2014-09-15, 19:48
Medlem
hazzos avatar
Läs rubriken innan ni postar. Följ det som ska diskuteras. Nu är det för mycket trams ot i tråden. Varningar kommer att utdelas om det fortsätter. Nu är gränsen nådd. / Mod
Citera
2014-09-15, 19:48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
S+MP är ju mindre än Alliansen. Men är vänstern så dumma att de stödjer en regering som precis nobbat dem bara för att inte låta Alliansen vinna? Inte konstigt så fall att S aldrig egentligen bryr sig om vad V säger eftersom de ändå stödjer dem.

Kan alliansen bilda regering utan stöd från S och MP då?
V lär inte fälla en sådan regering, nej.
Citera
2014-09-15, 19:49
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Jag kanske är helt ute och cyklar men kan inte alliansen bilda regering då? Sjöstedt sa att de lägger ner sina röster för statsministerposten och då är det väl egentligen fritt fram för Alliansen som nu är större än de röd-gröna?

Nej.

Man lägger ner sina röster om Löfven läggs fram som statsminister. Ingenting om att man kommer släppa fram alliansens statsministerkandidat (vem det nu än blir... Svärd?).
Citera
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Jag kanske är helt ute och cyklar men kan inte alliansen bilda regering då? Sjöstedt sa att de lägger ner sina röster för statsministerposten och då är det väl egentligen fritt fram för Alliansen som nu är större än de röd-gröna?
Nackdelen är att jag tror han kommer stå emot en allians, men lägger ner vid sossarnas. Då skulle det krävas att SD+ Alliansen väljer att rösta emot för att fälla sossarna och man sa innan att man skulle lägga ner rösterna om man vart mindre och inte sammarbeta med SD för att fälla en regering. Men nu är ju S+MP faktiskt mindre än Alliansen, så blir bra intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lama-Man
Naiv som litar på politiker.

Kolla på The Wire kompis.
Nej jag litar verkligen inte på politiker. De ljuger och stjäl och är idioter och tjuvar hela bunten nästan. Därför är Direktdemokraterna något att tänka på vid nästa val!

Men Sjöstedt tar bara ut 27500:-, i särklass lägst av alla, det säger mkt.
Och att Löfvén skulle svika väljarna, ljuga och göra bort sig någon gång är verkligen ingen överraskning för mig. Men redan nu, dagen efter valet på det här sättet! Det är det som är problemet!
Citera
2014-09-15, 19:50
Medlem
longbow4ys avatar
Både Reinfeldt och Löfven agerar som om de inte vill ha statsministerposten.

Reinfeldt avgår innan allt är klart. Och genom att också avgå som partiledare snöper han också partiets möjligheter att leda en alliansregering. Löfven avspisar V innan han ens fått frågan att bilda regering.

Det kan sluta med alliansregering med en statsminister som inte är från M och att Löfven får avgå på grund av klantighet att avspisa V i ett alldeles för tidigt läge.
Ett så tidigt läge att S missar regeringsmakten. Bortspelat innan de blev inbjudna till riksdagens förhandlingsbord. Där talmannen är dealer.

I kulissen väntar SD

Edit
Och det är Vänstern som kommer ut stärkt av detta när väl dammet lagt sig. De får över massvis av besvikna S väljare inom sin tid.
S kommer implodera om de inte lycka att ta/få regeringsmakten. Ena hälften går till vänster till V.
andra hälften går till..... Tja vad vet jag.
Senast redigerad av longbow4y 2014-09-15 kl. 19:53. Anledning: Vänster var Topic....
Citera
2014-09-15, 19:51
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Nackdelen är att jag tror han kommer stå emot en allians, men lägger ner vid sossarnas.

Just så är det. Det här sa han rätt ut på pressträffen.
Citera
Medlem
Jag tror det är många som överskattar inflytandet som mindre partier får
att sitta i regering. Kommer V att få med något mer av sin politik bara för
att de sitter i regering?. Hur mycket fick tex KD ut av att sitta i aliansens
regering?
Citera
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Oavsett hur man ser på vänsteranhängare så ska Sjöstedt ha all eloge.
Jag tycker uppriktigt sagt synd om karln, att bli förödmjukad på det här sättet bara dagen efter valet är skamligt och inte acceptabelt.

Nu ska bara Alliansen hålla sina principer och inte samarbeta med en socialdemokratisk ledd regering så har vi nyval snart.

Håller med, det är verkligen en bra och sympatisk kille. Skulle jag endast välja statsminister efter person skulle det bli Sjöstedt.
Citera
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Kan alliansen bilda regering utan stöd från S och MP då?
V lär inte fälla en sådan regering, nej.
Nej, de är ju självklart. Men jag förstår inte hur man tänker i V bara. Man blir rövknullade varje gång de kommer till kritan och har inte haft något/väldigt lite inflytande egentligen. Nu låter man det ske igen när man skulle kunna sätta hårt mot hårt mot S.
Citera
2014-09-15, 19:54
Medlem
ilchino-ilsovranos avatar
Vad är det som gör folk så säkra på att konstruktionen Alliansen fortfarande ens existerar? Problemet med att bilda en regering med C och FP stavas Annie Lööf och Jan Björklund, det är för infekterat mellan dessa partiledare och Löfvén. Avgår dessa så ökar chansen kraftigt för en regering med S+MP+C+FP. Men det troliga är givetvis en minorietsregering med MP och S.
Citera
2014-09-15, 19:54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Nej, de är ju självklart. Men jag förstår inte hur man tänker i V bara. Man blir rövknullade varje gång de kommer till kritan och har inte haft något/väldigt lite inflytande egentligen. Nu låter man det ske igen när man skulle kunna sätta hårt mot hårt mot S.

Fast det är väl just det man gör nu?
Säger klart och tydligt att man kommer gå i opposition istället för att vara passiva.
Lägger fram klart och direkt att man inte tänker vika ner sig när det gäller vinster i välfärden (vilket iofs kan ha varit en bidragande orsak till att man blir nobbade från regeringssamarbete, men).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in