Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-09-11, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Du verkar inte ha förstott det faktum att det är USA som är Israels hund, och inte tvärtom. Så du kan förvänta dig stora militära/ekonomiska gåvor till Israel från USAs sida ifall de begår något misstag som Israel ogillar. Det har vi sett innan.

Tyvärr har du rätt i mycket där. Dock har jag tydligt sett andra vindar blåsa under Obamas tid i vita huset. Hade Obama fått sitta en valperiod till kunde USA distanserat sig än mer från Israels mycket felaktiga strategier.
Citera
2014-09-11, 15:06
Medlem
Leskys avatar
Hur kommer då ISIS reagera på USAs och Obamas nya krigsförklaring? Speciellt eftersom USA även nu kommer att operera i Syrien!

Blir det fler journalister som avrättas? Blir det terroristattacker i USA? Eller på vilket sätt kommer man att svara?
Citera
2014-09-11, 15:28
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Hur kommer då ISIS reagera på USAs och Obamas nya krigsförklaring? Speciellt eftersom USA även nu kommer att operera i Syrien!

Blir det fler journalister som avrättas? Blir det terroristattacker i USA? Eller på vilket sätt kommer man att svara?

Inget kommer att hända eftersom nu Obama har sitt folkliga stöd för att starta krig.
Citera
2014-09-11, 15:29
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
De lär sig flyga. Hur lång tid tar det att lära sig flyga? De kommer säkert att träna "kamikazepiloter". Deras stående flygplan bör gå att bomba med artilleri eller från luften.

Fy fan vad roligt. Allt blir väldigt roligt när man tänker på ISIS som stenåldesmänniskor. Tänk en stenåldersmänniska i en MIG-27.
Citera
2014-09-11, 15:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Du må va gullig, men du är endock totalt okunnig. IS benämns inte som terrorister i Turkiet. http://www.al-monitor.com/pulse/orig...-hostages.html

IS benäms som terrorister i Turkiet. Det är officiellt och publicerat i Resmi Gazete, om du inte är totalt okunnig så vet du vad Resmi Gazete är för något, annars är det bara fråga så lär du dig nåt nytt...

Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Inte nog med det turkarna känner en illvilja inför att ingå i en koalition mot IS, jag skrev om det och vi har till och med redan diskuterat det. (FB) Slutspel i Irak? ISIS och allierade erövrar Mosul (FB) Slutspel i Irak? ISIS och allierade erövrar Mosul

De har 40-tal turkiska gisslan. Inte så konstigt att turkar inte vill vara med då.
Citera
2014-09-11, 16:06
Medlem
Då vart det dags för playoff och bye bye till Islamska Staten.

USA verkar ha bestämt sig och därmed är spelet över för vanvettsislamisterna.

Säger USA att de skall förgöra Islamska Staten så blir det så.Det blir den ensidigaste matchen i världshistorien och IS har inte en enda allierad.

Det kommer troligen att sluta med att IS jihadisterna blir lynchade av lokalbefolkningen i Irak och Syrien.
Citera
2014-09-11, 19:40
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
IS benäms som terrorister i Turkiet. Det är officiellt och publicerat i Resmi Gazete, om du inte är totalt okunnig så vet du vad Resmi Gazete är för något, annars är det bara fråga så lär du dig nåt nytt...
Du fick precis bevis på att makthavarna i Turkiet inte benämner IS som terrorister.

Citat:
De har 40-tal turkiska gisslan. Inte så konstigt att turkar inte vill vara med då.
Jag har postat en hel del om det och lagt fram tunga bevis som tyder på att turkarna medvetet lätt IS ta de där turkiska medborgarna och jag orkar inte uppreppa mig eller bli anmäld för dubbelpostning igen. Det är ett faktum att Turkiet är helt igenom sekteristiskt och att de därför inte vill delta i en koalition mot en sunni grupp. Sedan så ligger det heller inte i deras intresse att motverka en grupp som strider mot YPG/PKK. Nej det är inte så konstigt att de inte kan vara med, men det spelar ingen roll vad de vill eller inte för amerikanerna kommer till slut tvinga dem ändå.

Amerikanerna behöver ett sunniland i koalitionen så att företaget inte ser ut som ett korståg. Sedan behöver de tillgång till alla sina baser i Turkiet eftersom Turkiet är det enda nato land som angrenser till IS.
Citera
2014-09-11, 19:56
Medlem
interiorcores avatar
Media är en aspekt av det sekteristiska kriget som inte får tillräckligt med utrymme med tanke på hur viktig den är. Det finns ett tjugotal shia och sunni tv kanaler runtom i hela världen som predikar hat. I den här dokumentären får man se vilken roll propaganda spelar. http://topdocumentaryfilms.com/freedom-broadcast-hate/

Det finns 2 problem som jag ser här. 1 det finns en hel del människor i den muslimska världen som har väldigt lätt för att känna sig kränkta. 2 Det finns individer eller grupper som känner till detta och använder till sina egna intressen. Hur löser man första problemet? Jag vet inte eller jo utbildning. Hur löser man andra problemet? Det andra löses av sig självt om man löser den första. Finns det inga att untnyttja så kommer ingen heller att försöka.
Citera
2014-09-11, 20:28
Medlem
interiorcores avatar
Obamas tal angående bekämpningen av IS hade blandade reaktioner hos aktörerna i MÖ. Man kan sammanfatta det hela med att alla både shia och sunni fraktioner/länder är negativt inställda, förutom kurderna som anser att planen inte är tillräckligt. http://www.al-monitor.com/pulse/orig...ic-state.html#

Tycker det här säger en hel del om den här konflikten.
Citera
2014-09-11, 20:36
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
ISIS eller IS kan ju vara nyckeln till att USA och Iran verkligen närmar sig på riktigt. Det kan vara nyckeln till ett fredligare mellanöstern, givetvis lär det först bli en del krigande men det finns inget annat sätt att städa bort IS på. Samma sak med tyska nazisterna.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/10...0.svd?sidan=12

haha ... vad skall Israel säga om Iran och USA verkligen blir "kompisar". Israel bör bara hålla käft och sitta lungt i båten
Hehe det är ingen nyckel till någon ting. Bara för att aktörer har ett intresse som sammanfaller med varandra så innebär det inte att de blir bästisar.

Sedan så vill USA förinta IS och ersätta den med moderata rebeller medan Iran/Syrien vill att dem ska fylla igen tomrumet efter IS.
Citera
2014-09-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko

Nu läste jag inte länken men nja turkarnas inställning till IS är mildare. Det vet jag då jag kommit ifrån en två månads resa i Turkiet. Där är folket ganska okej med att Turkiet stödjer IS, kanske inte alltid av religiösa anledningar utan det är oftast pga kurd frågan.
Citera
2014-09-11, 23:41
Medlem
beregistains avatar
ISIS expanderar sitt territorium i Irak med Zuwayd al Khalif samt assyriska staden Batnaya.
Senast redigerad av beregistain 2014-09-11 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in