2014-09-07, 11:24
Medlem
LittleHatJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
"The grass had so far seemed untouched, and the cows were freely pastured in the lot near the house, but toward the end of May the milk began to be bad. Then Nahum had the cows driven to the uplands, after which this trouble ceased. Not long after this the change in grass and leaves became apparent to the eye. All the verdure was going grey, and was developing a highly singular quality of brittleness. Ammi was now the only person who ever visited the place, and his visits were becoming fewer and fewer. When school closed the Gardners were virtually cut off from the world, and sometimes let Ammi do their errands in town. They were failing curiously both physically and mentally, and no one was surprised when the news of Mrs. Gardner's madness stole around. "

från The Colour Out of Space. Sparsmakad, konkret stil. Det finns mycket av det också i Lovecrafts historier.

Håller med om att det där låter väldigt lockande. I vilken samling hittar man den novellen?
En sak är säker, Lovecraft verkar locka till sig kvalificerade läsare. Det var längesen jag läste en tråd med så många informativa och inspirerande inlägg.

Jag ska ge honom en ny chans och följa de goda råden här.
Citera
2014-09-07, 13:17
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleHatJones
Håller med om att det där låter väldigt lockande. I vilken samling hittar man den novellen?
En sak är säker, Lovecraft verkar locka till sig kvalificerade läsare. Det var längesen jag läste en tråd med så många informativa och inspirerande inlägg.

I många, jag har den i denna som rekommenderades i Lovecrafttråden eftersom texten ska vara korrekt. Det finns massor av upplagor med tryckfel och annat.

http://www.amazon.com/Cthulhu-Stories-Penguin-Modern-Classics/dp/0141187069/ref=tmm_pap_title_2?_encoding=UTF8&sr=8-1&qid=1410088443
Citera
2014-09-07, 20:24
Medlem
Jag läste Call of Cthulhu för att "prova" Lovecraft och gillade vad jag läste. Just nu läser jag The Shadow over Innsmouth. Båda på originalspråket också, vilket blir ganska tungt då han använder en knepig engelska. Vet dock inte hur många gånger jag läst adjektivet "queer" i TSoI hittills...
Citera
2014-09-07, 21:24
Medlem
zharkovs avatar
Hej.
Om man gilllar Robert Louis Stevenson noveller kommer man då även gilla HP Lovecraft?
Citera
2014-09-08, 07:24
Medlem
Shalashaskas avatar
Tråden "vad är så speciellt med h.p lovecraft?" sammanfogad med denna.
/Mod
Citera
2014-09-08, 10:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleHatJones
Håller med om att det där låter väldigt lockande. I vilken samling hittar man den novellen? En sak är säker, Lovecraft verkar locka till sig kvalificerade läsare. Det var längesen jag läste en tråd med så många informativa och inspirerande inlägg.

Den finns med i novellsamlingen Fasansfulla händelser i Dunwich och andra noveller utgiven av Bakhåll.
Citera
2014-09-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horizons
Vet dock inte hur många gånger jag läst adjektivet "queer" i TSoI hittills...

19 gånger i hela novellen. "Queerest", "queer-looking" och "queerly" tillkommer.
Citera
2014-09-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ning
19 gånger i hela novellen. "Queerest", "queer-looking" och "queerly" tillkommer.

Med tanke på hur sällan man stöter på det ordet (om vi bortser från den moderna betydelse det har fått) så blir det lite underligt att läsa det om och om igen. Var det ett så pass vanligt förekommande ord på den tiden då novellen skrevs?

Nu är jag nästan klar med The Shadow over Innsmouth också, den blir ju riktigt spännande under den sista tredjedelen!
Citera
2014-09-10, 19:35
Medlem
robomans avatar
Citat:
Nu är jag nästan klar med The Shadow over Innsmouth också, den blir ju riktigt spännande under den sista tredjedelen!
Bra val att börja med de två du valde, mina två absoluta favoriter.
Och modigt, The Shadow over Innsmouth är ju sisådär 150 sidor lång.
Citera
2014-09-10, 20:53
Medlem
Rakiis avatar
Måste verkligen ta och läsa Innsmouth snart, tror inte lokala biblioteket har den!
Citera
2014-09-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Bra val att börja med de två du valde, mina två absoluta favoriter.
Och modigt, The Shadow over Innsmouth är ju sisådär 150 sidor lång.

Okej, så nu när båda är avklarade kan det alltså bara gå nedåt?
150 sidor? Den engelskspråkiga versionen jag läste var på 69 sidor!
Citera
2014-09-22, 18:39
Medlem
robomans avatar
Citat:
Okej, så nu när båda är avklarade kan det alltså bara gå nedåt?
150 sidor? Den engelskspråkiga versionen jag läste var på 69 sidor!
Ja om man är en "glaset är halvtomt"-kille så kan man förstås se det så!
Om du gillade de två finns ingen anledning att sluta. Kör på! Testa tidiga noveller som Dagon eller The Temple. The Whisperer in Darkness är oerhört bra om du vill ha ännu en lite längre historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in