2014-09-11, 07:08
Medlem
SvenskOppositions avatar
Utgå ifrån att RG har tillgång till en aktuell databas och fundera därefter på hur du kan skydda dig.

Jag anser att det är den bästa försiktighetsprincipen man kan anta.
2014-09-11, 07:08
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Dumt att e-mail adresser står i klartext. Hur tänkte ni där?

Ja det är nästan så man tror att folk vill bli uthängda.

Kanske detta är något positivt. Tänk er vilken sten som kommer falla från folks axlar när de slipper dölja sina åsikter anonymt online.

Ironi..
2014-09-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Eu-domar där journalister döms för brott mot paragrafen... varför snackar du om saker du uppenbarligen inte förstår dig på?

Konventionen gäller i förhållandet stat - enskilda och ingenting annat. Enskilda som inte "lyder under " konventionen kan givetvis inte dömas för brott mot den.

Eu-domstolen har för övrigt inte mycket med konventionen att göra. Det är Europadomstolen som har till uppgift att beivra överträdelser....

Lika påläst och kunnig som en typisk Sverigedemokrat. Ändå ser man anhängare här på Flashback som på fullaste allvar tror att SD skulle gynnas av någon form av kunskapsprovskrav för att få rösta.

Jag var otydlig. Har för mig det var EU mot UK eller om det var Spanien. Får väl leta upp domen. Minns det handlade om två journalister. Ja. Det blir staten som döms. Följden blir att man måste se över lagstiftningen och hur man ser på utgivarbevis och journlistiken i Sverige. Det är en tidsfråga enligt vissa experter. Och jag menade Europadomstolen. Behöver inte märka ord.

Sen behöver du inte vara så jäkla otrevlig, och vad jag kommer rösta på i detta val säger inget om vad jag kommer rösta i nästa val. Jag röstar på frågor som är viktiga för min, mina nära och Sveriges framtid. Jag är inte väggfast i mitt val. Sverige förändras, politiken förändras och då får man ta ställning inför varje val hur man skall rösta.

Just nu finns det bara ett val om man inte vill köra Sverige i botten.
2014-09-11, 07:21
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag var otydlig. Har för mig det var EU mot UK eller om det var Spanien. Får väl leta upp domen. Minns det handlade om två journalister. Ja. Det blir staten som döms. Följden blir att man måste se över lagstiftningen och hur man ser på utgivarbevis och journlistiken i Sverige. Det är en tidsfråga enligt vissa experter. Och jag menade Europadomstolen. Behöver inte märka ord.

Sen behöver du inte vara så jäkla otrevlig, och vad jag kommer rösta på i detta val säger inget om vad jag kommer rösta i nästa val. Jag röstar på frågor som är viktiga för min, mina nära och Sveriges framtid. Jag är inte väggfast i mitt val. Sverige förändras, politiken förändras och då får man ta ställning inför varje val hur man skall rösta.

Just nu finns det bara ett val om man inte vill köra Sverige i botten.

Problemet med att dra Sverige inför Europadomstolen är att alla inhemska rättsliga möjligheter måste vara uttömda. Den som anser sig vara utsatt för en konventionskränkning måste alltså - åtminstone i teorin - första väcka enskilt åtal och överklaga i alla instanser. Eftersom ingen vet vem som eventuellt har gjort sig skyldig till dataintrång blir det svårt. Av samma anledning är det svårt för en åklagare att väcka åtal. Det är inte nödvändigtvis lagstiftningen det är fel på. Att brott inte kan styrkas innebär naturligtvis inte någon konventionskränkning.
2014-09-11, 07:26
Medlem
Citat:
Eu-domar där journalister döms för brott mot paragrafen... varför snackar du om saker du uppenbarligen inte förstår dig på?

Konventionen gäller i förhållandet stat - enskilda och ingenting annat. Enskilda som inte "lyder under " konventionen kan givetvis inte dömas för brott mot den.

Eu-domstolen har för övrigt inte mycket med konventionen att göra. Det är Europadomstolen som har till uppgift att beivra överträdelser....

Lika påläst och kunnig som en typisk Sverigedemokrat. Ändå ser man anhängare här på Flashback som på fullaste allvar tror att SD skulle gynnas av någon form av kunskapsprovskrav för att få rösta.

Campmany y Diez de Revenga och Lopez-Galiacho Perona mot Spanien (dom den 12
december 2000)

Lite om praxis på området (sida 8 längst ner)

http://www.nilsfuncke.se/wp-content/uploads/2013/11/PM-63-Integritet-och-EKMR-2011-01-19.pdf
2014-09-11, 07:28
Medlem
Citat:
Problemet med att dra Sverige inför Europadomstolen är att alla inhemska rättsliga möjligheter måste vara uttömda. Den som anser sig vara utsatt för en konventionskränkning måste alltså - åtminstone i teorin - första väcka enskilt åtal och överklaga i alla instanser. Eftersom ingen vet vem som eventuellt har gjort sig skyldig till dataintrång blir det svårt. Av samma anledning är det svårt för en åklagare att väcka åtal. Det är inte nödvändigtvis lagstiftningen det är fel på. Att brott inte kan styrkas innebär naturligtvis inte någon konventionskränkning.

Har inte nämnt något om intrång. Utan vad RG och Expressen gör med uppgifterna. Och ja det måste gå genom alla instanser. Åter igen, drar jag inte alla detaljer. Men det löser ju du "Bror duktig"
2014-09-11, 07:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Utan bevis så tror jag inte det minsta på att de har kommit över någon databas. Tycker Admin hade ett rätt bra förslag som RG borde ställa upp på om det vill vinna trovärdighet.

Vad jag däremot finner rimligt är att RG luskat ut ett mindre antal identiteter. Att då påstå att man sitter på hela databasen "och bara publicerar grädden" känns som en taktik värdig RG för att vinna exponeringstid i massmedier samt ev. något markarbetespris (de gillar ju sådana).

Ja, man har troligtvis genom dataintrång kommit över ett antal epostkonton, företrädesvis SD-politikers och kanske även loggat in remote på deras datorer. För att dölja faktumet att RG agerat olagligt så skyller man istället på en databas som påstås komma från Flashback men som hittills mest verkar bestå av utdrag ur medlemslistan med fiktiva epostadresser.
2014-09-11, 07:37
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Har inte nämnt något om intrång. Utan vad RG och Expressen gör med uppgifterna. Och ja det måste gå genom alla instanser. Åter igen, drar jag inte alla detaljer. Men det löser ju du "Bror duktig"
Vad de gör med uppgifterna? Vad har det med korrespondens att göra? Debattinlägg etc. har ju offentliggjorts av personerna själva(äv3n om några mail kanske slunkit med också?). Du får nog förklara på vilket sätt de uthängda politikernas rätt enligt EKMR har kränkts (i teorin, eftersom ingen - så vitt jag vet - har prövat saken hemma i Sverige). Vi har lagstiftning mot såväl dataintrång som brott av vanlig postgång (samt förtal m.m.).
2014-09-11, 07:41
Medlem
Citat:
Vad de gör med uppgifterna? Vad har det med korrespondens att göra? Debattinlägg etc. har ju offentliggjorts av personerna själva(äv3n om några mail kanske slunkit med också?). Du får nog förklara på vilket sätt de uthängda politikernas rätt enligt EKMR har kränkts (i teorin, eftersom ingen - så vitt jag vet - har prövat saken hemma i Sverige). Vi har lagstiftning mot såväl dataintrång som brott av vanlig postgång (samt förtal m.m.).

Om jag inte minns fel gick väl RG ut och erbjöd pengar för få FB:s databas. Anstiftan till dataintrång? Lika allvarligt som den som gör det.
2014-09-11, 07:41
Medlem
takeitchills avatar
Detta är väl det "goda hatet".

Denna grupp säger sig vara emot hatet o.s.v. men de själva är själv en aktör som sprider hatet. De kränker folk lika mycket som de som kränker folk anonymt på nätet. Om denna grupp nu har denna DB och säger fortfarande att det är bara näthatarna som är oroliga så spelar det ingen roll.

Bara att folk vet att de kan bli kopplade av några till vad de har skrivit så är det oerhört kränkande. Säg att personer har skrivit om sina hemligheter vad det nu är men de kränker ingen men nu får dessa individer reda på att någon kan koppla dem till vad som skrivits så skulle det vara för mig väldigt kränkande.

De kör med det vanliga påståendet "bara du har rent mjöl i påsen"... Då kan vi väl införa Stasi i Sverige för "bara man har rent mjöl i påsen" så går man säker.
Senast redigerad av takeitchill 2014-09-11 kl. 07:43.
2014-09-11, 07:42
Medlem
blowns avatar
Sitter och rotar lite bland reaktioner på Twitter, och hittar den här från Axel Gordh Humlesjö:

http://i.imgur.com/joVrmjz.png

I mina ögon borde det kunna generera en smärre skitstorm. Kan SVT stå bakom sådana uttalanden? Han skriver ju dessutom att han i egenskap av SVT-journalist har dessa åsikter. Läskigt!
Ursäkta om samma inlägg tagits upp tidigare, jag har inte läst hela tråden.
2014-09-11, 07:44
Medlem
Att säga att man har flashbacks databas några dagar innan valet kommer generera mer stöd och proteströster till SD. Tackar och bockar. Självklart är ju syftet att jaga rasister, nazister och näthatare, men det kommer slå tillbaka. Ska man kanske få tag på familjelivs databas med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in