2014-09-11, 13:39
Medlem
VD slår till igen
2014-09-11, 13:40
Medlem
Patiences avatar
Fina courtage-intäkter för Avanza idag iaf
2014-09-11, 13:47
Medlem
Run3s avatar
Ärligt talat, har det varit några varningssignaler? Är företaget sämre idag än vad det var för ett halvår sedan? Vad jag vet har det alltid varit ett förhoppningsbolag och alltid ett gamble hurvida företaget någonsin kommer generera vinst. Jag menar, man behöver inte vara Einstein för att se att det finns risk i att investera i bolaget och att man kanske inte får någon RoI.

Men visst är det ett hårt slag mot aktien när förtroendet till VD:n vacklar, då det är hans löften om 500 miljoner i omsättning under 2014 man handlar på. Dock tycker jag det är lite väl hårt att kalla bolaget för ett luftslott.
Senast redigerad av Run3 2014-09-11 kl. 13:51.
2014-09-11, 13:56
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ärligt talat, har det varit några varningssignaler? Är företaget sämre idag än vad det var för ett halvår sedan? Vad jag vet har det alltid varit ett förhoppningsbolag och alltid ett gamble hurvida företaget någonsin kommer generera vinst. Jag menar, man behöver inte vara Einstein för att se att det finns risk i att investera i bolaget och att man kanske inte får någon RoI.

Men visst är det ett hårt slag mot aktien när förtroendet till VD:n vacklar, då det är hans löften om 500 miljoner i omsättning under 2014 man handlar på. Dock tycker jag det är lite väl hårt att kalla bolaget för ett luftslott.
Ja alla varningssignaler om ett luftslott slår ju igång när Ekobrottsmyndigheten tar det på grövsta allvar. Jag hade inte tyckt att det var särskilt förtroendeingivande att toppar inom Fingerprint tjänar pengar på min bekostnad.
Citat:
Personalen på Fingerprint Cards Göteborgskontor är både chockade och skärrade efter de senaste dagarnas dramatik. Allt började i tisdags då beväpnad polis beslagtog datorer, loggbok och förhörde personal på plats.

EBM misstänker att vd Johan Carlström och den före detta styrelseledamoten gjort sig skyldiga till grovt insiderbrott i samband med aktiehandel och derivathandel i Fingerprints aktie.

Fingerprint Cards har tillsatt sin teknikchef Jörgen Lantto som tillförordnad vd. Huruvida Johan Carlström kan återvända till vd-posten återstår att se.

Det är inte första gången Fingerprint är inblandade i en insiderskandal. Lars Lundgren, som satt i ledningen och var ansvarig för försäljningen på den asiatiska marknaden, dömdes i maj till ett års fängelse för grova insiderbrott som skedde mellan 2010 och 2012.

http://www.di.se/artiklar/2014/9/11/bevapnad-polis-slog-till-mot-kontoret/
2014-09-11, 14:00
Medlem
TheBunks avatar
Körde nyss en chanspeng på 40K, GAV på 26 kr drygt. Återstår att se om det blir en bra eller dålig affär, kändes lockande risk/reward.
2014-09-11, 14:06
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Ja alla varningssignaler om ett luftslott slår ju igång när Ekobrottsmyndigheten tar det på grövsta allvar. Jag hade inte tyckt att det var särskilt förtroendeingivande att toppar inom Fingerprint tjänar pengar på min bekostnad.
Mmm, du har rätt i att man börjar tvivla på VD:ns löften om vinst i snar framtid. Men är detta allt som tyder på att allt är en lögn? Bolaget har ju faktiskt en produkt och de håller på att starta igång försäljningen, right? Tycker bara det låter lite drastiskt att dömma ut hela bolaget p.g.a. insideraffärer.
2014-09-11, 14:12
Medlem
Köpte in mig på 42 och på 45, Han ej vara med på att sälja innan raset Ser dock ingenting som förändrats i bolaget och jag tror på det. Vart en liten tankning nu på 28 hoppas på en kraftig vändning i nästa vecka. Absolut en chansning det kanske rasar 25 % till.
2014-09-11, 14:14
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Mmm, du har rätt i att man börjar tvivla på VD:ns löften om vinst i snar framtid. Men är detta allt som tyder på att allt är en lögn? Bolaget har ju faktiskt en produkt och de håller på att starta igång försäljningen, right? Tycker bara det låter lite drastiskt att dömma ut hela bolaget p.g.a. insideraffärer.
Fast om man har en produkt som man tror på varför har det förekommit så mycket svindel kring topparna inom bolaget?

Om jag hade haft företag med en lönsam och kreativ produkt till marknadens förfogande så hade inte min prioritet varit att tjäna småpengar för stunden utan mer långsiktiga mål där marknadens förtroende hade varit prio nummer 1.
Senast redigerad av Hungaro 2014-09-11 kl. 14:17.
2014-09-11, 14:16
Medlem
Citat:

Det är fortfarande framtiden du siar om. "Starta försäljningen" hur ofta hör vi inte det av haussande Vdar? Visst, det behöver inte vara lögn men med en ledning som inte har rent mjöl i påsen så ska de handlas till rabatt. Hur tror du bolag som vill samarbeta med FP ser på att VD är misstänkt? Aktien ska ta stryk, det är fortfarande dyrt enligt mig men kanske kan vara ett intressant kortsiktigt köp.

Hur många bolag med "fantastiska produkter" men som aldrig slår igenom? Det är ofta timing det handlar om och mycket tur.

Tradear egentligen aldrig. Men detta tapp är så gigantiskt att jag var tvungen att testa en liten mini post. När småspararna släppt paniken kan det nog bli en liten push upp
Senast redigerad av Liketed 2014-09-11 kl. 14:25.
2014-09-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
VI SKA UPP

Vad händer Zorb, vi ska ju upp? Är det kursmanipulation igen? Bäst att ringa åklagarn!

Citat:
Ursprungligen postat av andreasros92
Nedsida, vilken NEDSIDA?

Fantastiskt
Senast redigerad av Liketed 2014-09-11 kl. 14:21.
2014-09-11, 14:42
Medlem
padrons avatar
Vill bara först och främst påpeka att jag har ingen aning om huruvida Fingerprints sensor är "the next big thing" eller bara rena skräpet som vem som helst kan kopiera.

Däremot har de dryga femton åren jag arbetat med aktiemarknaden åtminstone lärt mig att skilja en guldtacka från en bajskorv. Det finns en anledning till att smart money undviker bolag som Fingerprint.

Och tyvärr, Fingerprint uppfyller alla kriterier. Pressmeddelanden som pumpats ut i tid och otid (och säkert en ledningsgrupp som tagit positioner innan) trots att man egentligen inte haft något att säga, tre (3!) insidermisstänkta varav en dömd. Sen har vi ju hela den här närmast komiska historien med det falska pressmeddelandet för nåt år sedan. Jag säger inte att det var någon på Fingerprint som låg bakom. Däremot är det inte så förvånande att det var just Fingerprint som "drabbades".

Många, desillusionerade men fortfarande hopplöst naiva aktieägare, hävdar att denna senaste i raden av skandaler inte påverkar bolaget eller dess produkt? Vänta och se tills de ska göra nyemission nästa gång.
2014-09-11, 15:16
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Vill bara först och främst påpeka att jag har ingen aning om huruvida Fingerprints sensor är "the next big thing" eller bara rena skräpet som vem som helst kan kopiera.

Däremot har de dryga femton åren jag arbetat med aktiemarknaden åtminstone lärt mig att skilja en guldtacka från en bajskorv. Det finns en anledning till att smart money undviker bolag som Fingerprint.

Och tyvärr, Fingerprint uppfyller alla kriterier. Pressmeddelanden som pumpats ut i tid och otid (och säkert en ledningsgrupp som tagit positioner innan) trots att man egentligen inte haft något att säga, tre (3!) insidermisstänkta varav en dömd. Sen har vi ju hela den här närmast komiska historien med det falska pressmeddelandet för nåt år sedan. Jag säger inte att det var någon på Fingerprint som låg bakom. Däremot är det inte så förvånande att det var just Fingerprint som "drabbades".

Många, desillusionerade men fortfarande hopplöst naiva aktieägare, hävdar att denna senaste i raden av skandaler inte påverkar bolaget eller dess produkt? Vänta och se tills de ska göra nyemission nästa gång.

Instämmer. Anledningen till att kursen har vart så uppumpad är på grund av dessa överdrivet uppmanande pressmeddelanden som kom flera stycken varje vecka under 2013. Under den perioden var ju VD i blåsväder med anklagelser om insiderbrott. Och nu är det på tapeten igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in