Citat:
Ursprungligen postat av
Yasko
IS benäms som terrorister i Turkiet. Det är officiellt och publicerat i Resmi Gazete, om du inte är totalt okunnig så vet du vad Resmi Gazete är för något, annars är det bara fråga så lär du dig nåt nytt...
Du fick precis bevis på att makthavarna i Turkiet inte benämner IS som terrorister.
Citat:
De har 40-tal turkiska gisslan. Inte så konstigt att turkar inte vill vara med då.
Jag har postat en hel del om det och lagt fram tunga bevis som tyder på att turkarna medvetet lätt IS ta de där turkiska medborgarna och jag orkar inte uppreppa mig eller bli anmäld för dubbelpostning igen. Det är ett faktum att Turkiet är helt igenom sekteristiskt och att de därför inte vill delta i en koalition mot en sunni grupp. Sedan så ligger det heller inte i deras intresse att motverka en grupp som strider mot YPG/PKK. Nej det är inte så konstigt att de inte kan vara med, men det spelar ingen roll vad de vill eller inte för amerikanerna kommer till slut tvinga dem ändå.
Amerikanerna behöver ett sunniland i koalitionen så att företaget inte ser ut som ett korståg. Sedan behöver de tillgång till alla sina baser i Turkiet eftersom Turkiet är det enda nato land som angrenser till IS.