Citat:
Ursprungligen postat av
Stina-Lina
Det var nog ett missförstånd pga oklart uttryckt av mej. Jag menar att när det gäller SB så sker det som handlar om det rättsliga och psykiatriska ..och övrigt och som inte är sekretessbelagt i öppenhet numera. Det handlar alltså inte endast om FVRs hantering av ärendet utan som jag förstått det har mycket under åren skett i det fördolda vad gäller hela alltihopa. Den tiden är nu slut som jag förstår det.
Är det någon som vet förresten för det vet inte jag varför Säters önskan eller förslag är offentligt? Är det inte sekretessbelagt tills det är färdigbehandlat i FVR? Det har jag faktiskt ingen koll på
(min fetning)
Det är uppenbart att du inte vet hur det går till i FVR, varje ärende tar ca en kvart, man håller inte på att öppna och stänga dörrar,
allt sker bakom stängda dörrar, punkt. Det enda som FVR har att ta ställning till är läkarens ”anmälan” (var sjätte månad) och hur den dömde ställer sig till det (om hen är närvarande) och FVR sakkunnige läkaren.
Vad menar du med "det rättsliga"?
Ingenting har skett i det fördolda, det är bröderna Bergwall och deras anhängare påhitt.
Du borde känna till att Säters anmälan, precis som allt annat, är en
allmän handling, undantag eventuella bilagor, och därför har offentliggjorts.
Av 2 kap 1§ Tryckfrihetsförordningen framgår att till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning ska varje svensk medborgare ha rätt att ta del av allmänna handlingar.
Med handling avses i tryckfrihetsförordningen en framställning i skrift och bild samt upptagning som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel.
En allmän handling är enligt Tryckfrihetsförordningen en handling som är inkommen till eller upprättad hos en myndighet och förvaras hos myndigheten.
En handling anses ha kommit in till en myndighet när den har anlänt till myndigheten eller kommit en behörig tjänsteman tillhanda. Ett pappersdokument måste i princip finnas fysiskt hos myndigheten för att det ska anses som en inkommen handling.
Med tanke på att OB:utlåtande var en "allmän handling", kunde inte Socialstyrelsen slänga i papperskorgen.
(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)