Citat:
Ursprungligen postat av
minipanini
Tack för alla svar.
Lite svar på era inlägg.
Jag har inga lån att amortera (förutom csn, vilket är så pass förmånligt att det egentligen inte är någon prioritering att amortera).
Jag vet att jag sparar till både trygghet och en del framtida "nöjen". Har under de senaste åren spenderat lite mer än jag egentligen velat. Det har tagit mig ca 3 år att komma upp i 100000, så därför känns det drygt att det ska ta tre år till för ytterligare 100000.
Nu vet jag att jag kan spara upp emot 7-10000 per månad om jag verkligen vill, men det är ibland svårt att motivera och för lätt att spendera pengar istället.
Jag känner att jag borde spara mer på börsen istället för på nicshbank, men börsen känns väldigt högt värderad just nu för att gå in.
Att spara på bank är lika spännande som att se på målarfärg som torkar och då är det inte konstigt om motivationen att spara förvinner.
Över tiden är börsen överlägsen banksparande och det är omöjligt att säga när det ska komma nedgångar. Därför rekommenderar jag börsen även om den känns högt värderad. Men sprid riskerna till flera marknader, gärna billiga indexfoner.