2014-09-14, 14:19
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Intressant tråd.

Tror jag fattar vad TS är ute efter, även om jag tror det var ett misstag blanda in blottning i ämnet för att få "rätt" svar.

Vi lever i en tusenårig kultur med en norm att män "tar" och kvinnor är objektet att "ta".
Män ser och kvinnor blir betraktade. Män är subjekt och kvinnor är objekt. Män är aktiva och kvinnor är passiva. Detta sätt att betrakta oss på har färgat i princip allt vad vi ägnat oss åt inom relationer.

Sen lever vi en verklighet där vi alla någonstans vet, medvetet eller omedvetet att det inte helt funkar så i alla lägen. Ett liv som levs lite i det dolda. Där kvinnor tar för sig sexuellt, kan vara dominanta och styra med hela handen och där män när en ibland stark önskan om att få bli objektifierade, åtrådda och "tagna" etc.

Lite förenklat så anses sex vara en "förlust" för kvinnor och en "vinst" för män.

Vilket är otroligt sorgligt egentligen och taskigt för bägge parter.
Sett från en manlig synvinkel kan jag ju tycka att det finns en grad av förnedring att när han lämnat en säng så ska den kvinnan förväntas tycka hon har "förnedrats"/ förlorat något/ fått något taget etc.
Män blir konstant till en viss grad betraktade som förövare i det sexuella spelet.
När allt som har skett är en oftast väldigt fin intimitet mellan 2 människor som båda tjänat på, vårt synsätt kring detta speglar ju helt enkelt inte alls verkligheten.

En man borde kort och gott gå runt och ses på som "ett kap" en potentiell sexuell vinst för varje kvinna att erövra. Och samma syn borde gälla hans kön.
Fortfarande idag så får du oftast vända dig till homoerotisk konst för att finna motsvarande blick på män som vad kvinnokroppen fått/ får. Är dock på gång att ändras, finns en del kvinnliga konstnärer och fotografer ex. som skildrar män som objekt för kvinnlig åtrå.
Trensmar ex som fotar manliga pinuppor med både humor och allvar.

http://www.trensmar.com/play_the_man/

var det detta du ville diskutera TS?

Vad styrker att det håller på att ändras? Vet inga kvinnor som tycker sånt där är sexigt.

Avklädda män som uppskattas är snarare som David Beckham eller Cristiano Ronaldo. Inte småfeta håriga män med blommor under kuken.
Citera
2014-09-14, 14:45
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Vad styrker att det håller på att ändras? Vet inga kvinnor som tycker sånt där är sexigt.

Avklädda män som uppskattas är snarare som David Beckham eller Cristiano Ronaldo. Inte småfeta håriga män med blommor under kuken.

Det börjar komma in en kvinnlig blick som inte funnits tidigare i film, t ex. Marvels senaste installationer (Thor, Captain America, X-men: Days of future past och dyl) har haft en förvånande stor (för vissa) andel kvinnlig publik och hur kameran sköts spelar nog in en stor del. Kameran följer oprovocerat en duschande Thors/Steve Rogers/Wolverines/ nakna kropp på ett sätt man vanligtvis bara ser kvinnliga karaktärer utsätts för och det är sjukt uppskattat att se det greppet vändas. Samma sak i tv-serier, där det närmsta exemplet jag kan komma på i skrivande stund är Castiels introduktion i Supernatural (en serie med stor kvinnlig fanbas)
Citera
2014-09-14, 14:59
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Det börjar komma in en kvinnlig blick som inte funnits tidigare i film, t ex. Marvels senaste installationer (Thor, Captain America, X-men: Days of future past och dyl) har haft en förvånande stor (för vissa) andel kvinnlig publik och hur kameran sköts spelar nog in en stor del. Kameran följer oprovocerat en duschande Thors/Steve Rogers/Wolverines/ nakna kropp på ett sätt man vanligtvis bara ser kvinnliga karaktärer utsätts för och det är sjukt uppskattat att se det greppet vändas. Samma sak i tv-serier, där det närmsta exemplet jag kan komma på i skrivande stund är Castiels introduktion i Supernatural (en serie med stor kvinnlig fanbas)

Fast dina exempel ligger närmre fotbollsstjärnor i kalsongreklam snarare än det ScottWalter länkade till.

Personligen tror jag inte det är så stort intresse från kvinnors sida.
När jag nätdejtat har jag alltid fått bättre respons för påklädda bilder än avklädda bilder. Även fast det handlat om en så kallad fling snarare än seriös relation. Då är jag ändå vältränad och får mycket uppskattning från kvinnor för min kropp när vi väl etablerat sexuell relation.

Går det få fram statistik på kvinnor/män som besökt de filmerna och hur den genrens publik vanligtvis ser ut?
Citera
2014-09-14, 15:01
Medlem
Citat:

Hennes bilder handlar inte så mycket om vad som anses vara sexigt eller kroppsliga ideal just i tiden, sånt kan du se i modebilder, porr etc.
Det handlar om en riktad "blick". Ser du? Är ett "hon" som rätt kärleksfullt avbildar ett "han".

Och förresten, de män som hon fotar just i denna serie, hon har flera, är rätt attraktiva tycker i vart fall jag. Inga inoljande och retucherade broilers nej, men fina naturliga "munsbitar" för kvinnoögon, jo det tror jag nog. Mannen framför spegeln nr 5 ex. och mannen på nr 1 skulle jag då inte säga nej till om jag vore ledig.

Vi kvinnor har en inlärd vana av att både se oss själva samt andra kvinnor som objekt, för hela vår bildkultur har denna genomgående "tråd". Män däremot har gått lite hit och dit genom historien, du har perioder där man sett män som varandes "vackra" i sig eller sexuella objekt som individer och du har återigen andra perioder där minsta lilla antydan till detta synsätt var no no förutom i homoerotiken. Vi har just steppat ut ur en sån kultur in i en ny.

Förmodligen därför som vissa män även idag har jätteproblem med att värdera andra män mens vi kvinnor glatt kan kommentera tuttar och häckar på andra donnor utan större problem.
Citera
2014-09-14, 15:07
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Fast dina exempel ligger närmre fotbollsstjärnor i kalsongreklam snarare än det ScottWalter länkade till.

Personligen tror jag inte det är så stort intresse från kvinnors sida.
När jag nätdejtat har jag alltid fått bättre respons för påklädda bilder än avklädda bilder. Även fast det handlat om en så kallad fling snarare än seriös relation. Då är jag ändå vältränad och får mycket uppskattning från kvinnor för min kropp när vi väl etablerat sexuell relation.

Går det få fram statistik på kvinnor/män som besökt de filmerna och hur den genrens publik vanligtvis ser ut?

Det senaste jag sett var att 44% av de som gick och såg Guardians of the Galaxy (en Marvelinstallation där man får se en lättklädd Peter Quill i samma stuk som exemplen jag nämnde i den tidigare posten och där de kvinnliga karaktärerna är betydligt mer påklädda än vår manlige protagonist) var kvinnor.

Men ditt dejtingresultat faller ju in lite under TS tes: att visa sig avklädd som man är att frångå de normer vi har och du uppfattas därför som ett mer oseriöst dejtingprospekt. Det är en sorts slut-shaming helt enkelt. Du frångår normen och blir "bestraffad"* för det.

*OBS att bli nekad dejt är på intet sätt en bestraffning åt något håll, men du fattar.
Senast redigerad av demonmormor 2014-09-14 kl. 15:16.
Citera
2014-09-14, 15:10
Medlem
demonmormors avatar
Och även om du inte ser resultatet av det greppet NU, så är det ändå något som kommer hjälpa män att ses som sexualiserade och föremål för åtrå i det långa loppet. Greppet är ovant för oss, men ge det tid.

Som Scott Walter säger är det här något kvinnor utsatts för länge och SW har helt rätt i det hon skriver om hur det påverkar oss.
Senast redigerad av demonmormor 2014-09-14 kl. 15:13.
Citera
2014-09-15, 12:25
Medlem
De senaste posterna har gjort det här intressant nu. Ett par skrivare verkar fatta vad jag ville ha fram. Att jag tog mitt tidigare blottande som exempel beror på att min motivation bakom det inte alls var den som blottare ofta anklagas för. Manligt blottande av min typ blir som ett extremt exempel på hur fördomar om manligt/kvinnligt funkar ungefär. Män varken "ska" eller "får" göra sånt men för kvinnor är det nästan "normalt" eftersom såna är kvinnor och såna "ska" dom vara. Och så är det normalt för män att se på kvinnors kroppar så men onormalt för kvinnor att titta på särskilt kukar med intresse, det är "onormalt" för dom och jag tror dom får lära sig många att det "får" dom inte. Fast som harmlös och välutrustad blottare märkte jag ju att fler än många tror verkligen tittade, länge ibland till o med.
Citera
2014-09-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SHummer-ny
De senaste posterna har gjort det här intressant nu. Ett par skrivare verkar fatta vad jag ville ha fram. Att jag tog mitt tidigare blottande som exempel beror på att min motivation bakom det inte alls var den som blottare ofta anklagas för. Manligt blottande av min typ blir som ett extremt exempel på hur fördomar om manligt/kvinnligt funkar ungefär. Män varken "ska" eller "får" göra sånt men för kvinnor är det nästan "normalt" eftersom såna är kvinnor och såna "ska" dom vara. Och så är det normalt för män att se på kvinnors kroppar så men onormalt för kvinnor att titta på särskilt kukar med intresse, det är "onormalt" för dom och jag tror dom får lära sig många att det "får" dom inte. Fast som harmlös och välutrustad blottare märkte jag ju att fler än många tror verkligen tittade, länge ibland till o med.

Utan att veta alls hur du har "blottat" dig, har inte läs den tråden där du skrivit om detta.
så kan jag ändå tycka det är en viss skillnad på det vi i vardagsspråk kallar för blottning, dvs individ som "står i buske och visar könsorganet för förbipasserande helt okänd individ". Detta är ju en handling som oftast känns väldigt kränkande och hotfullt för den som blir utsatt och därför olagligt.
Sen har du ju en viss exhibitionistisk läggning hos en del människor som gillar att klä av sig och visa upp sig, ex. en del män som går i alldeles för små badbyxor eller kvinnor som klär sig i extremt utmanande kläder. Detta är ju inte direkt olagligt även om där finns människor som också tycker detta är anstötligt.
Jag har hört talas om män som står och blottar kuken för kvinnor, men har däremot aldrigt hört om kvinnor som blottar murvlan för vilt främmande förbipasserande. men kan ju ha missat detta helt.
Och de som gärna klär sig utmanande verkar mest vara kvinnor.

men, som sagt tror att skälen till bägge dessa företeelser skiljer sig rejält så blir kanske något snett
att dra de jämförelser du gör.
Citera
2014-09-16, 21:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
På annat ställe här på fb har jag berättat en massa om hur jag förr var en så kallad blottare.
(FB) Att vara blottare
(FB) Att sluta vara blottare
”Blottare” verkar vara ett sånt där ord som väcker väldigt starka känsloreaktioner för många. Det är lätt att fatta om det är barn eller en ensam tjej som blivit utsatt för en sån och kanske på nåt påträngande vis (men så blottade aldrig jag mig! och sånt är jag också negativ till!). Men det är nåt mycket mer än det i reaktionerna på ”blottare” och som är konstigt tycker jag. Det är nåt med själva kuken och synen på kuken. Hittade förut dom här skrifterna av Hanna Fridén och dom tycker jag fångar in det konstiga väldans bra:
http://metrobloggen.se/hannafriden/hur_tjejer_reagerar_pa_hotfulla_snoppar/
http://metrobloggen.se/hannafriden/valdtaktskultur_och_hotfulla_konsorgan/
Hon skriver till ex: ”För egentligen bör inte en penis vara mer skräckinjagande än säg, en hand, inte alls. Men däremot verkar samhället fortfarande vilja klänga fast vid att penisen i sig är hotfull. Vaginan, däremot, anses inte vara hotfull. För vaginan kan inte penetrera, bara penetreras.”
Vad gäller mig och mitt ”perversa” sexuella beteende så handlade det egentligen bara om att jag var väldigt stolt över min mycket stora välformade kuk och ville så gärna visa upp den för snygga tjejer för att jag beundrade dom så enormt, erbjuda en totalt kravlös gratistitt. Det var mycket upphetsande men det fanns absolut ingen ond avsikt bara glad öppenhet.
Jag kände mig i min fantasi precis som en tjej som är stolt äver sina fina bröst och gärna vill framhäva och visa dom. Eller som en tjej troslös i kjol som låter synas vad som finns under för nån man, på nåt kafé eller en buss (det har jag sett!)
Så jag borde ju varit en tjej då hade jag inte brutit grovt mot genusnormerna eller vad man kallar det och inte behövt risken att bli helt missuppfattad om avsikten.

Skulle vara intressant att få andras tankar och tyckanden.
Du bröt inte mot normer - du gjorde dig till en karikatyr där du tog dig rätten att tvinga på kvinnor din sexualitet utan att fråga efter deras vilja...
Citera
2014-09-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du bröt inte mot normer - du gjorde dig till en karikatyr där du tog dig rätten att tvinga på kvinnor din sexualitet utan att fråga efter deras vilja...
Tjejer som framhäver/visar sina tuttar frågar inte heller efter viljan hos dom som ser dom. Oavsett varför dom gör det så är det många som påverkas starkt av synen utan att ha bett om det. Även om jag till ex gillar att titta på dom så kan det ändå störa min sinnesro. Så frågan kvarstår.
Citera
2014-09-17, 11:04
Medlem
Citat:
Tjejer som framhäver/visar sina tuttar frågar inte heller efter viljan hos dom som ser dom. Oavsett varför dom gör det så är det många som påverkas starkt av synen utan att ha bett om det. Även om jag till ex gillar att titta på dom så kan det ändå störa min sinnesro. Så frågan kvarstår.

Var någonstans står kvinnor i kvällsmörkret och flashar brösten för vilt främmande män?
När bröst framhävs eller visas så är det ofta i full offentlighet och i situationer där detta oftast anses acceptabelt ( stränder ex).
Dessutom har du en grupp kvinnor som vill ta bort sexualiseringen kring bröst och jag kan faktiskt hålla med dem, män får visa sina tuttar som också kan vara starkt sexualiserade i kvinnors ögon, finns inget snyggare än en vacker naken överkropp på en man, så varför ska inte kvinnor få detta? Bröst är i huvudsak till för små hungriga bebisar.

Våra könsorgan däremot är så sexualiserade de kan bli, och något som vi därför döljer för andras blickar, och som just därför kan upplevas som förnedrande att bli exponerade för om man själv inte får bestämma över det. Är du stolt över din snopp så tips från mig. Nudiststränder samt nakenmodell av olika slag du kan ex. hoppa in som krokimodell, gott om damer som tecknar kroki.
Som alla gått med på situationen utsättas för spritt språngandes man helt frivilligt.
Får du lätt stånd när du visar den så rekommenderar jag dock inte nr. 2.
Citera
2014-09-17, 13:28
Medlem
markus120s avatar
Mycket bra exempel på varför genusnormer behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in