2014-09-20, 18:22
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det kan ju inte uteslutas att TOs brådska att få gubben fri hänger ihop med bokprojektet som han väl hoppas ska få en extra skjuts av att det rör sig om en rättsskandal. Vilket i sin tur förutsätter att gubben friges i tidsmässig anslutning till att han friats för alla mord. Ju längre han är ofri, desto svårare blir det att koppla inlåsningen till morddomarna. Och om det bara rör sig om en random dårfink som skulle suttit inlåst hur som helst kanske boken inte välter några kiosker.

Det här resonemanget vittnar f.ö. om hur viktigt det är att man som advokat håller sig borta från diverse sidoprojekt med sina klienter. Nu riskerar ju domstolarna tro, att TO har ett egenintresse i processen att få SB fri.

Kan inte annat än att hålla med att TO ska hålla sig borta från bokprojekt. Annars tror jag nog inte att domstolar tänker så konspiratoriskt. Det är trots allt hans jobb att tala för SB, och få honom fri även från det här sista tvånget. Sköter sig bara SB, vilket han till min förvåning tydligen gjort utan någon som helst anmärkning, kommer det också, ifall SB får leva och ha hälsan.

Men en dårfink är SB hur nu spökskrivaren än vänder och vrider på det. Av DJ har vi också fått lära oss att det inte var någon tillfällighet att just SB blev utvald till att bevisa MN's kvasivetenskapliga påhitt. Tvärtom blev han - omedvetet - utvald då han så väl passade in i mallen med sitt drogberoende, uppmärksamhetstörst och under drogpåverkan vilda fantasier. Klart att det krävdes en knäppskalle av SB's typ för att gå iland med det.

DJ kommer en bit in på vårdskandalen på Säter. Men jag tycker inte han riktigt har kunnat klargöra hur dessa personer kunde härja så fritt. På samma sätt tycker jag HR egentligen bara snuddar vid rättsskandalen. Den stora rättsskandalen är inte bristen på kompetens hos CvdK och SP, eller att de utan minsta hänsyn till allmän rättskänsla drev detta för egen vinnings skull, utan att de faktiskt tilläts hållas. I flera år dessutom.

En liten artikel om ansvar jag hittade.
http://www.dagensarena.se/opinion/atala-van-der-kwast/
Citera
2014-09-20, 22:20
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Kan inte annat än att hålla med att TO ska hålla sig borta från bokprojekt. Annars tror jag nog inte att domstolar tänker så konspiratoriskt. Det är trots allt hans jobb att tala för SB, och få honom fri även från det här sista tvånget. Sköter sig bara SB, vilket han till min förvåning tydligen gjort utan någon som helst anmärkning, kommer det också, ifall SB får leva och ha hälsan.

Men en dårfink är SB hur nu spökskrivaren än vänder och vrider på det. Av DJ har vi också fått lära oss att det inte var någon tillfällighet att just SB blev utvald till att bevisa MN's kvasivetenskapliga påhitt. Tvärtom blev han - omedvetet - utvald då han så väl passade in i mallen med sitt drogberoende, uppmärksamhetstörst och under drogpåverkan vilda fantasier. Klart att det krävdes en knäppskalle av SB's typ för att gå iland med det.

DJ kommer en bit in på vårdskandalen på Säter. Men jag tycker inte han riktigt har kunnat klargöra hur dessa personer kunde härja så fritt. På samma sätt tycker jag HR egentligen bara snuddar vid rättsskandalen. Den stora rättsskandalen är inte bristen på kompetens hos CvdK och SP, eller att de utan minsta hänsyn till allmän rättskänsla drev detta för egen vinnings skull, utan att de faktiskt tilläts hållas. I flera år dessutom.

En liten artikel om ansvar jag hittade.
http://www.dagensarena.se/opinion/atala-van-der-kwast/
Det tror jag. Det är f.ö. precis sådana konspiratoriska tankar som ligger bakom de mycket hårda jävsregler som gäller för advokater (de är strängare än de flesta tror). Advokatens enda intresse skall vara klientens bästa utan att för den sakens skull främja orätt. Därför ska man verkligen inte ha egna ekonomiska intressen inblandade i ett ärende.

När det gäller den verkliga skandalen håller jag med. Däremot verkar det ha gått troll i saken och skandalerna, stora som små, läggs på hög. Det vore ju snyggt om bokprojektet blir nästa.
Citera
2014-09-21, 08:53
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
zy45N skrev

Jag kan inte se något professionellt i TO:s uttalande, tvärtom, det handlar om gnäll i "nattmössan":

Citat:
– Vår uppfattning är att det inte föreligger något behov. Sture har klarat sig utan vård under den här perioden, säger hans advokat Thomas Olsson.

Jo, visst handlar det om gnäll i "nattmössan". Advokat Thomas Olsson om någon borde ju känna till att pedofilen står under rättspsykiatrisk öppenvård med särskild utskrivningsprövning.

Vårdplanen är visserligen sekretessbelagd men lite har ju läckt ut:

Provtagningar för alkohol och droger två gånger i veckan, kommunala stödinsatser hemma en gång i veckan och hålla regelbunden kontakt med en vårdenhet, en sjuksköterska eller kontaktperson.

Han känner sig säkert kränkt över detta...

Tydligen har äcklet skaffat sig ytterligare ett juristbiträde:

"Därför anser sjukhuset att Bergwall fortsatt ska få öppen rättspsykiatrisk vård under det kommande halvåret fram till nästa vårdprövning då man skulle kunna "resonera angående eventuell utskrivning", enligt överläkaren Vladislav Ruchkin.

Sture Bergwalls juristbiträde säger att det är märkligt och förvånande att Säters sjukhus medger att Bergwall fungerar väl i samhället - samtidigt som man vill att vården ska fortsätta.

– Det är klart att det är motsägelsefullt och märkligt med beaktande av hur hans situation har varit sedan han lämnade Säter. Allt har fungerat väl, säger Anwar Osman."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article19551946.ab
Citera
2014-09-21, 09:00
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Bohlwinkel skrev

När det gäller den verkliga skandalen håller jag med. Däremot verkar det ha gått troll i saken och skandalerna, stora som små, läggs på hög. Det vore ju snyggt om bokprojektet blir nästa.

Den verkliga skandalen kanske är att man har släppt ut en sinnessjuk mördare. Det är ju egentligen ingen som vet om han har begått något av morden. Den enda som vet är den kriminella pedofilen.
Citera
2014-09-21, 09:29
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Den verkliga skandalen kanske är att man har släppt ut en sinnessjuk mördare. Det är ju egentligen ingen som vet om han har begått något av morden. Den enda som vet är den kriminella pedofilen.
Även om så vore fallet, skulle skandalen knappast vara mindre. Det rör sig om ganska många morddomar. Men jag tror säkert att man skulle kunna motivera fortsatt sluten vård om man bara ville.
Citera
2014-09-21, 13:31
Medlem
the saints avatar
Citat:

Först kallar du honom "en sinnessjuk mördare", sedan säger du att "det är ju egentligen ingen som vet om han har begått något av morden."

När det gäller logik, tycker jag att ditt inlägg har vissa brister.
Citera
2014-09-21, 13:35
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Först kallar du honom "en sinnessjuk mördare", sedan säger du att "det är ju egentligen ingen som vet om han har begått något av morden."

När det gäller logik, tycker jag att ditt inlägg har vissa brister.
Du missade ett "kanske".
Citera
2014-09-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
TO för SB's talan, så nog är det professionellt. Hur du recenserar TO's insatser är en annan sak.

Visserligen är SB ställd under rättsmedicinsk tvångsvård. Men någon vård i egentligen mening har det inte varit tala om, annat än att de håller lite koll på honom och eventuellt tar drogtester. Sen har han väl lite ålderskrämpor också, men de tas inte hand om dem. Antagligen är det inte mycket mindre än vad de gjorde när han var intagen efter avgiftningen.

Så jag förstå att de klagar. Men ...
  • Hans personlighetsstörningar kvarstår.
  • Han har varit i kontakt med psykvården i olika sammanhang i över sextio år.
  • Han satt på anstalt i över tjugo år innan han blev utsläppt.
Det är faktiskt inte konstigt att man vill ta det lite lugnt med frisläppandet. Något SB får finna sig i.
(min fetning)

Är det inte enfaldigt att, endast utifrån en (advokat)titeln, hävda att ett uttalande är ”professionellt”, oavsett uttalandets innehåll?

Hur omfattande behöver vården vara för att du ska kalla det för VÅRD?

Det finns ingen differentiering av vården! Vård är ett samlingsnamn för ett flertal olika (vård)former med mer eller mindre (vård)insatser, t.ex.: primärvård, akutvård, ambulanssjukvård, hemsjukvård, mentalsjukvård, palliativ vård, psykiatrisk vård, mm

Du bagatelliserar VILLKOREN för öppen (rätts)psykiatrisk vård:
1. Förbud mot alkohol och andra droger med hänsyn till Sture Bergvalls tidigare missbruksproblematik
2. Regelbundet ska underkasta sig provtagning och drogtest.
3. Professionellt stödsystem som en skyddsfaktor för återfall i brottslighet
4. Sture Bergvall ska hålla regelbunden kontakt med psykiatrisk öppenvårdsenhet och med öppenvårdssjuksköterska /kontaktperson
5. Sture Bergvall ska ta emot kommunala stödinsatser i hemmet
http://minfil.org/KeYaecb5ba/QuickdomFR.pdf
Citera
2014-09-21, 14:26
Medlem
Citat:

Vårdplanen är visserligen sekretessbelagd men lite har ju läckt ut:

Provtagningar för alkohol och droger två gånger i veckan, kommunala stödinsatser hemma en gång i veckan och hålla regelbunden kontakt med en vårdenhet, en sjuksköterska eller kontaktperson.

Han känner sig säkert kränkt över detta...

"Riktlinjer" för vårdplanen finns i FVR beslut.

Visst, känner han sig kränkt:

Citat:
I ett virrvarr av lögner och diagnoser, av experter och försvar av egen heder kom rätten efter en rekordlång förhandling, den varade i åtta månader, fram till att jag kan släppas om jag underställer mig drogkontroller ett par gånger i veckan, någon måtta på frihet måste det allt vara.
http://www.expressen.se/debatt/jag-ar-inte-fri-forran-varden-tar-ansvar/
(Min fetning)
Citera
2014-09-21, 15:01
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N

(Min fetning)

Vem kan uttala sej om vad han känner som inte ens haft med honom att göra?

Däremot kan jag utläsa att det finns en hel del frågeställningar och funderingar omkring det skedda som väl är får man säga relevanta

Citera
2014-09-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det kan ju inte uteslutas att TOs brådska att få gubben fri hänger ihop med bokprojektet som han väl hoppas ska få en extra skjuts av att det rör sig om en rättsskandal. Vilket i sin tur förutsätter att gubben friges i tidsmässig anslutning till att han friats för alla mord. Ju längre han är ofri, desto svårare blir det att koppla inlåsningen till morddomarna. Och om det bara rör sig om en random dårfink som skulle suttit inlåst hur som helst kanske boken inte välter några kiosker.

Snarare har att göra med det "stora" skadeståndskravet. Jo snabbare blir han kvitt den öppna vården och verkligen blir fri, desto bättre. Skadeståndskravet hos JK kan ha varit bara ett test, för att se ”åt vilket håll det blåser”. Man ska inte glömma bort att resningsansökningarna varit väl planerade, i vilken tur och ordning skulle göras, först de enklaste och ”säkra” för att avsluta med de tveksamma, för att lyckas.(Jag säger inte att han ska ha skadestånd!)
Citera
2014-09-21, 15:56
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
zy45N skrev

Citat:
I ett virrvarr av lögner

Ha, ha, i den debattartikeln får verkligen äcklet snyfta ut sina lögner helt oemotsagd.

Jag lyssnade på en intervju med honom i Tendens "Jag var tyst i sju år", samma sak där.

Ur intervjun:

"När jag började komma tillbaka till livet, det är så jag vill börja gråta, det är väldigt starkt egentligen"

"Jag hade alltså ingen, överhuvudtaget ingen som helst kontakt med världen utanför Säter"
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=3586668

Idioten glömmer att han bland annat gav flera intervjuer med Kristina von Gedda hösten 2003 efter nära två års drogfrihet, där han bland annat säger:

"- Den enda som kan svara på den frågan är Thomas Quick själv. Hans inställning är att han har sonat sina brott. Han har erkänt en rad mord, som han också fällts för. Han anser att hans själsliga frid går före de anhörigas."

Han säger också i hennes intervjuer:

"Vi syskon var ju så ensamma var och en. Min äldsta syster Runa dog 1997. Hennes död berättar mycket om oss syskon.
Jag kom till begravningen med Birgitta och en vårdare. Vi kommer in i kyrkan och ser ett trettiotal helt okända människor, ingen av mina syskon var där. Inte ens Gun. Det var så skriande tydligt ensamt.
När jag kom tillbaka dagen därpå ringde jag Gun. Hon spelade förvånad. ‘Var du där? Jo, när vi skulle ge oss iväg började det snöa och då vågade vi inte åka…’ Och alla de andra syskonen hade plötsligt också fått förhinder. De kom inte för att de ville inte bli påminda om så mycket, den första av syskonen hade dött, det tror jag väckte starka känslor.
Runa hade inga egna barn, hon levde med en man, vi hade inte mycket kontakt, men 1996-97 skrev vi en hel del brev till varandra. Hon berättade bland annat om vår farfar, som skulle ha förgripit sig på sönerna, alltså vår far och hans bröder, när de var 13-14 år. Arvet som man bär med sig kan man säga. Vi talade aldrig om mina upplevelser men jag fick intrycket att hon visste fast hon inte hann berätta allt in*nan hon dog. Hon stödde mig på sitt sätt. Jag utsattes mest och värst. Och jag tror att flera av mina syskon visste om det."

Från Expressen 5 mars 1998:

"Seriemördaren Thomas Quick dök i går överraskande upp vid sin storasysters begravning i Linköping. Han kom med en röd ros i handen.
- Det var ledsamt – inte minst att möta mina syskon, förklarade han för Expressen efteråt.
/…/
När Thomas Quick kom in i kapellet hade syskonen och de övriga begravningsgästerna satt sig. Den avlidnas närmaste satt längst fram."

Det sista är taget från bloggen:
http://www.mysterium24.se/?p=1422
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in