubbiga aktier" som det inte var så mycket drag i. Till skillnad från dom bolag jag gamblade tungt i, etrion, starbreeze m.fl.

Allt kändes segt o dumt och "va fan sparar jag för"

Men sen började det trilla in utdelningar, o man ser ändå dessa "tråkiga" investeringar också börja ge pengar. Och när några procent hit och dit verkligen gör en stor skillnad, då börjar det bli riktigt jävla kul igen.

Kämpa på o låt pengarna jobba för dig, så kan man väl hoppas att man kan unna sig att sluta jobba för pengar lite tidigare sen vartefter
Citera
2014-09-21, 12:18
Medlem
CHeitzmans avatar
Tycker det känns precis tvärtom mot vad TS beskriver. Tycker att jag känner mig mer och mer benägen att skydda och vilja utöka min pengahög ju större hög jag samlar på mig. Har man bara en liten summa på banken känns det inte som det finns så mycket att förlora på att spendera den. Med en större summa börjar man märka att pengarna jobbar själva och skapar passiva inkomstströmmar som bara ökar och ökar. Tycker du borde kunna känna denna effekten redan vid 100k.

Det större problemet upplever jag snarare är att veta när det faktiskt är dags att börja spendera.
Citera
2014-09-21, 14:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Tycker det känns precis tvärtom mot vad TS beskriver. Tycker att jag känner mig mer och mer benägen att skydda och vilja utöka min pengahög ju större hög jag samlar på mig. Har man bara en liten summa på banken känns det inte som det finns så mycket att förlora på att spendera den. Med en större summa börjar man märka att pengarna jobbar själva och skapar passiva inkomstströmmar som bara ökar och ökar. Tycker du borde kunna känna denna effekten redan vid 100k.

Det större problemet upplever jag snarare är att veta när det faktiskt är dags att börja spendera.

Om man spar pengar på ett sparkonto som inte ger någon avkastning förstår jag resonemanget. Då stoppar man först in x kr för att sedan ta ut x kr när man vill spendera och då är pengarna slut. Då är det heller inget vidare kul att spara utan rätt trist vilket gör att motivationen tryter.

Investerar man däremot pengarna så att pengarna börjar arbeta själva medan man själv tittar på blir det mycket roligare. Att se pengarna växa av sig självt gör att man får lust att avsätta mer pengar istället för att plocka ut pengar till konsumtion.

Gör man på det sättet är det bara en tidsfråga tills man är miljonär och då betyder inte längre sparandet särskilt mycket så då kan man använda alla andra inkomster till konsumtion och ändå se hur sparmedlen växer kraftigt.
Citera
2014-09-22, 01:49
Medlem
Vanilla-Ices avatar
TS borde såklart månadsspara i ett par breda indexfonder. Jag brukar rekommendera 50% i Danske Invest Global Index & 50% i Swedbank Robur Indexfond Asien (då får du världsindex på ett ungefär). Sen kan du ändra om koncentrationen igen varje kvartal eller halvår. (Öppna ett ISK på Avanza.)

Du måste dock vara beredd på större svängningar om du sparar på aktiemarknaden, men över tid (säg minst 10 år) kan du förvänta dig en genomsnittlig årlig avkastning på runt 7%.

Personligen så kan jag säga att det blir mycket roligare att spara när en få ihop lite större summor (några miljoner) eftersom "ränta-på-ränta-effekten" då blir mycket mer uppenbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in