Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Det stämmer inte riktigt, det bekommer inte djuren att man slutar mata dom (annat än att tillgången på mat återgår till normal) dom återgår bara till normalt matletande.
Dom kollar dom "bra" ställena först (där dom utfodrats) finns inget där så går dom bara till nästa ställe.
Du verkar ju tämligen insatt i ämnet. Visst har väl naturvårdsverket påtalat faran att utfodra djur när "svältsäsongen" har pågått ett tag.? Att deras magar inte tål utfodringar som börjar för sent. Alltså att rådjur och älg riskerar dö av det.
Jag googlar själv på ämnet nu och kan egentligen bara finna något lite som skulle stödja mina egna inlägg om ämnet

När man utfodrar vilt så är det viktigt att det inte är grovt hö, då det riskerar döda magfloran i våmmen på rådjuret, vilket naturligtvis även dödar djuret.
Du har troligtvis helt rätt i frågan. Men tycker du att det verkar klokt att mata djur som annars skulle fallit offer för svält, om naturen skulle få bestämma? Jag är tveksam, men jägarna får naturligtvis mer vilt att skjuta på. Är dock jägare själv.