2014-09-10, 20:51
Medlem
MrRelaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxxar
Fick följande mail 20:16 idag. Koppling till detta möjligen?

"Hejsan Maxxxar

Du har begärt en återställning av ditt lösenord på Flashback Forum för att du har glömt bort ditt lösenord. Om du inte har begärt det kan du ignorera detta. det kommer att bli ogiltigt och bli oanvändbart inom 24 timmar.

För att återställa ditt lösenord kan du besöka följande sida:..."

Kom ihåg att jag fått samma meddelande för några år sedan på ett konto jag använde då. Tyckte det var skumt men ägnade ingen större tankeverksamhet åt det.
2014-09-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
En annan fråga är om Researchgruppen har rätt att upprätta ett eget register med de nya uppgifterna.

-Det kan vara ett brott mot personuppgiftslagen, säger Christopher Kullenberg.

TT: Finns det en möjlighet till fullständig IT-säkerhet?

-I absolut mening är svaret nej. Inte ens Apple klarade ju av att hålla total säkerhet.

TT: Ska användarna vara mer försiktiga när de lämnar ut uppgifter på nätet?

-Man ska aldrig skylla på användarna. Ansvaret ska finnas hos Flashback, Apple och de som hanterar användarnas uppgifter. De ska garantera säkerheten. Men brotten utförs av den som stjäl och hackar sig in.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2485505-flashback-identiteter-uppges-rojda

Admin synar RG och det är upp till bevis att dom har något av värde. Sen kan man diskutera om vad som bör göras eller inte göras. Jag tror dock inte på något före jag ser det med egna ögon.

Jag tycker man måste börja diskutera vad som är journalistik och vad som inte är journalistik.

En del media ägnar sig åt annat än vad som var tänkt för skydda media. Som det här. Man använder utgivarbevis för möjlighet att registrera åsikter.

Det här är så klart ett problem i en demokrati.
2014-09-10, 20:52
Medlem
Fuck.n.Rollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Handlade.

Detta gör mig väldigt ledsen.. Återstår dock att se vad detta utmynnar i.
2014-09-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Hehe vad säger ni nu då när research gruppen vet vilka ni är? Lite snällare kommentarer nu kanske?
Så sa man i nazityskland, i Sovjetunionen och Nordkorea till kontrarevolutionärer, antinazister och socialdemokrater. Vi vet vem ni är, passa er. Det är diktaturfasoner, men så tillhör researchgruppen den yttersta vänsterkanten så det är inte förvånande att de sysslar med sånt.
2014-09-10, 20:53
Medlem
Trammiss avatar
Men hur skulle dom få tag i riktiga namnen?
Jag skapade en hushmail när jag reggade mig här, då borde det vara omöjligt eller?
2014-09-10, 20:54
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
På vad då? Den är admins ansvar att folk här som vill det förblir anonyma. Det är det flashback bygger på.

Om någon rånar dig på gatan, skyller du på polisen då?
Det är ju deras jobb att du ska gå säker.
2014-09-10, 20:54
Medlem
Frassefrass avatar
Att släppa den här nyheten fyra dagar innan valet är otaktiskt. Det ger inte tid nog för att på ett effektivt sätt kunna avslöja och att i massmedia gotta sig i vilka politiker som "näthatat". Det kommer också att driva många irriterade användare och folk som ogillar RGs metoder till att rösta bort från extremvänstern. Hade de velat sätta dit politiker ordentligt hade de sett till att åtminstone ha en hel vecka till det och sedan verkligen grävt ner sig i det.

Snarare låter det som om de vill skrämma folk, och närheten till valet innebär att de kan komma undan med att bara röja någon enstaka politiker eller privatperson i skrämselsyfte.
Mest sannolikt finns inga läckta listor- istället kommer man att sätta dit någon enstaka politiker eller person vars identitet kan ha röjts på helt annat sätt men som genom tex samma användarnamn på flera ställen kan kopplas ihop med Flashback.

Än så länge är det här bara rykten, och dessutom rykten som florerat förut. Sitt lugnt i båten.
2014-09-10, 20:55
Medlem
nötallergikers avatar
Bara jag som inte riktigt ser problemet? I sverige råder yttrandefrihet men bara inom lagens råmärken. Lyckas man inte hålla sig inom dem så är det ju ok att man också får ställas till svars. Man får ta ansvar för det man skriver och säger.

Inte ok att hänga ut nån dock, inte det jag menar. Speciellt inte om det handlar om att plocka poäng för att vinna ett val.

Men att gå den polisiära vägen måste vara ok, OM det nu är det som dom tänkt sig att göra. Det är ju flera bara i denna tråden som helt uppenbart bryter mot lagen, jag har sett MÄNGDER av sådant under mina år här. Jag vill iaf inte bo i ett sverige där det är ok att uttrycka sig precis hur som helst utan några som helst konsekvenser.
Medlem
sedans avatar
Citat:
Listan som publicerats verkar vara riktig. Alla datum som användarna är registrerade stämmer mot vad jag har kollat upp på profilerna.

Helvete alltså. Om detta stämmer så vill jag bara säga att Admin för flashback har förstört väldigt många liv och att forumet har förbrukat sitt syfte till existens.
(FB) Artikel: Researchgruppen vill kartlägga Flashbacks användare (flashback.se)
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Men hur skulle dom få tag i riktiga namnen?
Jag skapade en hushmail när jag reggade mig här, då borde det vara omöjligt eller?
Mail som innehåller namn som kan avslöja en.

Som vissa använde när det begav sig(harkel) och inte ägnade en tanke åt vänstermuppar som ville åt en.
2014-09-10, 20:56
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Listan som publicerats verkar vara riktig. Alla datum som användarna är registrerade stämmer mot vad jag har kollat upp på profilerna.

Helvete alltså. Om detta stämmer så vill jag bara säga att Admin för flashback har förstört väldigt många liv och att forumet har förbrukat sitt syfte till existens.

Var ser du denna lista?
2014-09-10, 20:56
Medlem
Bodickers avatar
Men vad kan det ge för information? Får de fram namn och adress genom en mail? Kommer de då lista upp 900 000 användare på expressens hemsida? Eller kommer de dela ut varenda mailadress på Expressen och sen får folk se om de känner igen sina polares mail?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in