Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-09-11, 23:43
Medlem
Hegernatarens avatar
Man kan väl säga att ISIS i slutändan sköt sig själva i foten med sin överdrivna brutalitet (eller skar sig själv i halsen som man säger på arabiska ), nu kommer de få skörda vad de sått när Obomba förklarar krig.
Citera
2014-09-11, 23:59
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
ISIS expanderar sitt territorium i Irak med Zuwayd al Khalif samt assyriska staden Batnaya.
källa?
Citera
2014-09-12, 00:04
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
källa?
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Iraqi_insurgency_detailed_map
Citera
2014-09-12, 00:16
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Iraqi_insurgency_detailed_map
Läste talk avdelningen, det framgår inte varför statusen för städerna har ändrats. IS har inte expanderat eller varit offensiva sedan USA började med sina flygattacker.

Edit: Har läst lite mer nu i talk avdelningen och kan säga att det är rena lekstugan där. Jag rekomenderar den här källan om man vill ha säkra uppdateringar om kriget. http://www.understandingwar.org/

Institute for the study of war (Alltså länken) nämner inget om att IS expanderat i norr de senaste dagarna. De har svårt för att göra det i och med amerikansk flygövervakning och flygattacker. Och det kommer bli änne svårare hädanefter när amerikansk flygg skall använda Erbil som utgångspunkt. http://www.france24.com/en/20140911-usa-deploy-war-planes-iraq-air-base-erbil-islamic-state/
Senast redigerad av interiorcore 2014-09-12 kl. 00:44.
Citera
2014-09-12, 00:27
Medlem
namos avatar
Citat:
ISIS expanderar sitt territorium i Irak med Zuwayd al Khalif samt assyriska staden Batnaya.
De byarna var under ISIS kontroll rätt länge tror jag. Batnaya hade tagits av Peshmerga då man tog Mosuldammen. Sen var det assyriska milisen som skulle skydda byn, men ISIS tog tillbaks den. Rätta mig om jag har fel, någon som har mer info.

Wikikartan uppdateras sent.
Citera
2014-09-12, 01:15
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Läste talk avdelningen, det framgår inte varför statusen för städerna har ändrats. IS har inte expanderat eller varit offensiva sedan USA började med sina flygattacker.

Citat:
Ursprungligen postat av namo
De byarna var under ISIS kontroll rätt länge tror jag. Batnaya hade tagits av Peshmerga då man tog Mosuldammen. Sen var det assyriska milisen som skulle skydda byn, men ISIS tog tillbaks den. Rätta mig om jag har fel, någon som har mer info.

Wikikartan uppdateras sent.
Jag tvivlar på att Batnaya skulle släppts till assyrisk milis vid det här läget av KRG. Vad jag har fått höra separat av tidigare maslawi-bor, så verkar det fortfarande ske konflikter runt Mosul områden. Glöm även inte att allting kommer att gå riktigt fort under kommande dagarna/veckor a. Av strategiska skäl kanske man inte väljer att tala öppet om hur läget förhåller sig därnere. Med detta sagt vet jag inte hur korrekt livewiki-kartan är samt vilka den styrs av, men den verkar ha visat någorlunda rätt hittills.

edit- ska ta en titt din länk
edit- ISW är vinklade för USA i den här konflikten, alltså PARTISK media. Och under nuvarande förhållanden kommer jag välja bort sidor som dessa.
Senast redigerad av beregistain 2014-09-12 kl. 01:28.
Citera
2014-09-12, 02:46
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Jag tvivlar på att Batnaya skulle släppts till assyrisk milis vid det här läget av KRG. Vad jag har fått höra separat av tidigare maslawi-bor, så verkar det fortfarande ske konflikter runt Mosul områden. Glöm även inte att allting kommer att gå riktigt fort under kommande dagarna/veckor a. Av strategiska skäl kanske man inte väljer att tala öppet om hur läget förhåller sig därnere. Med detta sagt vet jag inte hur korrekt livewiki-kartan är samt vilka den styrs av, men den verkar ha visat någorlunda rätt hittills.

edit- ska ta en titt din länk
edit- ISW är vinklade för USA i den här konflikten, alltså PARTISK media. Och under nuvarande förhållanden kommer jag välja bort sidor som dessa.
Okey är eskimoer partiska i den här konflikten?
Citat:
The Institute for the Study of War advances an informed understanding of military affairs through reliable research, trusted analysis, and innovative education. We are committed to improving the nation’s ability to execute military operations and respond to emerging threats in order to achieve U.S. strategic objectives. ISW is a non-partisan, non-profit, public policy research organization.

We believe ground realities must drive the formulation of strategy and policy. In pursuit of this principle, ISW conducts detailed, open-source intelligence analysis to provide the most accurate information on current conflicts and security threats. ISW researchers spend time in conflict zones conducting independent assessments and enhancing their understanding of realities on the ground. Through reports and timely events, our research educates military and civilian leaders, reporters, and the public to enhance the quality of policy debates.
Dem håller på med forskning och är alltså ingen media. Kolla på den här diskussionen om IS och notera hur sakliga dem är. Jag uppfattar dem som att de endast är intresserade av sanningen. http://www.youtube.com/watch?v=_k8xZGOakWQ

Men du bestämmer själv vad du gör och jag skiter i vilket.
Citera
2014-09-12, 06:51
Avslutad
Kan någon berätta vad irakiska armen gör för något har dem någon offensiv mot IS? Har dem lyckats ta tillbaka någon stad by whatever.

Det enda man läser om är kurder som krigar. Araber brukar ju anses vara rätt usla krigare. Deras befäl och ledning verkar alltid backa ur..
Citera
2014-09-12, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Tyvärr har du rätt i mycket där. Dock har jag tydligt sett andra vindar blåsa under Obamas tid i vita huset. Hade Obama fått sitta en valperiod till kunde USA distanserat sig än mer från Israels mycket felaktiga strategier.

Det är svårt då judar sitter i det hela amerikanska systemet, omöjligt skulle jag kalla det. Många top politiker, myndigheter och landets större företag drivs alla utav judar.
Citera
2014-09-12, 08:00
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Kan någon berätta vad irakiska armen gör för något har dem någon offensiv mot IS? Har dem lyckats ta tillbaka någon stad by whatever.

Det enda man läser om är kurder som krigar. Araber brukar ju anses vara rätt usla krigare. Deras befäl och ledning verkar alltid backa ur..

Jodå, det är mestadels kurdiska styrkor sedan dom ändrade från defensiv policy till offensiv.

Irakiska armén var med dom Kurdiska styrkorna och tog över Mosul dammen, och även norr om Bagdad så samarbetar båda styrkorna.

Det som sker nu är helt unikt, aldrig tidigare har dessa två samarbetat.
Irakiska armén kollapsade och kom på fötterna nyligen.

Men utan amerikanska flygen så skulle inte dessa offensiv vara lika lyckade och inte heller om dom Kurdiska styrkorna inte fanns till men där emot vet vi inte om vi kan säga desamma om dom irakiska styrkorna då kurderna gjorde framgång efter framgång utan irakiska armén.

Men som sagt, dom finns med i olika offensiv.
Citera
2014-09-12, 08:55
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Du fick precis bevis på att makthavarna i Turkiet inte benämner IS som terrorister.

Du har inte bevisat något. Däremot kan du kolla upp Resmi Gazete där ISIS terrorstämplades av turkiska staten. Det är ett av de första staterna som har lagt ISIS på sin terrorlista.

Citat:
Jag har postat en hel del om det och lagt fram tunga bevis som tyder på att turkarna medvetet lätt IS ta de där turkiska medborgarna och jag orkar inte uppreppa mig eller bli anmäld för dubbelpostning igen. Det är ett faktum att Turkiet är helt igenom sekteristiskt och att de därför inte vill delta i en koalition mot en sunni grupp.

Så länge ISIS har 40-tal gisslan så kommer landet inte att agera. Jämför med KRG innan ISIS anföll dessa. Var KRG också ISIS-stödjare bara för att de tittade på då ISIS endast anföll shia-irakier?

Citat:
Amerikanerna behöver ett sunniland i koalitionen så att företaget inte ser ut som ett korståg. Sedan behöver de tillgång till alla sina baser i Turkiet eftersom Turkiet är det enda nato land som angrenser till IS.

Vore dumt av Turkiet att delta aktivt i nya amerikanska företag i regionen. Det är grund och botten USA som skapat den nuvarande situationen i Irak. Turkiet varnade amerikanerna gång på gång att inte ge full stöd för Maliki och hans sekterism.
Citera
2014-09-12, 09:40
Medlem
Leskys avatar
CIA: Upp till 30.000 strider för IS

Citat:
Terrorgruppen Islamiska staten (IS) har 20. 000-31.500 stridande i Syrien och Irak, skriver amerikanska CIA i en ny bedömning. Tidigare har underrättelsetjänsten räknat med cirka 10.000 IS-krigare.

Kring 2.000 av IS stridande har rest dit från västländer för att delta i kampen, uppger en källa. Ledande amerikanska företrädare har varnat för att de kan återvända till Europa eller USA och utföra terrorattacker.

Enligt CIA-talesmannen Ryan Trapani kan ökningen av antalet IS-krigare delvis förklaras med att gruppen varit segerrik i strider och utropat ett kalifat - en statsbildning - i delar av Irak och Syrien.

Områdena som gruppen erövrat med brutala metoder och nu kontrollerar är sammanlagt ungefär lika stora som Belgien.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/cia-betydligt-fler-is-krigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in