Citat:
Ursprungligen postat av
imaginarypower
Hej FB, nybörjarfrågor här som jag hoppas kunna få svar på!
1. Magnesium, hur mycket och när ska man ta i samband med intag av E?
2. 5HTP, samma fråga som ovan.
3. Är Tramadol något man kan ta för att dämpa eftertändningen både samma kväll och/eller dagen efter? Läste någonstans att Tramadol också pumpar ut serotonin och därför inte rekommenderas, är det sant? Egna erfarenheter?
4. Ca 200 mg tänkte jag bjuda en vän på som aldrig gjort det förr, 100 först och 100 så fort effekten börjar kännas. Det är väl lugnt och inte helt orimligt? Personen i fråga väger typ 60 kg och vi ska vara ute i naturen! :-)
Tack som fasen för snabba svar!
1. Detta är relativt individuellt och mitt tips är att äta sådant som innehåller magnesium i vanlig mängd innan intag av knappen. Själv gjorde jag misstaget att knapra dubbelt upp rekommenderad dos Magnesium innan en kväll på 6-EAPB (Kan enkelt sagt jämföras med E) och fick då, likt överdriven konsumtion av Magnesium ger, en för jävla rännskita i samband med intaget.
Detta gjorde mig extra uttorkad, plus min idiotiskt lilla mängd vatten jag konsumerade, och jag fick panikdricka vattenglas på vattenglas när ruset avtog tills jag kände mig bättre. Var inte trevligt.
2. 5-HTP kan absolut rekommenderas, men efter ruset. Vissa påstår att det är lugna puckar att inta detta tillsammans med E, men risken för serotonergt syndrom finns. Detta vill du inte uppleva, i värsta fall kan det leda till döden. Inte vanligt vad jag vet men risken finns, man får väl själv avgöra om saken. Inta 5-HTP 24 timmar efter intaget av E är vad jag anser och följ burkens anvisningar, gör detta högst två veckor. Efter dessa par veckor får du inte effekt längre, och endast sliter på levern i onödan.
3. Inta inte tramadol samma kväll, oavsett om flera timmar gått sedan du landat. Likt ovan, serotonergt syndrom kan lura bakom hörnet. Dagen efter vågar jag inte uttala mig om, men skulle tro detta är utom någon som helst risk. Mitt tips är ändå safety first och att spara dina tramadol om du mot förmodan skulle må eländigt flera dagar efter din seglats med Eva, då skulle jag i ditt fall i sådant fall inta tramadolen för att lindra det hela. Dock, om du har tillgång till benso av valfri sort är det kanoners att knapra i sig ett par stycken när du landar/dagen efter. Eller rent av alkohol, det kan också fungera hyfsat bra. Men som sagt, tramadol är något helt annat.
Själv har jag aldrig någonsin upplevt avtändning/deppighet efter en kväll på E, men det är såklart inte särskilt intressant i ditt fall när folk tenderar reagera olika. Men den generella bilden av E är att AT's är ovanliga. Jag mår nästintill bättre än "det vanliga livet" dagen efter E, enda centralstimulanten jag även aldrig hade svårt att somna efter dess rus.
4. 200mg är en saftig dos, alldeles för mycket i min mening. Jag skulle dosera en gång, visst, påfyllningar direkt efter första dosens effekt kan slå på bra men i runda slängar förlänger den mestadels första doseringens rus. Mitt tips återigen är att låta honom droppa 120mg, lagom och tillräckligt för att ge en underbar upplevelse. För stor dos kan göra det hela mest rörigt och ogreppbart, vilket för vissa är obehagligt. Uppgången på E är speciell, jag som älskade MDMA fann alltid upcomen ganska jobbig men när den släppt var paradiset ett faktum.
Naturen låter som en ypperlig plats att genomföra detta på, men se till att ta med vatten och något lättätet. Gå inte för långt bort från hemmet om något mot förmodan skulle gå fel.
Segla lugnt!
Edit: Kom ihåg, om du själv inte är medveten om saken eller annars bör göra din vän varse om det, att MDMA har en förmåga att omvandlas till MDA(?) i kroppen vilken är hallucinogen och bidar till vissa hallucinationer mot slutet av vissa rus på MDMA, inget konstigt.
Nu blev det långt här! Lite sent svar också.