2014-09-16, 14:08
Medlem
BernardLoutres avatar
Det lär väl hända om övriga partier fortsätter att låtsas att SD inte finns. Den taktiken gick ju inte så bra denna gång och knappast nästa heller.
Citera
2014-09-16, 14:10
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Intressant att jämföra är Dansk Folkepartis utveckling.

Folketingsval:

1998: 7,4% (Vänsterregering)
2001: 12,0% (Högerregering)
2005: 13,3% (Högerregering)
2007: 13,9% (Högerregering + passivt stöd från DF)
2011: 12,3% (DK får en vänsterregering)

Europarlamentsval:

1999: 5,8%
2004: 6,8%
2009: 15,3%
2014: 26,6%(!)

Dansk Folkeparti har vunnit stort på att sitta i opposition till mot en vänsterregering. Tydligast ser vi trenden i EU-valet i år.

DF har gjort rekordresultat i alla opinionsundersökningar.

http://www.b.dk/berlingskebarometer

(A = Socialdemokraterna), (O = Dansk Folkeparti), (V = Venstre = Dansk variant av moderaterna).

DF ligger alltså som jämnstora med både danmarks moderater och socialdemokrater.

Detta kan ha vara en fingervisning vart SD är på väg. I opposition under en vänsterregering alltså!

Idag har DF 18,8% i poll of polls. Som mest har de haft 21,7% i poll of polls! Detta var i Juni i år.
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2014-09-16 kl. 14:14.
Citera
2014-09-16, 14:12
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det lär väl hända om övriga partier fortsätter att låtsas att SD inte finns. Den taktiken gick ju inte så bra denna gång och knappast nästa heller.

På sikt kan den absolut fungera. Om väljarna känner att det är meningslöst att rösta på SD (för de blir ändå ignorerade av de andra partiern) så kan de mycket väl komma att välja att rösta på andra partier istället.
Citera
2014-09-16, 14:17
Medlem
SvenskOppositions avatar
Så länge SD är ensamma om att vilja reducera asyl- och anhöriginvandringen så kommer man att växa. Speciellt på bekostnad av partier som traditionellt tyckt så men inte längre gör det, d.v.s. Moderaterna.

Det enda som kan stoppa SD från att bli större än Moderaterna är ett förbud.
Citera
2014-09-16, 14:18
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Det beror väldigt mycket på vad som nu händer i Moderaterna. Om Moderaterna tar sitt förnuft tillfånga och börjar med en seriös invandringspolitik, så kan de mycket väl locka tillbaka många väljare från SD.

Precis. Vågar gissa att ungefär halva SDs väljarunderlag består av fd konservativa moderater som aldrig kände sig bekväma med Nya Moderaterna och gav upp hoppet när M närmade sig MP.

Dessa går att locka tillbaka om de tar sans till sig efter Reinfeldts avhopp.

Om M fortsätter på den inslagna vägen så kommer de socialdemokrater de lockade över fortsätta sticka till S då kopian aldrig är bättre och de konservativa fortsätta att sticka till SD. Isåfall blir nog SD näst största parti till nästa val.
Citera
2014-09-16, 14:23
Medlem
remixutoheavens avatar
Om vi ska vara realistiska så nej, SD kommer inte att vara Sveriges andra största parti 2018. Vi kommer få se stora skillnader i politiken från var den är idag och hur den ser ut om fyra år. Framförallt invandringsfrågan kommer att lyfta allt mer i en SD riktning. Det har blivit riktigt intressanta tider, en ny partiledare ska utses till M som kan ta tag i frågan. KDUs förbundsordförande Sara Skyttedal påpekar att vi måste ta hand och se över den nuvarande invandringspolitiken. En växande stjärna.

Jag tror snarare att SD kommer tappa röster och partier inom Alliansen kommer gå med vallöfte om att sänka den nuvarande invandring och göra så att den blir rimlig. KD kommer växa stort om Skyttedal växer inom partiet och att många kommer gå över från SD till just KD. Många vet att det inte går att stänga ute SD för alltid och att ta hand om problem är just att sätta sig ner och diskutera med JÅ. Vi vet mycket väl att utesluta och frysa ut SD gör bara att partiet växer.

Vi kommer se nya vindar blåsa, sanna mina ord!
Senast redigerad av remixutoheaven 2014-09-16 kl. 14:28.
Citera
2014-09-16, 14:30
Medlem
HerrRobots avatar
Frågan är nästan felställd...
Inget pekar på att de andra partierna växer men sd har växt konstant sedan 1988.

Vänstervinden alla pratade om vid euvalet var fejk o den enda tydliga trenden är att svenskar har fått nog av den alltför stora invandringen.

om inget parti anpassar sig blir såklart sd STÖRSTA parti 2018.

M är på väg tillbaka efter en lyckad men nu död Nya Moderaterkampanj o S är otydliga o flörtar över blockgränserna mot alla vänsterröstandes intressen.
Citera
2014-09-16, 14:30
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Om vi ska vara realistiska så nej, SD kommer inte att vara Sveriges andra största parti 2018. Vi kommer få se stora skillnader i politiken från var den är idag och hur den ser ut om fyra år. Framförallt invandringsfrågan kommer att lyfta allt mer i en SD riktning. Det har blivit riktigt intressanta tider, en ny partiledare ska utses till M som kan ta tag i frågan. KDUs förbundsordförande Sara Skyttedal påpekar att vi måste ta hand och se över den nuvarande invandringspolitiken. En växande stjärna.

Jag tror snarare att SD kommer tappa röster och partier inom Alliansen kommer gå med vallöfte om att sänka den nuvarande invandring och göra så att den blir rimlig. KD kommer växa stort om Skyttedal växer inom partiet och att många kommer gå över från SD till just KD. Många vet att det inte går att stänga ute SD för alltid och att ta hand om problem är just att sätta säger ner och diskutera med JÅ och hans anhängare.

Vi kommer se nya vindar blåsa, sanna mina ord!

Ja, fast jag är en sådan där tjurig jävel som röstar utifrån vilken politik som förs i praktiken, inte efter tom retorik om än aldrig så kraftfull (jfr FP:s språktester m.fl.). Detta innebär att jag 2022, efter en mandatperiods kraftigt strypt invandring, skulle kunna tänka mig att byta parti, inte förr. Inte en chans!

Vem vet, det kanske finns fler som jag?

SD har mer än fördubblats fyra val i rad.
Citera
2014-09-16, 14:35
Medlem
Ondves avatar
Enligt folks åsikter i periferin som man snappat upp de senaste månaderna så är min bedömning att det finns en ganska bra bit kvar att växa. Har hört flera stycken som har liknande åsikter som SD, men som fortfarande är så itutade att det är ett nazistparti så de kan inte ens titta åt deras partiprogram.
Några utav dessa lär säkert få upp ögonen förr eller senare och inse att de inte är fullt så nazistiska som de blivit lärda utav makteliten att tycka.

Dessutom verkar ju media bara bli mer och mer desperata och deras lögnaktiga agenda allt mer genomskinlig. Detta är något som kan få folk att själva bilda sig en uppfattning om läget och då ligger nog SD nära till hands för många.

Näst största partiet är mycket möjligt 2018!
Citera
2014-09-16, 14:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Det beror förstås på tre helt avgörande faktorer:

1) Hur SD själva agerar och utnyttjar det förhandenvarande politiska läget. Just nu ser möjligheterna goda ut, om man konsekvent undviker att stödja en sittande regering oavsett sammansättning. SD får inte nöja sig med grynvällingar, utan måste få rejäl utväxling på sin framgång om man skall välja att stödja någon sida.

2) Hur de andra partierna agerar i det förhandenvarande politiska läget. Om de får problem, som dessutom blir återkommande, kan detta leda till trovärdighetsproblem och ty åtföljande ökad stöd för SD.

SD har så klart inget intresse i att underlätta en regeringsbildning eller budgetprocess. SDs väljare, som kommer från olika politiska läger, har röstat på SD för att man vill trycka till de etablerade partierna och inte se någon mjäkighet i uppgörelserna. Med ekonomiska problem under uppsegling, en anstormning av asylinvandrare och risk för budgetkaos, så vore SDs företrädare skräp till politiker om de inte vet att rätt använda situationen som väljarna bjudit dem på. De br särskilt framhålla att det är tack vare SDs valframgång som Löfven alls blivit aktuell som regeringsbildare, och inte pga egen kraft hos väljarna.
Citera
2014-09-16, 14:47
Medlem
Deon Limes avatar
Personligen tycker jag inte att det viktigaste är iafall de blir näst största parti eller ej. Det jag tycker är mest intressant är kommunvalen 2018. Det finns ett par kommuner där de är uppe i över 35% och högsta ärr väl 38,5% eller däromkring. Vore mycket intressant ifall de kunde höja sig ännu högre i nån av de kommunerna och hamna närmare 50%. Kan tryckas vara ett stort steg men det kan räcka med att migrationsverket slänger in ett hundratal syrier eller att en grannkommun gör det för att tippa över vågen. Känner inte till kommunerna något vidare men ett parti på över 35% torde vara tämligen normaliserat. Där snackar vi familjer som statistiskt borde ha en Sverigedemokrat i varje familj.

Hur skulle en svensk kommun bemötas där SD har egen majoritet och hur rimligt tror ni det är 2018? Vilka skulle bli konsekvenserna?
Citera
2014-09-16, 15:23
Medlem
ObamaBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Det jag tycker är mest intressant är kommunvalen 2018. Det finns ett par kommuner där de är uppe i över 35% och högsta ärr väl 38,5% eller däromkring.

Vilka kommuner är det? Några valdistrikt kan jag tänka mig dessa siffror i men inte kommuner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in