2014-09-14, 11:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Tycker etnicitet är ett problematiskt ord i sammanhanget, modersmål den springande faktorn som jag ser det.
På finländsk botten, visst. Men du har sverigefinnar också, som kan tala knackig eller rent av obefintlig finska, men som likafullt uppfattar sig som just finnar.
Citera
2014-09-14, 11:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
På finländsk botten, visst. Men du har sverigefinnar också, som kan tala knackig eller rent av obefintlig finska, men som likafullt uppfattar sig som just finnar.

Det är väl vad man brukar kalla att beteckna sig som "finne i själ och hjärta".
Citera
2014-09-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Handlar väl mer om att det är lite roligt att du ser det som ett skällsord då det inte är det. Är ungefär som att säga att det skulle vara ett skällsord att säga norskar istället för norrmän.
Eller att säga 'Du' istället för 'Ni' när man tilltalar någon.

När och under vilka omständigheter tror du begreppen "finne" och i synnerhet "svenne" uppstod? Jag tror inte att du är tillräckligt torr bakom öronen än för att ö h t veta/minnas det. Antingen det eller så förstår du inte skillnaden mellan det och att tilltala folk på ett respektfullt sätt. Om du är svensk och hellre vill bli kallad "svenne" så är det din ensak. Personligen så är jag övertygad om att folk vill bli kallade finländare, svensk, norrman, dansk, etc. än vid just skällsord. Du får nog höja ribban lite tror jag.
Citera
2014-09-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
När och under vilka omständigheter tror du begreppen "finne" och i synnerhet "svenne" uppstod? Jag tror inte att du är tillräckligt torr bakom öronen än för att ö h t veta/minnas det. Antingen det eller så förstår du inte skillnaden mellan det och att tilltala folk på ett respektfullt sätt. Om du är svensk och hellre vill bli kallad "svenne" så är det din ensak. Personligen så är jag övertygad om att folk vill bli kallade finländare, svensk, norrman, dansk, etc. än vid just skällsord. Du får nog höja ribban lite tror jag.
Är ärligt talat inte bekant med ordet svenne, finns det ens en plural form av det? Jag har aldrig någonsin hört någon använde det. Men pratar vi om ord som andra språk använder på oss som exempelvis engelskans 'swedes' så blir jag inte stött. Men ifall du blir oerhört stött av detta så får du väl mycket väl vara det. Det är din ensak.
Citera
2014-09-14, 14:55
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Finländare kan ses som ett något konstruerat uttryck bland traditionellt hågade finnar, de kan tycka att det är konstigt att inte ordet finne duger. Och andra sidan kan medvetna finlandsvenskar ta på näsan av att bli kallade finnar, tror dock den stora majoriteten kan leva med det generiska finne istället för finländare även om det kan det kan uppstå en del oklarheter i fråga om åsyftning.

Exakt så här förhåller det sig. Det finns finskspråkiga som inte vill kännas vid att kallas finländare, och det finns även svenskspråkiga som absolut inte vill bli benämnda finnar. Men själv har jag inget emot ordet finne, som ju fordomdags var benämningen på alla som kom från den östra rikshalvan, oavsett klass eller modersmål. Även jag är finne, sa självaste Runeberg.

Däremot tycker jag inte om att höra fåvitska svennejön ... alltså rikssvenskar kalla mitt svenska modersmål för finsk brytning.
(FB) Finlandssvenska: brytning eller dialekt?
Citera
2014-09-14, 17:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Orden finne och svenne har inte på minsta sätt likartade omständigheter för sin tillkomst. Det enda problemet med finne är att det kan leda till missförståndet att en finlandssvensk har finska som modersmål. Det är inte ett skällsord, har aldrig varit det, och ordet är åtskilliga hundra år gammalt i svenskan.

Ska du hitta skällsord mot finnar, får du leta bland ord som finnjävel och I]finnkoling[/i], eller bland stereotyper som Pekka med 'niven.
Citera
2014-09-14, 17:40
Medlem
PierreKirbys avatar
Att orden finne i betydelsen person från Finland respektive akne råkar sammanfalla stavnings- och uttalsmässigt innebär bara att de är s.k. homonymer. De har alltså inte mer att göra med varandra än orden vad (kroppsdel) och vad (interrogativt pronomen). Att finne skulle vara ett skällsord är bara en nutida föreställning.
Citera
2014-09-14, 17:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreKirby
Att finne skulle vara ett skällsord är bara en nutida föreställning.

Vad menar du med "nutida"? Under de senaste 50-60 åren har det absolut varit ett [milt] skällsord. Mer för 40 år sedan än idag förmodligen.
Citera
2014-09-14, 20:37
Bannlyst
Hufvudstadsbladet hade en artikel idag, med rubriken:

"Finländare är allt mer rädda för Ryssland" (löjligt, sluta mesa!)

men när det gäller terminologin om det här så litar jag på Hufvudstadsbladet.

Däremot har de en annan artikel: Finnar räddar svenskans fortbestånd | Hbl.fi

HBL verkar inte använda ordet "finne" jättemycket.

Men om Runeberg använde ordet så antar jag att ordet "finne" för person från Finland kom INNAN ordet finne för ett rött märke i ansiktet.

Det är ju den associationen som gör att det känns lite fel att säga "finne" eftersom jag inte tycker att människor från Finland är som en böld i ansiktet-
Citera
2014-09-14, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror ju på att de inte förstår svenska.

---

Finnar är [precis som motsvarande för exempelvis letter, ester och kazaker] personer som har sina rötter i finskt språk och kultur. Finländare är [precis som motsvarande för exempelvis lettländare, estländare och kazakstanier] personer med finskt medborgarskap som bor i Finland.
Ja det låter vettigt eftersom samtliga länder har befolkningar med lite blandat ursprung.

Jag har en god vän som är rysktalande från Lettland och hon är ju absolut inte lettiska, särskilt med tanke på hur illa den ryska minoriteten behandlas där (titta på Finland, letter - se och lär!).
Samtidigt så talar hon lettiska språket flytande och har ett lettiskt pass. Så det är lite svårt att veta hur man ska beskriva hennes nationalitet. För att krångla till ytterligare är hennes rysktalande släkt i Vitryssland och inte i Ryssland.
Senast redigerad av Madicken01 2014-09-14 kl. 20:47.
Citera
2014-09-14, 21:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madicken01
Ja det låter vettigt eftersom samtliga länder har befolkningar med lite blandat ursprung.

Jag har en god vän som är rysktalande från Lettland och hon är ju absolut inte lettiska, särskilt med tanke på hur illa den ryska minoriteten behandlas där (titta på Finland, letter - se och lär!).
Samtidigt så talar hon lettiska språket flytande och har ett lettiskt pass. Så det är lite svårt att veta hur man ska beskriva hennes nationalitet. För att krångla till ytterligare är hennes rysktalande släkt i Vitryssland och inte i Ryssland.

Om du med "nationalitet" menar medborgarskap så tillåter ju vissa länder dubbla sådana. En person kan ju även i princip ha flera etniciteter.
Citera
2014-09-15, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Orden finne och svenne har inte på minsta sätt likartade omständigheter för sin tillkomst. Det enda problemet med finne är att det kan leda till missförståndet att en finlandssvensk har finska som modersmål. Det är inte ett skällsord, har aldrig varit det, och ordet är åtskilliga hundra år gammalt i svenskan.

Ska du hitta skällsord mot finnar, får du leta bland ord som finnjävel och I]finnkoling[/i], eller bland stereotyper som Pekka med 'niven.

När har jag påstått att svenne och finne tillkom under samma omständigheter? Svenne t.ex. som jag redan har sagt, är i allra högsta grad ett skällsord. På samma sätt är "finne" ett nedvärderande ord för en person med finsk härkomst. Det fanns en tid när du riskerade att få en smäll på käften om du kallade en finländare för "finne". Jag minns den tiden. Det gör inte du uppenbarligen. Vare sig man kallar det för skällsord eller för ett nedvärderande ord, så har det fått en helt annan acceptans numera som allting annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in