Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-16, 10:29
  #289
Medlem
Kom igen nu bröder och systrar; vi har vad som krävs för att en gång för att befria Norrland från ockupationsmakten. Norrland har varit en koloni sedan Axel Oxenstierna på 1600-talet yttrade den kända meningen "I Norrland hava vi ett Indien, bara vi förstår att bruka det". Orden får mig att bli spysjuk. Vi är inga slavar, men vi har blivit behandlade som sådana, och nu är det nog.

Jag filar på ett partiprogram såväl som namninsamlingslistor för att en dag tvinga fram en folkomröstning. Tänk på era nästkommande generationer; era barn och barnbarn. Vill ni att även de ska få smaka förtryckets bojor och rätta sig i leden som goda slavar åt Stockholmsregimen? Det vill då rakt inte jag, och många med mig!

Jag gjorde lite diskreta undersökningar på ett arbete jag hade, där jag mest hela dagar satt telefon med folk runtom i hela landet, och särskilt på alerten var jag då jag pratade med invånare i de fem länen som utgör Norrland; Gävleborgs län, Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län och Norrbotten län. Totalt, under en sexmånadersperiod, pratade jag med 5600 människor i dessa län, och lite diskret förde jag självständigheten på tal, och argumenterade för och visade på vad vi har att få ut av det, och våra kommande generationers norrlänningar. Svaret var entydigt, liksom de många omröstningar som florerar på internet: av dessa 5600 människor, ansåg hela 87% att vi skulle vara självständiga. 87%!!

Det enda som saknas är någon, eller några, som leder det norrländska folket mot frihet. Jag räknar med att dumförklaras, särskilt av sörlänningar. Jag kommer kallas okunnig, korkad eller t.om. landsförrädare, men då stödet är så starkt, skickar inte det någon signal? Dessutom är jag övertygad om att en avgörande del av dessa påhopp rör sig om skräck. TÄNK om det faktiskt blir en omröstning en dag - och TÄNK om Norrland faktiskt VISAR på att de vill vara självständiga; vad händer då med Svealand och Götaland?

Jo, de kommer nämligen få importera ström, virke, malm, etc. från oss, i och med att det är vi som kommer ha en enorm del av dagens Sveriges gruvindustri, och där kommer malmen in. Vidare har vi lika betydande delar av producering av elektricitet i och med sol- vind- och vattenkraftverken som finns här uppe. Inte minst vattenkraften. Det är enorma rikedomar som regeringen i Stockholm skulle förlora, och det lär de ju inte ge upp utan kamp. Det är ju självfallet.

I förhållande till vår ringa befolkning så rör det sig om ofattbara rikedomar som vi har i vårt land, och med det kommer även möjligheten att frambringa en nation med en av de högsta levnadsstandarderna i världen. Vi har redan allt grundlagt för självständigheten, det enda vi egentligen saknar är en parlamentsbyggnad och att rösta fram ett starkt parti som är beredda att ta sig an kampen att få Norrland på fötter. Vi har i alla lägen setts som mindre viktiga i slutändan. Det är ett sorts nödvändigt ont för regimen i Stockholm att behålla Norrland. Men bara något så simpelt som t.ex Norrbotniabanan ska skapa sådan debatt och ignoreras, för att man istället väljer att bygga nya motorvägar och T-banelinjer i Stockholm och för att inte glömma dessa nya tåglinjer som kommer gå mellan storstäderna. Hur värdefulla är vi i slutändan? Jag behöver inte ens besvara den frågan, för det säger sig självt.

Det är dags att kämpa, norrlänningar. Det är dags att ta upp kampen nu. Det är mer än nog.

Kära norrlänningar, ta en stund till eftertanke och lyssna på den här https://www.youtube.com/watch?v=tCL9FiAuezk och kan ni sedan säga, med gott samvete, att ni inte känner något överhuvudtaget för era hembygder och deras väl och ve? Själv blir jag djupt oroad för mitt, och vårt, lands framtida utveckling.

Jag är inte den som räds att, som sista utväg, utkämpa regelrätta strider mot regimen i Stockholm om de vägrar låta demokratin säga sitt.
__________________
Senast redigerad av Majorek 2014-09-16 kl. 10:35.
Citera
2014-09-16, 11:16
  #290
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andropov
Vi kräver en självständig norrländsk republik!

Den norrländska regionen har fått slava under sydsvenskt förtryck under hundratals år. De har hela tiden tagit ifrån oss våra naturresurser och utsatt oss för centralistisk terror från Stockholm och gjort oss till en underordnad del av Sverige och den allra senaste perioden har detta bara blivit allt värre.
osv

Runt 10% av norrlänningarna har plötsligt röstat till höger om moderaterna... på ett systerparti till det nyliberala UKIP.
Citera
2014-09-16, 11:40
  #291
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
All decentralisering är bra decentralisering. Skulle framförallt EUSSR:s - men självklart även Riksdagens - inflytande minska, är det bara positivt.

Absolut att Norrland borde bli självständigt. Kulturellt har regionen mer gemensamt med norra Finland och Norge än södra Sverige, ekonomiskt blir regionen ständigt systematiskt våldtagen och dess invånare bespottade p.g.a. fördomar.

Det bästa vore om hela Sverige blev en federal stat till att börja med, där varje landskap blir självbestämmande, men såklart ändå kan samarbeta och hjälpa varandra.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2014-09-16 kl. 11:43.
Citera
2014-09-16, 12:00
  #292
Medlem
Doomers avatar
Jag är med! Men hur bär man sig egentligen åt på ett demokratiskt vis? Skottarna har ett parlament att diskutera frågan i, vi har 54 kommunfullmäktige och ett gäng landsting/regionfullmäktige. Det är i de församlingarna frågan om folkomröstning kan beslutas.
Citera
2014-09-16, 16:23
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Jag är med! Men hur bär man sig egentligen åt på ett demokratiskt vis? Skottarna har ett parlament att diskutera frågan i, vi har 54 kommunfullmäktige och ett gäng landsting/regionfullmäktige. Det är i de församlingarna frågan om folkomröstning kan beslutas.

Till att börja med, så måste befolkningen få veta att man finns. Man måste få deras uppmärksamhet. Om det sen är med flygblad, turnéer, TV-reklam, etc. må så vara - men något som gör att de faktiskt uppmärksammar en. I alla fall för fem - tio minuter, för då hinner kort beskriva kärnan. Målet är att antingen gå in genom Sveriges Riksdag och på den vägen föra norrlänningarnas talan om frihet - och att då medarbetare för partiet får arbeta med att skaffa namninsamlingar för att tvinga fram en folkomröstning. Ni som är från Norrland känner garanterat till Doroteaupproret. Med vilja och övertygelse når man långt.

Däremot, då man kört på med att reklamera sig och sin existens som t.ex. ett politiskt parti. Jag har lite halvseriöst filat på ett partiprogram. Partiet hette Norrländska frihetspartiet. Partiets symbol var en hjortronblomma, just eftersom hjortronet bär en så stark koppling till Norrland, så då blir det lätt att associera med symbolen. Partiets färger var tänkta att vara orange och ljusblå. Orange står ofta för liberalism, medan blått står för konservatism, men nu valde jag ljust blå för att visa på en måttfull (lagom) konservativ inriktning.

Det här är än så länge bara mallar och planer, men jag tror inte jag kommer ändra partisymbolen. Det får bli hjortronblomman. Partiprogrammet, däremot, kommer nog skrivas om och omformuleras mer än en gång innan det blir helt bra. Min vision är ett starkt och självständigt Norrland, där vi har ett levande samhälle, alltifrån den minsta by i inlandet, till våra större norrländska städer. I självständigheten har vi resurserna att faktiskt klara av det, i och med att merparten inte går till Stockholm, där man bygger motorvägar och T-banelinjer för de pengarna, istället för att återinvestera i de marker vinsten kom ifrån.

Här är en länk till en bild på en hjortronblomma, så får ni se hur den ser ut (jag förstår mig inte på hur man klistrar in bilder här på forumet, så jag får lösa det med länkar).
http://3.bp.blogspot.com/-UmZJlrorXW...0/DSCN5181.JPG
__________________
Senast redigerad av Majorek 2014-09-16 kl. 16:25.
Citera
2014-09-16, 16:56
  #294
Medlem
Christopher.s avatar
Jag gillar inte tanken på ett självständigt Norrland, för många rödingar här, och korruptionen är bara förnamnet inom kommunpolitiken. Nej befria Sverige från idioter istället!
Citera
2014-09-16, 17:07
  #295
Medlem
Man märker att det är många Stockholms brats här som tror att Stockholm är Sverige..

Antar att ni inte fattar hur mycket Norrland har bidragit med, (speciellt norr om Ö-vik) med sin Malm, skogsbruk os.v. Sverige skulle långt ifrån vara lika "bra" som idag och Norrland skulle klara sig galant om inte dom hade varit en del av Sverige sedan början..
Citera
2014-09-16, 17:29
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XAjTiNGfb
Man märker att det är många Stockholms brats här som tror att Stockholm är Sverige..

Antar att ni inte fattar hur mycket Norrland har bidragit med, (speciellt norr om Ö-vik) med sin Malm, skogsbruk os.v. Sverige skulle långt ifrån vara lika "bra" som idag och Norrland skulle klara sig galant om inte dom hade varit en del av Sverige sedan början..

Helt rätt - och det är därför dags att agera nu. Alltför länge har vi väntat på att något ska hända. Nu är det dags att någon faktiskt gör slag i saken, på riktigt och börjar arbeta för det här.
Citera
2014-09-16, 20:39
  #297
Medlem
Doomers avatar
Jag tror att det blir väldigt svårt att få Sveriges riksdag att styra upp en folkomröstning. De har liksom ingen anledning att göra det, och det går inte att tvinga fram ett riksdagsbeslut utan en majoritet i riksdagen.

Däremot kan man via namninsamling tvinga fram folkomröstningar i de norrländska landstingen. Dessa folkomröstningar är bara rådgivande men det skulle nog vara väldigt svårt för en politiker att gå emot folkviljan i ett sånt här fall.

Hur som, efter ett ja i folkomröstningen kallar man till nyval till ett Norrländskt parlament. Sen får man sätta nån smart jäkel på att skriva en lagbok och sen är det klart. Ingen konst ju.
Citera
2015-12-15, 11:44
  #298
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Jag tror att det blir väldigt svårt att få Sveriges riksdag att styra upp en folkomröstning. De har liksom ingen anledning att göra det, och det går inte att tvinga fram ett riksdagsbeslut utan en majoritet i riksdagen.

Däremot kan man via namninsamling tvinga fram folkomröstningar i de norrländska landstingen. Dessa folkomröstningar är bara rådgivande men det skulle nog vara väldigt svårt för en politiker att gå emot folkviljan i ett sånt här fall.

Hur som, efter ett ja i folkomröstningen kallar man till nyval till ett Norrländskt parlament. Sen får man sätta nån smart jäkel på att skriva en lagbok och sen är det klart. Ingen konst ju.

Nej det har du rätt i, att få fram en lagbok och en grundlag skulle inte vara så svårt alls - t ex skulle vi enkelt kunna basera den på våra grannländer Norge och Finland, som båda har utmärkta sådana (statistiskt sett, enligt FN och andra organ, bland dom allra främsta i världen, TOPP TRE!), och som vi har mycket kulturellt gemensamt med.

Fy fan vad gött det skulle vara att slippa alla satans jävla svear och götar som pratar så jävla mycket skit...
Citera
2015-12-15, 11:53
  #299
Medlem
SeverianTheLames avatar
Bilden här säger allt.

http://imgur.com/y5nAepK
Citera
2017-01-18, 10:38
  #300
Medlem
Frihet

Citat:
Ursprungligen postat av Majorek
Kom igen nu bröder och systrar; vi har vad som krävs för att en gång för att befria Norrland från ockupationsmakten. Norrland har varit en koloni sedan Axel Oxenstierna på 1600-talet yttrade den kända meningen "I Norrland hava vi ett Indien, bara vi förstår att bruka det". Orden får mig att bli spysjuk. Vi är inga slavar, men vi har blivit behandlade som sådana, och nu är det nog.

Jag filar på ett partiprogram såväl som namninsamlingslistor för att en dag tvinga fram en folkomröstning. Tänk på era nästkommande generationer; era barn och barnbarn. Vill ni att även de ska få smaka förtryckets bojor och rätta sig i leden som goda slavar åt Stockholmsregimen? Det vill då rakt inte jag, och många med mig!

Jag gjorde lite diskreta undersökningar på ett arbete jag hade, där jag mest hela dagar satt telefon med folk runtom i hela landet, och särskilt på alerten var jag då jag pratade med invånare i de fem länen som utgör Norrland; Gävleborgs län, Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län och Norrbotten län. Totalt, under en sexmånadersperiod, pratade jag med 5600 människor i dessa län, och lite diskret förde jag självständigheten på tal, och argumenterade för och visade på vad vi har att få ut av det, och våra kommande generationers norrlänningar. Svaret var entydigt, liksom de många omröstningar som florerar på internet: av dessa 5600 människor, ansåg hela 87% att vi skulle vara självständiga. 87%!!

Det enda som saknas är någon, eller några, som leder det norrländska folket mot frihet. Jag räknar med att dumförklaras, särskilt av sörlänningar. Jag kommer kallas okunnig, korkad eller t.om. landsförrädare, men då stödet är så starkt, skickar inte det någon signal? Dessutom är jag övertygad om att en avgörande del av dessa påhopp rör sig om skräck. TÄNK om det faktiskt blir en omröstning en dag - och TÄNK om Norrland faktiskt VISAR på att de vill vara självständiga; vad händer då med Svealand och Götaland?

Jo, de kommer nämligen få importera ström, virke, malm, etc. från oss, i och med att det är vi som kommer ha en enorm del av dagens Sveriges gruvindustri, och där kommer malmen in. Vidare har vi lika betydande delar av producering av elektricitet i och med sol- vind- och vattenkraftverken som finns här uppe. Inte minst vattenkraften. Det är enorma rikedomar som regeringen i Stockholm skulle förlora, och det lär de ju inte ge upp utan kamp. Det är ju självfallet.

I förhållande till vår ringa befolkning så rör det sig om ofattbara rikedomar som vi har i vårt land, och med det kommer även möjligheten att frambringa en nation med en av de högsta levnadsstandarderna i världen. Vi har redan allt grundlagt för självständigheten, det enda vi egentligen saknar är en parlamentsbyggnad och att rösta fram ett starkt parti som är beredda att ta sig an kampen att få Norrland på fötter. Vi har i alla lägen setts som mindre viktiga i slutändan. Det är ett sorts nödvändigt ont för regimen i Stockholm att behålla Norrland. Men bara något så simpelt som t.ex Norrbotniabanan ska skapa sådan debatt och ignoreras, för att man istället väljer att bygga nya motorvägar och T-banelinjer i Stockholm och för att inte glömma dessa nya tåglinjer som kommer gå mellan storstäderna. Hur värdefulla är vi i slutändan? Jag behöver inte ens besvara den frågan, för det säger sig självt.

Det är dags att kämpa, norrlänningar. Det är dags att ta upp kampen nu. Det är mer än nog.

Kära norrlänningar, ta en stund till eftertanke och lyssna på den här https://www.youtube.com/watch?v=tCL9FiAuezk och kan ni sedan säga, med gott samvete, att ni inte känner något överhuvudtaget för era hembygder och deras väl och ve? Själv blir jag djupt oroad för mitt, och vårt, lands framtida utveckling.

Jag är inte den som räds att, som sista utväg, utkämpa regelrätta strider mot regimen i Stockholm om de vägrar låta demokratin säga sitt.

Vi skåningar sluter oss till kampen. Så angriper vi tillsammans de dryga nollåttorna från två håll!
Förresten, inte bara Skåne utan hela Götaland är nog pigga på att sluta upp.

I Malmö har 08-orna varit finkänsliga nog att smälla upp en staty av Skånelandsförtryckaren och fetknoppen Karl X Gustav mitt på Stortorget. Vilket skulle kunna jämföras med att placera en staty av Kristian II utanför Stockholms slott!

Föreslår därför att vi sätter upp en dylik staty utanför t.ex. Rixdaxhuset eller Rosenbad. Därmed blir det lika mycket skit inuti som utanför byggnaden!

Så kan knölarna få smaka sin egen medicin.

Citat:
Ursprungligen postat av SeverianTheLame
Bilden här säger allt.

http://imgur.com/y5nAepK

Nej, alla skåningar är inte sverigedemokrater!
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-01-18 kl. 11:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback