Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-09-19, 11:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Marianne Ny och Ingrid Isgren måste svara senast fredag. Musslan måste öppna sig. Det kan väl inte vara möjligt att ignorera merparten av argumentationen i Thomas Olssons och Per-Erik Samuelssons skrivelse denna gång?

Dokumentationen av hennes underlåtelsesynd att inte ens försöka förhöra Assange i London är massiv. Den borde kräva en ordentlig kommentar.

Dokumentationen av hotet mot Assange från USA och motiven för asyl, är också massiv. Går den att ignorera igen?

Tidsfristen har gått ut, åklagaren hade till 11.00 idag på sig att hitta på något. Jag gissar att hon likt orkestern på Titanic spelar på som om ingenting hänt, gör det enkelt för sig och upprepar yttrandet från i somras.

Citat:
2014-09-15

Hovrätten har i dag förelagt åklagaren att senast fredagen den 19 september 2014, kl. 11.00, yttra sig över överklagandet. När yttrandet kommit in kommer hovrätten att ge besked om den fortsatta handläggningen av målet.

Svea hovrätt

Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Aftonbladet: Hovrätten friar för våldtäkt: Den misstänkte sov

Jag undrar om Ny verkligen har uteslutit möjligheten att JA också sov (eller "halvsov") under dom sekunderna då han är misstänkt för att ha våldtagit SW i sömnen fram tills dess att hon frågade vad han hade på sig och våldtäkten övergick till frivilligt sex?

Marianne Ny har för länge sedan uteslutit möjligheten att han är oskyldig, oavsett hur.
Senast redigerad av outoftheblue 2014-09-19 kl. 12:02.
Citera
2014-09-19, 12:11
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Åklagarna har väl ingen från högre makter som hjälper dom med yttrandet så de har nu fått en tidsfrist till nästa vecka-tisdag.
Citera
2014-09-19, 12:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Åklagarna har väl ingen från högre makter som hjälper dom med yttrandet så de har nu fått en tidsfrist till nästa vecka-tisdag.

Svea hovrätt har inte uppdaterat sin sida, var hittade du informationen? Att åklagarmyndigheten krävt tidsfrist verkar i alla fall betyda att de inte bara kör på samma gamla linje. Eller så vill de mygla bort någon information, typ köra allt de har genom en dokumentförstörare. Jag gissar på någon form av mygel, nu när de inser att deras passivitet längre accepteras

Eller undlät de bara helt passivt att lämna in något innan 11.00 idag?
Senast redigerad av outoftheblue 2014-09-19 kl. 12:46.
Citera
2014-09-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Svea hovrätt har inte uppdaterat sin sida, var hittade du informationen? Att åklagarmyndigheten krävt tidsfrist verkar i alla fall betyda att de inte bara kör på samma gamla linje. Eller så vill de mygla bort någon information, typ köra allt de har genom en dokumentförstörare. Jag gissar på någon form av mygel, nu när de inser att deras passivitet längre accepteras

Eller undlät de bara helt passivt att lämna in något innan 11.00 idag?

Nu står det på Svea hovrätts sida:

Citat:
2014-09-19

Åklagaren har i dag begärt och beviljats anstånd att senast den 23 september 2014, kl. 11.00, komma in med ett skriftligt yttrande över Julian Assanges överklagande. När yttrandet kommit in kommer hovrätten att ge besked om den fortsatta handläggningen av målet.
Citera
2014-09-19, 16:43
Medlem
Jag kan tänka mig att ÅM gärna skulle haft mycket längre anstånd, det kan inte vara lätt att göra rätt när det inte finns varken utrikesminister eller justitieminister att få instruktioner ifrån och det kan ta tid innan någon sådan är tillsatt. Alltså måste ÅM helt plötsligt ta egna beslut och kommer att få stå för dem. Överklagandet har lämnats in med perfekt timing, känns det som.
Citera
2014-09-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Jag kan tänka mig att ÅM gärna skulle haft mycket längre anstånd, det kan inte vara lätt att göra rätt när det inte finns varken utrikesminister eller justitieminister att få instruktioner ifrån och det kan ta tid innan någon sådan är tillsatt. Alltså måste ÅM helt plötsligt ta egna beslut och kommer att få stå för dem. Överklagandet har lämnats in med perfekt timing, känns det som.

1. Det finns ju en gräns för vad som är rimligt i sådana sammanhang. Egentligen är ju tågordningen sådan att först ska de skriva motiv, skäl osv. Sedan skall de genomföra myndighetsåtgärden.

2. Visst gör det det. utrikesminister är CBi, justiteminister är BA.

3. Eller så vill de vinna lite tid i något avseende. Eller ställa något krav i någon ex.juridisk fråga, tex. extra löneförhöjning eller liknande. Sandlådan kan ibland vara imponerande i sådana sammanhang "får jag inte +15000 i månaden så svarar jag inte domaren, haha, -då blir ni utskämda".

4. Men vad ska JA göra ifall blir tvungen att sitta kvar eller ifall han blir satt på fri fot?
Citera
2014-09-19, 19:58
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Men vad ska JA göra ifall blir tvungen att sitta kvar eller ifall han blir satt på fri fot?
Om han blir tvungen att sitta kvar så sitter han kvar...

Om han blir fri = slipper polisens belägring av ambassaden, så proppar han ambassaden full med maskerade människor, går ut maskerad, försvinner och dyker upp i ett, för honom, tryggare land.
Citera
2014-09-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Om han blir tvungen att sitta kvar så sitter han kvar...

Om han blir fri = slipper polisens belägring av ambassaden, så proppar han ambassaden full med maskerade människor, går ut maskerad, försvinner och dyker upp i ett, för honom, tryggare land.

Här har vi liksom nästa stötesten: NÄR JA inte längre måste sitta på ambassaden pga en skitsak driven utifrån rättsröta i Sverige såå?
Kan han verkligen gå ut från ambassaden då------ utan att bli omgående gripen av ett gäng Bobbies,,,,,?
Dvs vad är det som säger att inte England har ett uppdrag på sig...att förse JA med Blöjor och annan "Ordnance", samt sätta honom på en BizJet med destination U.S.A. ?
Citera
2014-09-19, 22:03
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Nu står det på Svea hovrätts sida:
Citat:
2014-09-19
Åklagaren har i dag begärt och beviljats anstånd att senast den 23 september 2014, kl. 11.00, komma in med ett skriftligt yttrande över Julian Assanges överklagande. När yttrandet kommit in kommer hovrätten att ge besked om den fortsatta handläggningen av målet.
:

Marianne Ny får respit till tisdag kl 11.00. Samma kväll intervjuas Massi Fritz av Anna Hedemo på SVT i programmet "Min sanning".
Citera
2014-09-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Marianne Ny får respit till tisdag kl 11.00. Samma kväll intervjuas Massi Fritz av Anna Hedemo på SVT i programmet "Min sanning".

Det låter som en anmälan till granskningsnämnden för bristande objektivitet/opartiskhet?
Citera
2014-09-19, 22:45
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Här har vi liksom nästa stötesten: NÄR JA inte längre måste sitta på ambassaden pga en skitsak driven utifrån rättsröta i Sverige såå?
Kan han verkligen gå ut från ambassaden då------ utan att bli omgående gripen av ett gäng Bobbies,,,,,?
Dvs vad är det som säger att inte England har ett uppdrag på sig...att förse JA med Blöjor och annan "Ordnance", samt sätta honom på en BizJet med destination U.S.A. ?
Att i lugn och ro beställa pass och flygbiljetter bara för att sätta sig på första bästa dubbeldäckare är troligen inte så begåvat.

Amerikanerna kan ju för enkelhetens skull ha lärt sig av Sverige och säga att dom bara vill förhöra honom lite gällande misstanke om piratkopiering, mindre grov... T ex så fanns det säkert upphovsrätt på en viss helikopterfilm.

Alternativt så kanske Ny kan hitta ett tredje våldtäktsoffer som hon plötsligt vill diskutera med honom. Han kanske har skakat hand på fel sätt med någon, vars vänner sedan förklarat att dom borde kolla med polisen om det rör sig om våldtäkt.

En sådan sak skulle hon givetvis inte kunna diskutera med honom under andra omständigheter än att hon samtidigt har garanterad möjlighet att kroppsbesiktiga, fängsla och utvisa, precis som hon kräver nu.

Edit: Nu har iofs britterna anpassat sina lagar lite för att försvåra det hela men Ny har ju haft ganska gott om tid på sig att uppdatera sitt modus operandi, så jag utesluter inte att hon hittar lösning på det problemet.
Senast redigerad av kurrekotte 2014-09-19 kl. 22:48.
Citera
2014-09-19, 23:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.

Hon har vetat hur länge som helst att ett överklagande skulle komma. Inte så lite fräckt att måsta begära extra tid efter alla sina förhalanden, särskilt när hon var så rabiat för fyra år sen och tyckte nåt datum i oktober 2010 som var någon enstaka dag för sent för henne inte dög för en intervju.

Marianne Ny är inte annat än 100% manipulation. Och det i ett skede när hon har krav på sig att vara neutral och inte ta parti.

Jag hoppas att det på något sätt hålls emot åklagaren att hon inte kunde lämna in hemläxan i tid. Hon har haft fyra år på sig att tänka igenom saken, hur kan hon vara så förbannat oförberedd? Passivt aggressivt beteende som bara går ut på att trilskas, som det bångstyriga barn hon är.

Något annat än mygel i kulisserna som kan ta fyra dagar extra? För när det verkligen gäller jobbar hon nog söndag utan protest, under ödmjuk åkallan av alla tänkbara mygelgudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in