2014-09-19, 16:38
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom svälter pga bristen på mat inte pga att vi tidigare matat dom.

Djuren bör inte matas alls, eller så får man se till att mata dem hela året.
Citera
2014-09-19, 16:45
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Hantverkare mfl brukar väl få köra gågator mm om det behövs för att komma fram till arbetsplatsen för i/urlastning?

Alla som har en särskild anledning får köra på dessa gator inom cityringen. Tex transportera gods till och från en fastighet, eller att som hantverkare utföra något arbete i zonen. Jävligt rolig händelse när privatpolisen lägger sin cykel i vägen som protest och hantverkaren helt sonika kör över den. Tror dock inte att hantverkaren kommer undan utan vite, samt att han får betala för cykeln... Men det kan det vara värt för att få knäppa en sån jävla civilspanare på näsan.
Citera
2014-09-19, 16:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Djuren bör inte matas alls, eller så får man se till att mata dem hela året.

Det stämmer inte riktigt, det bekommer inte djuren att man slutar mata dom (annat än att tillgången på mat återgår till normal) dom återgår bara till normalt matletande.

Dom kollar dom "bra" ställena först (där dom utfodrats) finns inget där så går dom bara till nästa ställe.
Citera
2014-09-19, 16:55
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Det stämmer inte riktigt, det bekommer inte djuren att man slutar mata dom (annat än att tillgången på mat återgår till normal) dom återgår bara till normalt matletande.

Dom kollar dom "bra" ställena först (där dom utfodrats) finns inget där så går dom bara till nästa ställe.

Du verkar ju tämligen insatt i ämnet. Visst har väl naturvårdsverket påtalat faran att utfodra djur när "svältsäsongen" har pågått ett tag.? Att deras magar inte tål utfodringar som börjar för sent. Alltså att rådjur och älg riskerar dö av det.

Jag googlar själv på ämnet nu och kan egentligen bara finna något lite som skulle stödja mina egna inlägg om ämnet När man utfodrar vilt så är det viktigt att det inte är grovt hö, då det riskerar döda magfloran i våmmen på rådjuret, vilket naturligtvis även dödar djuret.

Du har troligtvis helt rätt i frågan. Men tycker du att det verkar klokt att mata djur som annars skulle fallit offer för svält, om naturen skulle få bestämma? Jag är tveksam, men jägarna får naturligtvis mer vilt att skjuta på. Är dock jägare själv.
Senast redigerad av fotokillen 2014-09-19 kl. 17:12.
Citera
2014-09-19, 17:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Du verkar ju tämligen insatt i ämnet. Visst har väl naturvårdsverket påtalat faran att utfodra djur när "svältsäsongen" har pågått ett tag.? Att deras magar inte tål utfodringar som börjar för sent. Alltså att rådjur och älg riskerar dö av det.

Jag googlar själv på ämnet nu och kan egentligen bara finna något lite som skulle stödja mina egna inlägg om ämnet När man utfodrar vilt så är det viktigt att det inte är grovt hö, då det riskerar döda magfloran i våmmen på rådjuret, vilket naturligtvis även dödar djuret.

Du har troligtvis helt rätt i frågan. Men tycker du att det verkar klokt att mata djur som annars skulle fallit offer för svält, om naturen skulle få bestämma? Jag är tveksam, men jägarna får naturligtvis mer vilt att skjuta på. Är dock jägare själv.

Problemet med att starta stödmatning under en pågående svältperiod är att dom kan föräta sig (precis som att en mäniska som svultit eller fastat under en tid bör starta försiktigt med vanlig mat för att inte bli sjuk) vilket man bör ta med i beaktande. (Det är mao farligare att böja mata än att sluta).

Grovt hö är även mer svårsmält och har lägre näringsinnehåll.

Vissa djurgrupper kan behövas stödmatas då vi har en minskande stam, bla en del övervintrande småfåglar. Under normala förhållande håller jag med att det är onödig då normal "vintersvält" reglerar population och i första hand slår ut svaga individer, men vid "onormal" dito så är jag för stödutfodring för att bibehålla en normal population.
Citera
2014-09-19, 20:43
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Problemet med att starta stödmatning under en pågående svältperiod är att dom kan föräta sig (precis som att en mäniska som svultit eller fastat under en tid bör starta försiktigt med vanlig mat för att inte bli sjuk) vilket man bör ta med i beaktande. (Det är mao farligare att böja mata än att sluta).

Grovt hö är även mer svårsmält och har lägre näringsinnehåll.

Vissa djurgrupper kan behövas stödmatas då vi har en minskande stam, bla en del övervintrande småfåglar. Under normala förhållande håller jag med att det är onödig då normal "vintersvält" reglerar population och i första hand slår ut svaga individer, men vid "onormal" dito så är jag för stödutfodring för att bibehålla en normal population.

Tack för ditt svar! Jag är av åsikten att vilt ska få vara vilt, på naturens egna villkor. Så länge inte människan stör relationen mellan oss och "skogen" för mycket, så kommer nog fan dessa djur att överleva oss.
Senast redigerad av fotokillen 2014-09-19 kl. 20:58.
Citera
2014-09-20, 06:10
Medlem
Dr.Diegos avatar
Folkölen i butikens hylla var starköl
Citat:
På fredagskvällen var David Chabinski, 35, på butiken i Märsta för att handla inför kvällen. Han och kompisen köpte bland annat fyra stycken öl av märket Mariestads.
– När vi kom hem och packade upp såg vi att det var starköl, säger David Chabinski.
De båda öppnade ölen och David säger att det kändes på smaken att det var starköl.
– Jag tycker det är allvarligt. Tänk om det hamnar i fel händer, man måste ju vara 20 för att köpa starköl över disk, men bara 18 för folköl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19565536.ab
  1. en vuxen karl köper folköl
  2. han gnäller för han får starköl
I rest my case!
Citera
2014-09-20, 08:05
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Folkölen i butikens hylla var starköl

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19565536.ab
  1. en vuxen karl köper folköl
  2. han gnäller för han får starköl
I rest my case!

Nej nej, problemet var ju att en 18åring kunde få tag i starköl! Allvarliga saker.
Citera
2014-09-20, 09:29
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Nej nej, problemet var ju att en 18åring kunde få tag i starköl! Allvarliga saker.

Mycket allvarligt. Det är ju nämligen bara resturangen som får tillhandahålla starköl åt 18-åringar. Butiker och föräldrar är inte myndiga nog.
Citera
2014-09-20, 10:39
Medlem
Germanias avatar
han blev så upprörd och omtänksam om att det skulle hamn i fel händer, att han inte kontaktade butiken.

nånting är väldigt märkligt, han handlade själv på fredagskvällen, tipsade Aftonbladet som skyndar sig dit innan stängning?
Citera
2014-09-20, 19:43
Medlem
a.e.gs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19567864.ab

Nina, 37, skulle och bada med familjen – då hittade hon en jättegäst i badrummet.
Den sprängfyllda spindeln kröp runt i duschen.
– Jag fick magkatarr och kräktes i munnen lite grann, säger hon.

Jahopp.
Citera
2014-09-20, 20:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19567864.ab

Nina, 37, skulle och bada med familjen – då hittade hon en jättegäst i badrummet.
Den sprängfyllda spindeln kröp runt i duschen.
– Jag fick magkatarr och kräktes i munnen lite grann, säger hon.

Jahopp.
FAN va fjantigt det låter "kräktes i munnen lite grann" hade jag hittat den spindeln i mitt badrum hade jag snarare blivit intresserad och studerat den innan jag försiktigt sparkat ut den på gården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in