2014-09-11, 21:00
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
det blir ju lite lustigt om de kommer över uppgifter om pedofila förbrytare, men istället väljer att hänga ut sd:are som uttrycker sig som idioter på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Inget av det bekymrar mig avsevärt. Däremot tycker hag synd om användarna i Psykologi och ex Drogrehabilitering. Stämmer uppgifterna om att databasen hackats faller ett enormt ansvar på Researchgruppen att hantera materialet med klokskap.

Definiera klokskap. Anta att någon mediakoncern (med andra åsikter än dina) kommer över databasen om fem år. Skulle du då vilja att följande publicerades (med ditt riktiga namn):

(FB) Attraherad av kusin?

Och hur menar du att du bryr dig mindre om pedofiler än om obegåvade SD-anhängare?
Senast redigerad av Dogrust 2014-09-11 kl. 21:11.
2014-09-11, 21:01
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag kan tänka mig en förklaring till varför detta kommer så kort inpå valet.

Något internt missförstånd inom RG har uppstått, som gör att en av aktivisterna av misstag påstår något om läckt databas. Självklart kan det förekommit att de har lagt pussel mellan användare som har samma pseudonymer på Flashback och Avpixlat eller liknande, vilket kan ses som att de har kartlagt ett antal användare. Någon har sen kring midnatt fått denna nyhetsanka och basunerat ut den på Twitter.

Tänk själva! Om nu RG satt på detta hade de tjänat mer på att antingen helt ligga lågt och fortsätta fiska mer information om användare via PM om dataspel, knark och knullkompisar. Eller så hade publiceringen varit så genomtänkt att den hade gått via ett löp eller liknande på någon större tidning.

Twitter är ett snävt forum och det mest troliga är att någon har "ballat" sig lite i journalist-/aktivistkretsar och sagt lite för mycket. Sen när offentliggörandet av tweeten är ett fullbordat faktum så måste RG vårda sitt varumärke och hävda att de har info. Om de inte gör det så blir det ju uppenbart att de enbart är just vad de är, en klubb med aktivister som köper information från andra grävare. RG gräver ju inte själva och det kan mycket väl ha varit att någon helt enkelt hade dålig koll på vad de hade "fått in".

Kan det finnas någon annan trovärdig förklaring? Flashback är ju kronjuvelen i svenskt näthat, så att de skulle prioritera Avpixlat... näee alltså. Möjligen för att AP har direkta kopplingar till Sd som de vill ge pisk innan valet och att Flashback är mer "vildvuxet" och omfattar allt från Sd-are, SvP-are, autonoma nationalister, knarkare, peddos och allt möjligt dvs. det är ett enormt sållningsarbete att hitta vem som faktiskt är vem om det ska bli något som går att använda. Men det bygger ju på att RG prioriterar Sd och i så fall varför skulle de göra det? För att deras uppdragsgivare på Expressen vill det? Sd är ju de facto ett eunuckparti som i allra bästa fall vill halvera invandringen så vilken agenda skulle det främja? Ett växande SvP och en ökad militans inom den nationella rörelsen?

Just nu blir Sd lovlig måltavla på grund av sin egenpåtagna nolltolerans, det är enda logiska spåret.

Det här är (om det mot förmodan är sant) ganska oproffsigt skött av RG. Varför kan vi bara spekulera i.
2014-09-11, 21:01
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Är det demokratiskt att hacka en databas och outa anonyma människor?

Varför inte outa deras fru och barn?

Vem har hackat? Sitter du på infon, herregud skynda till polisen nuuuu!! Gör anmälan, vi har inte tid med 11414,ring 112 nu.

Du vill ju att man ska, förslagsvis bör du kunna argumentera för varför.
2014-09-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det började med ett svar på Twitter. Jag tror aldrig att de (Researchgruppen) trodde att detta skulle bli en sådan grej. När det sedan blev rubriker i media, och medierna okritiskt (utan att kontrollera ifall det faktiskt stämde) skrev om detta som en nyhet, så hade man inget annat val än att fortsätta lögnen.

Så vi har en situation där Researchruppen påstår att de har databasen, men vägrar ge några som helst bevis på att detta stämmer. Rent teoretiskt kan de säga att de kan läsa alla mail som skickas via Hotmail också.

Det kunde nämligen Flashback tidigare.
Vi kunde i klartext läsa alla mail på Hotmail.
Vi kunde logga in på vilket konto som helst utan problem.
Vi behövde inga lösenord. Bara användarnamnet.

Skulle du tro mig ifall jag berättade detta?
Hotmail svarade med att Flashback ljög, så vi bevisade att det stämde.

http://www.flashback.se/fna/newsflash/2

Då erkände Hotmail att det stämde.
Men hade vi inte lämnat några bevis, så hade givetvis all trott att vi bluffat.

Så om jag säger att jag kan logga in på varende mail på Gmail så bör jag komma med någon form av bevis. Annars kommer ingen tro mig.

Så Researchgruppen kommer fortsätta att berätta hur de har Flashbacks databas, och att vi bör ta vårt ansvar gällande anonymiteten. Vilket alternativ har de?

Jag vet inte varför de påstår detta. Kanske är syftet att skrämma vissa användare till tystnad. Personligen tror jag, och hoppas, att det var något man bara kastade ur sig på Twitter, och när bollen väl var i rullning så kunde man inte få stopp på det man påbörjat.

Jag kan omöjligt bevisa att Researchgruppen inte har någon databas. Däremot kan jag ärligt säga att jag inte tror dem. Inte det minsta. Vi har under det senaste dygnet gått igenom det som skrivits, och teknikerna har granskat om det funnits någon som helst möjlighet att något läckts från Flashback. Det finns inget alls som tyder på detta.

Flashback är programmerat på ett idiotiskt sätt, och med ett säkerhetstänkande som skulle få en utomstående att kraftigt ifrågasätta om vi var friska. Jag kan inte gå in på några detajer (av just säkerhetsskäl), men säkerheten på Flashback är för oss enormt viktig. Det tror jag alla vet.

Det finns en orsak till att ingen någonsin har lyckats hacka oss innan. Så när Reserarchgruppen påstår att de lyckats så är det första vi gör att i detalj granska allt som skrivits, och se ifall det finns någon som helst substans bakom det hela. Vi vet att alla kan hackas. Ingen är bättre än sin svagaste länk. Men vi gör verkligen allt vi kan, och mycket mer än det, för att skydda er. Så fanns det skäl att tro att Reserachgruppen kommit över några uppgifter så skulle jag erkänna detta direkt.

admin
Bra svar. Men vad säger du om Chloes upptäckt. (FB) Hur RG kan ha deanonymiserat Flashback-användare Här finns ju en rimlig chans att de fått ut de som de vill få ut. Kanske dags att göra som med lösen att man bara har ett visst antal försök? Med tanke på alla de Mail som de samlat på sig.
2014-09-11, 21:06
Medlem
SD-Connys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeoOrNeo
Får man gå ut med namn på de som finns i researchgruppen och var de rör sig oftast? Jag kan bidra med information om M* V**gren.

Borde va ok , du får inte outa hans FB nick dock.
2014-09-11, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pervobil
Berätta gärna var RG-medlemmarna finns.
Pervobil har medel att stoppa dessa för gott.
Är någon med?

Ljugmedia har jag inget för. "Imperial-march"
2014-09-11, 21:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Momento
Bra svar. Men vad säger du om Chloes upptäckt. (FB) Hur RG kan ha deanonymiserat Flashback-användare Här finns ju en rimlig chans att de fått ut de som de vill få ut. Kanske dags att göra som med lösen att man bara har ett visst antal försök? Med tanke på alla de Mail som de samlat på sig.

Även om det skulle vara kul med ett svar från admin så skulle ju fortfarande RG snacka skit om att de har databasen. Vidare kan man ju knappast som utomstående koppla en e-postadress till en specifik användare med den där metoden, även om man kan se att adressen förekommer på Flashback.
2014-09-11, 21:09
Medlem
RG har en fake opinionssida som heter Dittval.org Någon kunnig som kan gå in och kolla efter ev spionprogram/ trackingcookies?
2014-09-11, 21:11
Medlem
Citat:

Dock måste man komma in på mail kontot, vilket .chloe gjorde, för att kunna vara säker. Går inte bara att dra in random mail adresser.
2014-09-11, 21:13
Medlem
Citat:
Något internt missförstånd inom RG har uppstått, som gör att en av aktivisterna av misstag påstår något om läckt databas. Självklart kan det förekommit att de har lagt pussel mellan användare som har samma pseudonymer på Flashback och Avpixlat eller liknande, vilket kan ses som att de har kartlagt ett antal användare. Någon har sen kring midnatt fått denna nyhetsanka och basunerat ut den på Twitter.
Jag tror också på snöbollseffekten. När snöbollen väl rullar utför backen är den svår att stoppa. Att man haft kronjuvelen i näthat; Flashbacks databas, i ett halvår men i stället prioriterat Avpixlat är helt enkelt inte troligt. Och detta inför ett kommande val till råga på allt. Tror att man gav lite arroganta och förflugna svar men räknade inte med att det på några få timmar skulle eskalera så stort. Alltså måste man fortsätta lögnen, samtidigt som man vill skrämma upp Flashbacks användare som man inte gillar. Hade man haft databasen hade man stoltserat med bevis för länge sen.
2014-09-11, 21:14
Avslutad
Citat:
RG har en fake opinionssida som heter Dittval.org Någon kunnig som kan gå in och kolla efter ev spionprogram/ trackingcookies?

Nåt som är ännu värre tycker jag är valkompassen på ab. Skulle inte förvåna mig om de sparar alla ipnummer för varje som gör den.
2014-09-11, 21:15
Medlem
Oavsett var man står politiskt så tror jag knappast någon på FB hade känt sig trygg med att RG lovar att inte sprida materialet vidare. Vad händer när någon i RG är i behov av pengar och säljer databasen till högstbjudande? Då har ju journalister material för minst 10 år framöver. Kanske inte i år men om 5 år? Om någon på RG vill se vem killen som knallat deras tjej är?
Om någon gangster vill veta vem som skrev vad i ett Aktuellt brott etc etc.
Sen är nog långt ifrån alla möjliga och idenfiera men är du hundra på att INGEN kan pussla fram din ID genom små pusselbitar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in