2014-09-13, 14:28
Medlem
waikikiis avatar
Jag ser inget sötande att kalla finnar för finnar
Citera
2014-09-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madicken01
Är i så fall "svenne" ett nedvärderande ord, om en norrman eller dansk skulle använde det?

Självklart så är "svenne" ett skällsord, ett nedvärderande namn för en svensk. På samma sätt är "finne" ett skällsord för en finländare. Det borde väl vara helt uppenbart?
Citera
2014-09-13, 21:11
Medlem
Endemisks avatar
Finnar = personer av finsk etnicitet (boende inom eller utanför Finlands gränser).

Finländare = personer med finskt medborgarskap (av finsk eller annan etnisk börd).

Alla finnar är alltså inte finländare och alla finländare är inte finnar.

Lol @ "skällsord".
Senast redigerad av Endemisk 2014-09-13 kl. 21:15.
Citera
2014-09-13, 21:13
Medlem
Ostrobothnias avatar
Finländare kan ses som ett något konstruerat uttryck bland traditionellt hågade finnar, de kan tycka att det är konstigt att inte ordet finne duger. Och andra sidan kan medvetna finlandsvenskar ta på näsan av att bli kallade finnar, tror dock den stora majoriteten kan leva med det generiska finne istället för finländare även om det kan det kan uppstå en del oklarheter i fråga om åsyftning.
Citera
2014-09-13, 21:16
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Finnar = personer av finsk etnicitet (boende inom eller utanför Finlands gränser).

Finländare = personer med finskt medborgarskap (av finsk eller annan etnisk börd).

Lol @ "skällsord".

Tycker etnicitet är ett problematiskt ord i sammanhanget, modersmål den springande faktorn som jag ser det.
Citera
2014-09-13, 21:20
Medlem
Finländare = Både finlandssvenskar och finnar
Finnar = Bara just finnar, personer med finska som modersmål.

Har jag fel? Detta är min uppfattning i vart fall.
Citera
2014-09-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk

Lol @ "skällsord".

Skällsord: "starkt nedsättande ord (till exempel 'blatte' för mörkhyad person)." Nu begriper säkert även du.
Citera
2014-09-14, 07:52
Bannlyst
Eftersom jag känner en kille från finland kallar jag honom respektenligt för finländare. På samma sätt som vi respektingivande kallar våra grannar svenskfinländare, eller ålänningar för dessa namn!
Senast redigerad av godisponny 2014-09-14 kl. 08:16.
Citera
2014-09-14, 08:34
Bannlyst
Brukar kalla sydbelgare och fransoser för stinkande grönmögelostar, men har slutat med det nu kom ingen vart med det i alla fall....
Citera
2014-09-14, 10:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbiedukkan
Brukar kalla sydbelgare och fransoser för stinkande grönmögelostar, men har slutat med det nu kom ingen vart med det i alla fall....

Det beror ju på att de inte förstår svenska.

---

Finnar är [precis som motsvarande för exempelvis letter, ester och kazaker] personer som har sina rötter i finskt språk och kultur. Finländare är [precis som motsvarande för exempelvis lettländare, estländare och kazakstanier] personer med finskt medborgarskap som bor i Finland.
Citera
2014-09-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Skällsord: "starkt nedsättande ord (till exempel 'blatte' för mörkhyad person)." Nu begriper säkert även du.
Handlar väl mer om att det är lite roligt att du ser det som ett skällsord då det inte är det. Är ungefär som att säga att det skulle vara ett skällsord att säga norskar istället för norrmän.
Eller att säga 'Du' istället för 'Ni' när man tilltalar någon.
Citera
2014-09-14, 11:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Eller att säga 'Du' istället för 'Ni' när man tilltalar någon.

Du menar tvärtom att säga det oartiga och distanserande "Ni" i stället för det familjära och inbjudande "du".

Däremot är det ju så att "finne" ofta använts i negativ bemärkelse i svenska språket. Det är nog svårt att tvätta bort helt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in