2014-09-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Jag tycker det är lustigt att folk här på Flashback klagar så mycket på "gammelmedia", att de aldrig gör sitt jobb, för att sedan blir griniga när de faktiskt gör sitt jobb.
De är journalister, detta är själva poängen med journalistik.
Att åsiktsregistrera folk och hänga ut folk med vissa åsikter är knappast god journalistik. Om något så kommer detta endast att förminska det förtroende som finns för gammelmedia på Flashback.
Citera
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Flashback är väl på en amerikansk server? Dataintrång är allvarliga saker där. Törs Mattson resa in till USA efter detta eller är han redan portad eftersom han är fälld för vapenbrott?
Nej företaget är reggat i USA.

Sverige/USA har dessutom inte utlämningsavtal.
Senast redigerad av SeMeNoMore 2014-09-10 kl. 19:05.
Citera
Medlem
mschiefs avatar
Hur som helst är jag säker på att detta är ren bullshit. För något år sedan släppte de ut denna bild: http://i.imgur.com/oYkdG.jpg?1?9389 och sa att de har fått tag i FB:s databas, vilket visade sig vara skitsnack då FB inte ens använde sig av samma lösenordshash som de hade listat där, vilket konfirmerades av teknikern kookamunga här: (FB) Artikel: Researchgruppen vill kartlägga Flashbacks användare (flashback.se)
Citera
2014-09-10, 19:03
Medlem
Har ju själv inget att dölja(t.o.m kallats F!-sympatisör här så jag är på rätt sida enligt dem ) men jag förstår inte poängen med det här? Ska de koppla ihop ens användarnamn med ens email + IP och sedan "outa" personen? Låter ju inte helt vattentät det där.
Senast redigerad av hailol 2014-09-10 kl. 19:06.
Citera
2014-09-10, 19:04
Medlem
BAJSEs avatar
Som man bäddar får man ligga. Vi får ju se chocken på valdagen....

SD 2014
Citera
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Ingen ser vilken IP eller email du har. Inte moderatorer och inte användare. Om du tänker på de moderatorer som fanns på fb för en herrans massa år sen så kunde de inte heller se vilken email du är reggad på.
Lista över användare finns öppet på fb. användare.

Fick någon 50 lax för den länken så är det jävligt lättförtjänta pengar.

Källa på det där? Jag har hört annat - att det fanns ett antal supermods som visst kunde se din IP. Email vet jag inte men om den ligger okrypterad i en databas så är det ju oerhört korkat, dessutom har ju flera personer ändå tillgång till dem då.

(FB) Moderatorer kan inte längre automatiskt se IP-nummer

från 2006:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
För att öka säkerheten gällande användarnas anonymitet, så kan inte moderatorerna se era IP-nummer längre automatiskt. Dennna funktion kommer endast ett fåtal moderatorer att ha, och endast de som modererar forum där troll ofta verkar och som i sin moderatorroll har aktiv användning för den, kommer att ha denna funktion.

För närvarande har sex personer (inkl. root och admins) denna funktion, men jag räknar med att cirka tio moderatorer (exkl. root och admins) kommer att ha den senare.

För att kunna få denna möjlighet så måste man varit moderator i minst tre månader, och ha godtagbara skäl till varför man behöver den.

Det är en balansgång mellan att å ena sidan hålla forumet rent från troll, och å andra sidan garantera eran säkerhet gällande anonymitet. Vi kan givetvis aldrig garantera något till 100%, men genom att göra mera än något annat forum gör på den punkten, och aktivt göra så mycket som anses rimligt, så anser jag detta är en bra väg att gå. Det betyder att drygt 80% av moderatorerna idag inte kan se era IP, och nu får framtiden visa sig ifall detta räcker för att hålla forumet trollfritt.

admin
Senast redigerad av MoLoK 2014-09-10 kl. 19:06.
Citera
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Och hur är admins syn på detta?

Häng med lite: (FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas
Citera
2014-09-10, 19:05
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAJSE
Som man bäddar får man ligga. Vi får ju se chocken på valdagen....

SD 2014

Ja exakt, vi som inte tänkt rösta på SD kommer ju definitivt rösta på SD när ett forums databas läckt, det är så det fungerar. Vård, skola, arbetslöshet är ju skit samma när flashbacks databas kanske har läckt, det blir SD på direkten.
Citera
2014-09-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Ja exakt, vi som inte tänkt rösta på SD kommer ju definitivt rösta på SD när ett forums databas läckt, det är så det fungerar.

Det är inte en fråga om SD eller inte SD. Ta bort dumstruten du placerat framför dina ögon som skymmer sikten och tänk till lite.
Citera
Medlem
Måste va för att skrämma folk inför söndag.

Hade de haft hela jävla databasen hade de hängt ut folk långt innan valet för att maximera förföljelserna och övergreppens exponering.
Citera
Medlem
Moffegrevs avatar
Vad exakt är det dessa kräk kan få tag på via Flashback? Den enda infon man delgett är ju e-mailadressen. Kan ju bli lite svårt att luska ut vem gamermarkuz23@hotmail.com är ?
Citera
2014-09-10, 19:07
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avskummet
Jag tycker att Expressen och Researchgruppen förtjänar att nomineras till Nobels fredspris.
Det lär inte hända. Men antar att ett antal människor kommer att sätta in en peng på deras konto för bedriften. Deras sida är för övrigt fullt läsbar http://research.nu/ och de har ju inte lagt ut några uppgifter rakt ut på sidan, vilket de lika gärna skulle kunna ha gjort.

Det jag undrar över är hur den som mailat dem kontouppgifterna har fått tag på dem i sin tur. Har nån admin suttit och dumpat databasen och mailat över eller är det frågan om ett rent intrång? Det vore intressant att höra något mer officiellt svar från någon av Flashbacks administratörer i frågan.

Sedan. Om Researchgruppen har databasen. Då kan du lita på att mååååånga mer har den, vi kan väl räkna med Säpo, delar av polisen med flera organisationer.

Som jag ser det finns bara ett seriöst parti som tar nätsäkerhet/nätfrihet/anonymitet på allvar och det är Piratpartiet, det är iaf något som jag har i åtanke såhär en vecka kvar till valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in