Citat:
Ursprungligen postat av
serioustalk
Hyrorna idag är orimligt höga. Studenter har inte råd. Så enkel är situationen. Det går inte att mjölka mera, 1+1 kan omöjligt bli 3.... Det byggs historiskt mycket bostäder säger du? Sen när då, en v tillbaks? Precis innan valet? Detta är inte seriöst. Gör det Odell och Attefall mindre värdelösa för att dom fortsätter att säga det dom gjort i 8 år? Skulle Sverige fortsätta lyssna i 8 år till?
Det handlar om att vi haft två riktigt värdelösa bostadsministrar. Så enkelt är det. Det kommer aldrig att glömmas hur dessa två herrar försummat Sverige. Dom kommer alltid bli ihågkomna med hat, ilska, avsky.
därför är det viktigt att sprida ordet, Odell och Attefall bär det fulla ansvaret att bostadsbristen är ett faktum. ODELL och ATTEFALL bär ansvaret att alliansen förlorade valet. Dessa ÄR Sveriges sämsta ministrar i modern tid. Dessa skall bli ihågkomna för detta.
1. Att det byggs historiskt mycket lägenheter i riket är essentiellt en bluff. Däremot har nybyggnadstakten i Stockholm ökat något även om 2000 lägenheter förstås är en fis i rymden. Man ska dock applådera politikerna för lite action, annars händer väl inget eftersom nybyggnation i normalfallet kategoriseras av enstaka individer som gnäller fruktansvärt mycket, med megafon, även inom ramarna för vad som är helt legalt utan shenanigans.
2. Huruvida Odell var bra eller inte är det svårt att veta. Bostadsfrågan blev väl superaktuell först mot slutet av Odells bostadsministertjänstegöring. Attefall måste ändå få ett G+, Attefalls misstag i valsammanhanget är väl att denne inte krävde mer action och mer kontroll över bostadsmarknaden. Hursomhelst är Attefall en av Kd:s tillgångar, definitivt. Attefall borde alltså ha fullgjort frihetsvandringen inom byggsektorn gentemot markägandet alternativt infört en myndighet för markägarna där dessa skulle kunna överpröva planmonopolets beslut.
3. Det var alltså inte Odell&Attefall som torskade valet åt alliansen utan deras lokalpolitiker. Möjligtvis kan man klaga på passivitet - dvs. "ert regerande resulterade i för mycket frihet för lokalpolitikerna och för lite frihet för bostadsmarknaden".
[quote=serioustalk|50368605]
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Har inte ministrarna någon som helst makt att underlätta regelkrånglet? Varför har vi en bostadsminister?
Antingen har Attefall och Odell:
1: Misslyckats fatalt och bör bli ihågkomna som två patetiska fall som lamslagit hela riket.
2: Om det är som du säger, att ministrarna helt saknar inflytande att rätta till detta... Ja då har våra två små patetiska ministrar fått feta löner för ingenting.. indirekt kan man säga att dessa förskingrat pengar från det svenska folket.
Oavsett hur man vänder och vrider på det, är och förblir Odell och Attefall en av Sveriges mest misslyckade ministrar i modern tid.
1. Reglerna är inte så krångliga. Snarare är det politikerna som inte vill bygga -dvs. leverera de detaljplaner och bygglov som marknaden efterfrågar.
2. Ministrarna har givetvis ett absolut inflytande över de lagar som de kan få klubbade igenom i riksdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
serioustalk
Bostadsbristen har legat efter i 20 år. Det jag säger är att på 8 år har det inte hänt ett skit, men det är ingens fel??? Jag förstår inte hur man kan försvara bostadspolitiken som den är idag? Hur kan man tycka att det är ok? Då är det plötsligt inte bostadsministerns ansvar? Vilken annan minister slipper ta ansvar på samma sätt som Attefall och Odell?
Tomas Bodström fick ta skit för rymningarna från svenska anstalterna. Med din retorik kan jag avfärda det med att säga att det faktiskt inte är Bodströms fel att fånga rymmer, det är ett oerhört svårlöst problem som man inte kan ställa ministern till svars för. Ett problem som alltid finns och som vi måste börja acceptera. För mig är det åt helvete fel. KD bär ansvar för det gångna decenniets misslyckade bostadspolitik och det är något vi ska minnas och aldrig glömma.
....och jag är inte sosse, jag ser bara smörjan med objektiva ögon.
1. Det är svårt att få igenom sådana förändringar som minoritet. Dessutom är frihetsvägen svår att gå genom S, Mp, V, Sd. Dels är det inte helt troligt att centraliseringsvägen är möjlig gå med S i opposition samtidigt som de finns en falang inom alliansen som inte vill bygga något alls.
2. TB var med och skrev några bra lagar. Men allt var väl inte bra där heller - TB gjorde mycket dåligheter mot slutet av dennes karriär som justitieminister. Rymningsgrejen handlade väl mest om att det var frihetstänk på svenska anstalter och öppna dörrar på den tiden.
3. Kd skulle ju kunnat göra sig populärare genom att motionera om just den saken, dvs. låta riksdagen bekänna färg i frågan utan några förhandlingar.