2008-09-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Se bara till att hålla er till det Lovecraft själv har skrivit. Det finns ju åtskilliga författare som använt sig av Cthulhu-mytologin i sina berättelser och det är mycket som är ganska dåligt.

Men det finns också en del som är riktigt bra. Om ett bibliotek i din närhet har antologin Cthulhus arv bör den absolut lånas.
Citera
2008-09-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Våffeljärn
Jag kan bara inte förstå vad alla ser hos Lovecraft. Nu måste jag i och för sig erkänna att jag bara har läst The Call of Cthulhu men det verkar ju vara just ett av de verk som så många hyllar här. Jag tycker att Lovecraft har riktigt mycket problem när han ska skapa spänning i sina berättelser. Hans sätt att lägga ihop texter ifrån olika källor; artiklar, dagböcker, vittnesbörd var ju gammalt redan när han började skriva. Ett gammalt trick behöver ju självklart inte vara sämre än ett nytt men problemet är att Lovecraft gör det så otroligt tråkigt. Hans försök att bygga upp stämning genom att lägga den ena rapporten till den andra blir rätt tråkigt efter ett tag, han berättande engagerar liksom inte utan består bara i att stapla olika sammanträffanden på varandra till tillslut allting står klart.
Dessutom är det verkligen ett problem för Lovecraft att hans monster eller vad man ska kalla det är så fruktansvärt och utomvärdsligt att det inte går att beskriva annat än genom att säga att det just inte kan beskrivas. Han mummlar lite om stora klor och former som inte följer vår världs fysiska lagar och därför inte kan beskrivas, sen blir alla från vettet och sen är det slut.
Han har ju också ett behov av att hela tiden påpeka detta tings utomvärdslighet, påfallande ofta genom att koppla samman det med lite exotiska vildar, infödingar och gamla kulter av olika slag.
Kanske är det så att inte alla står sig så mycket på detta som jag gjorde men jag undrar; är detta vad som väntar mig också om jag skulle försöka läsa mer av denne Lovecraft? I så fall tror jag inte jag är intresserad.

1. Jag har aldrig upplevt att vitsen med Lovecraft skulle vara att han är "spännande", utan vad som får mig att gång på gång återvända till honom är hans förmåga att skapa en känsla av något uråldrigt och väldigt, väldigt ont. Också detta att medan de flesta skräckförfattare skildrar ondska i det enstaka så handlar Lovecrafts Chtulhu-mytologi om att tillvaron i sig är utlämnad åt onda krafter.

2. Att Lovecraft vägrar beskriva sina monster i detalj är jag för min del bara tacksam över. Hade han försökt hade det antagligen bara blivit löjligt.

3. Nej, alla Lovecrafts noveller innehåller inte monster. Långt ifrån faktiskt.
Citera
2008-09-23, 18:05
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffeljärn
Jag kan bara inte förstå vad alla ser hos Lovecraft. Nu måste jag i och för sig erkänna att jag bara har läst The Call of Cthulhu men det verkar ju vara just ett av de verk som så många hyllar här. Jag tycker att Lovecraft har riktigt mycket problem när han ska skapa spänning i sina berättelser. Hans sätt att lägga ihop texter ifrån olika källor; artiklar, dagböcker, vittnesbörd var ju gammalt redan när han började skriva. Ett gammalt trick behöver ju självklart inte vara sämre än ett nytt men problemet är att Lovecraft gör det så otroligt tråkigt. Hans försök att bygga upp stämning genom att lägga den ena rapporten till den andra blir rätt tråkigt efter ett tag, han berättande engagerar liksom inte utan består bara i att stapla olika sammanträffanden på varandra till tillslut allting står klart.
Dessutom är det verkligen ett problem för Lovecraft att hans monster eller vad man ska kalla det är så fruktansvärt och utomvärdsligt att det inte går att beskriva annat än genom att säga att det just inte kan beskrivas. Han mummlar lite om stora klor och former som inte följer vår världs fysiska lagar och därför inte kan beskrivas, sen blir alla från vettet och sen är det slut.
Han har ju också ett behov av att hela tiden påpeka detta tings utomvärdslighet, påfallande ofta genom att koppla samman det med lite exotiska vildar, infödingar och gamla kulter av olika slag.
Kanske är det så att inte alla står sig så mycket på detta som jag gjorde men jag undrar; är detta vad som väntar mig också om jag skulle försöka läsa mer av denne Lovecraft? I så fall tror jag inte jag är intresserad.

En del gillar surt, andra gillar salt. Skulle alla ha samma smak skulle världen bli bra tråkigt, inte sant?

Men jag håller faktiskt med dig på vissa punkter. Lovecraft upprepar sig faktiskt ganska mycket. Mest av allt gillar jag hans Poe-inspirerade berättelser, som till exempel "Det vita skeppet".
Citera
2008-09-23, 22:01
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getrick
Vill rekommendera Michel Houellebecqs "H.P. Lovecraft - emot världen, emot livet" (T Fischer & Co, 2005), dels för att den erbjuder intressanta analyser av Lovecrafts verk, och dels för att den utgör en spännande ingång till Houellebecqs eget (eminenta) författarskap.

Ja, Houellebecq bör varje litteraturintresserad i nutiden läsa. I boken om Lovecraft är han koncist suggestiv i sina summeringar av bärande temata i H.P.L:s författarskap, som i inledningen av kapitlet "Och era sinnen, som bär på outsägliga störningar":

"Världen stinker. En lukt av kadaver och fisk. En känsla av misslyckande och vidrigt förfall. Världen stinker. Det finns inga spöken under den svullnande månen, det finns bara kadaver, uppsvällda, utspända och svarta, nära att explodera i en stinkande spya.
Tala inte om beröringar. Att beröra varelserna, de levande väsendena, är en ogudaktig och motbjudande upplevelse. Deras svampiga, avskyvärda hud utsöndrar ruttna vätskor. Deras sug-, grip- och tuggorgan utgör ett ständigt hot. Varelserna och deras frukatnsvärda fysiska styrka. Ett amorft och motbjudande gytter, en stinkande Nemesis av halvaborterade vidunder - en hädelse.
Ibland skänker synen oss fasa, men ibland också underbara glimtar av sagolik arkitektur. Men tyvärr har vi fem sinnen. Och de andra sinnena vittnar om att universum är helt avskyvärt."
Citera
2008-09-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, Houellebecq bör varje litteraturintresserad i nutiden läsa. I boken om Lovecraft är han koncist suggestiv i sina summeringar av bärande temata i H.P.L:s författarskap, som i inledningen av kapitlet "Och era sinnen, som bär på outsägliga störningar":

"Världen stinker. En lukt av kadaver och fisk. En känsla av misslyckande och vidrigt förfall. Världen stinker. Det finns inga spöken under den svullnande månen, det finns bara kadaver, uppsvällda, utspända och svarta, nära att explodera i en stinkande spya.
Tala inte om beröringar. Att beröra varelserna, de levande väsendena, är en ogudaktig och motbjudande upplevelse. Deras svampiga, avskyvärda hud utsöndrar ruttna vätskor. Deras sug-, grip- och tuggorgan utgör ett ständigt hot. Varelserna och deras frukatnsvärda fysiska styrka. Ett amorft och motbjudande gytter, en stinkande Nemesis av halvaborterade vidunder - en hädelse.
Ibland skänker synen oss fasa, men ibland också underbara glimtar av sagolik arkitektur. Men tyvärr har vi fem sinnen. Och de andra sinnena vittnar om att universum är helt avskyvärt."

Min skolfranska lämnar mycket att önska, men så mycket förstår jag att Kennet Klemets översättning inte ska förringas i detta sammanhang. Han smeker in Houellebecqs H.P.L.-text, på ett sätt som Anders Bodegård och Cecilia Franklin inte förmått göra. Jag reflekterade över detta så sent som för en månad sedaan, då jag läste om Konkurrens till döds - hur det kom sig att jag tycker så mycket bättre om den romanen än författarens senare. Det är, tror jag, det rent språkliga. Samklang istället för stakningar. Det tas en väldig hänsyn till rytmik och stämning. Vad det gäller fransk litteratur finns bara (återigen; i mitt tycke) tre riktigt bra översättare idag. Klemets, Elias Wraak och Katarina Frostensson.

PS. Du har PM. DS.
Citera
2008-09-23, 22:24
Medlem
Rakiis avatar
__carl: Såg i din blogg att du hade en fin utgåva utav Fallet Charles Dexter Ward inbunden på svenska, var har du köpt den och vad fick du ge för den? Btw, är det Vertigo som givit ut den?
Citera
2008-09-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Vertigo förlag gav nyligen ut en nyöversättning av "The case of charles dexter ward". Riktigt bra faktiskt. Innehåller det mesta en riktig smaskig lovecraftberättelse bör innehålla.

Nja, tekniskt sett är det inte en nyöversättning utan den gamla översättningen som publicerades som Gengångaren 1975 och 1987, fast denna gång korrigerad och uppdaterad för att följa texten i den korrigerade utgåva baserad på originalmanuskriptet som gavs ut på engelska på 80-talet. Det var jag som gjorde korrläsningen.
Citera
2008-09-23, 22:59
Medlem
Rakiis avatar
Om Vertigo gav ut The Case of... så borde väl Edenborg sälja den på sitt kafée i Gamla Stan, eller? Kanske passar på att köpa den där James Graham Ballard-boken samtidigt då.
Citera
2008-09-23, 23:23
Medlem
Är man intresserad av ljudböcker kan jag rekommendera "Skräckens labyrinter" uppläst av Ernst-Hugo Järegård. "Helt fantastiskt": tycker jag..
Citera
2008-09-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotdöd
Är man intresserad av ljudböcker kan jag rekommendera "Skräckens labyrinter" uppläst av Ernst-Hugo Järegård. "Helt fantastiskt": tycker jag..

Håller med. Finns att tanka på PB.
Citera
2008-10-10, 16:47
Medlem
Alla lovecrafts noveller -- utom de som han spökskrev åt andra -- finns nu samlade i en enda, ganska billig volym:

http://search.barnesandnoble.com/HP-Lovecraft/H-P-Lovecraft/e/9781435107939/?itm=3
Citera
2008-12-26, 15:25
Medlem
Acidbaths avatar
H.P Lovecraft-tråden [//Mod]

Hej! Jag håller på och skriver ett skolarbete om Lovecrafts rasism i sina noveller och har tänkt att begränsa mig till 2-3 st som jag tänker utvärdera och lägga upp lite teorier och liknande.
Finns det några av hans noveller som inte är allt för långa där rasismen syns extra tydligt?
Har mycket med honom men har tyvärr inte läst allt än.
Den enda jag läst än så långe som rasismen är väldigt tydlig är "At The mountains of madness" men den är allt för lång.
/MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in