2014-09-15, 19:38
Medlem
EllaSuperias avatar
Sverigedemokraterna kommer stoppa varenda budget där Vänsterpartiet fått bidra med synpunkter. Vänsterpartiet och Miljöpartiet kommer aldrig tolerera ett samarbete med Sverigedemokraterna. Skulle de mot förmodan komma överens någorlunda kommer det fällas av Alliansen.

Det här kommer bli helt jävla fantastiskt. Jag tänker hämta popcorn.
Citera
2014-09-15, 19:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Än så länge går det helt enligt en valanalys jag gjorde i lördags. Avvikelserna är mest att Sjöstedt blev nobbad innan han själv fick nobba Löfven.

Nu är vi inne i förhandlingar och spekulationer med allianspartierna som iofs redan sagt nej som jag skrev.

Nästa steg är att Löfven får välja mellan att gå den väg jag skissade upp eller lämna över bollen till alliansen så att de kan bilda regering. Det alternativet skulle innebära att de löftena om en ny regering som alla partiledare inom det rödgröna blocket framstår som lögnare och det är förstås inte bra för dem.

Sannolikt bildar han därför en regering med MP som dock blir mycket svag och dessutom har ett förolämpat vänsterparti som motståndare. Löfven har skött detta mycket dåligt, han har inte varit den goda förhandlaren han sagt sig vara och har nu därför i onödan gjort om en kompis till fiende.
Citera
Medlem
BootyLuvs avatar
Haha vilket kaos. Undrar hur sjutton Lövet tänkt sy ihop det här? Gissar att SD sitter och hoppas på nyval inom ett par månader, då lär de öka ännu mer.
Citera
Medlem
NCC1701s avatar
Nyval som resultat? C har ju nobbat Löfven redan, FP kanske? KD osannolikt?
Varenda moderat jag talat med är idag förbannade och känner sig lurade av de Nya Moderaterna. De röstade på Reinfeldt och Borg, men när dessa nu lämnar skeppet känner många att de blivit lurade på sina röster.

Jag tror att SD kan komma upp i 15-18% i ett nyval, efter vad jag hört idag.
Citera
2014-09-15, 19:42
Medlem
fittslems avatar
Skönt att Sjöstedt får nobben och se honom med gråten i halsen. Men nu är ju dom blåa det största blocket, lite komisk situation ändå får man vell säga? Rätt fittig stil av sossarna att gå till val med vänstern och sen ge dom fingret dagen efter
Citera
2014-09-15, 19:43
Medlem
Tendas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Ja, jävlar... Känns ju absurt att de stod tillsammans för några dagar sedan och talade sig varma för sitt rödgröna alternativ. Röstar höger, men heder åt Sjöstedt ändå som håller på principerna! Fy fan vad arg han måste vara.

Samma här, tycker ärligt talat lite synd om Sjöstedt även om jag inte håller med om hans politik eller V annars. Han måste vara uppriktigt besviken, det märktes på honom under presskonferensen.
Citera
2014-09-15, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Skönt att Sjöstedt får nobben och se honom med gråten i halsen. Men nu är ju dom blåa det största blocket, lite komisk situation ändå får man vell säga? Rätt fittig stil av sossarna att gå till val med vänstern och sen ge dom fingret dagen efter

Kan man säga att de blå vann indirekt?
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Jonas är bättre än många tror...
Citera
Medlem
€rics avatar
S+MP är ju mindre än Alliansen. Men är vänstern så dumma att de stödjer en regering som precis nobbat dem bara för att inte låta Alliansen vinna? Inte konstigt så fall att S aldrig egentligen bryr sig om vad V säger eftersom de ändå stödjer dem.
Citera
Medlem
Otroligt spännande det här! Nu har dom fått rödgrön röra på riktigt!

Kan någon förklara hur omval funkar och varför det är så självklart att SD gynnas av det?

Blir ett omval som vilket val som helst eller är det några andra spelregler?
Citera
2014-09-15, 19:48
Medlem
goelens avatar
Jag kanske är helt ute och cyklar men kan inte alliansen bilda regering då? Sjöstedt sa att de lägger ner sina röster för statsministerposten och då är det väl egentligen fritt fram för Alliansen som nu är större än de röd-gröna?
Citera
2014-09-15, 19:48
Medlem
bugulus avatar
Oavsett hur man ser på vänsteranhängare så ska Sjöstedt ha all eloge.
Jag tycker uppriktigt sagt synd om karln, att bli förödmjukad på det här sättet bara dagen efter valet är skamligt och inte acceptabelt.

Nu ska bara Alliansen hålla sina principer och inte samarbeta med en socialdemokratisk ledd regering så har vi nyval snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in