2014-09-10, 17:12
Medlem
Kanske är så enkelt att man har uppgifter som placerar Eklund i området vid tidpunkten för försvinnandet? Något som Eklund nekat till och dessutom skaffat fram körskrivare som grund för detta, detta gör väl han högintressant som GM.
Citera
2014-09-10, 17:18
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Så länge man inte har en kropp eller ett erkännande är det omöjligt att få Eklund fälld för att ha dödad Jasmina.

Möjligen kan han fällas på en lägre brottsrubricering, tex människorov och vållande till annans död om man hittar massa blod från Jasmina i en bil som tillhört Eklund.

Jag tror inte han åker dit på det här, skyldig eller oskyldig.
Citera
2014-09-10, 17:27
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Kanske är så enkelt att man har uppgifter som placerar Eklund i området vid tidpunkten för försvinnandet? Något som Eklund nekat till och dessutom skaffat fram körskrivare som grund för detta, detta gör väl han högintressant som GM.

Ibland har polisen fel för ett år sen trodde dom att han som mördade studenten utanför ridskolan Swartlings var identifierad men det var fel.. han blev avskriven och Anders E kommer sannolikt bli det också...
Citera
2014-09-10, 17:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

Hur länge bevaras dem då och vad exakt är det för något ?

typ dokument/kvitton som visar han lämnade av leverans i Norrland då och inte kan ha varit där ?
Citera
2014-09-10, 17:29
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Så länge man inte har en kropp eller ett erkännande är det omöjligt att få Eklund fälld för att ha dödad Jasmina.

Möjligen kan han fällas på en lägre brottsrubricering, tex människorov och vållande till annans död om man hittar massa blod från Jasmina i en bil som tillhört Eklund.

Jag orkar inte söka igenom alla miljarder artiklar på FB, men man kan faktiskt fällas (mot sitt nekande) för mord trots att ingen kropp har hittats. För övrigt är ett "erkännande" i stort sett värdelöst utan starka bevis. Annars hade vi haft 73 Palme-mördare, sittande i fängelse på livstid..
Citera
2014-09-10, 17:32
Medlem
Sedan så tror jag mycket väl att AE kan hålla truten.
Det gjorde han i över 8år i Pernillamordet.
Erkände för när de fanns bevis mot honom.
Citera
2014-09-10, 18:03
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan

Nej, det är fel. Det går alldeles utmärkt att dömas för mord på bara indicier. Bar åklagaren etablerar en tillräckligt stark indiciekedja så räcker det.
I det här fallet så borde AB skämmas ögonen ur sig för att läcka informationen såhär tidigt och höja förväntningarna hos Jasmins mamma, kanske helt i onödan.
Citera
2014-09-10, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RattvisFunderare
Kan du berätta lite mer är du snäll?
Behövs det ens?
Känns ju rätt givet när man väljer att skapa fonder, sända sin egna dotters begravning på tv:n, skriva böcker och även försöka stämma staten på vaga grunder att personen faktiskt är väldigt mediakåt, och även pengakåt!
Citera
2014-09-10, 22:05
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Det vore otroligt intressant om det vore så att polisen kunna fastslå att Eklunds alibi (körjournalen) för Jasminas försvinnande är falsk. För då har han hållit på med något skit som han velat dölja. Är det någon som är insatt i hur körjournaler fungerade kring den där tiden? Själv kan jag inget om sådant.

Är det förresten någon som vet hur lång Anders Eklund är? (Lär stå i förundersökningen)

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, det är fel. Det går alldeles utmärkt att dömas för mord på bara indicier. Bar åklagaren etablerar en tillräckligt stark indiciekedja så räcker det.
Nej, du har fel. För att kunna döma för mord så måste man kunna utreda dödsorsaken. Hur anser du att man kan göra det om det är en ensam gärningsman som inte erkänner och kroppen aldrig återfinns?

Kan du ge ett exempel där någon dömts för mord utan att kroppen hittats och utan att gärningsmannen erkänt eller någon vittnat, tex en medgärningsman?

Inte? Trodde väl det. Det finns fall då folk har dömts då kroppen saknats men annan bevisning funnits, tex enormt mycket blod från offret i gärningsmannens bil. Rubriceringarna har då stannat vid lägre, som tex vållande till annans död. Ex mordet en fd livvakt till Hans Holmer dömdes för. Även finns det fall då folk dömts pga medgärningsmäns vittnesmål. Eklund är en ensamvarg så något sådant lär inte dyka upp. Något mordvapen lär han inte ha sparat heller, faktum är att han verkar improvisera och mestadels använda sina egna händer.
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Jag orkar inte söka igenom alla miljarder artiklar på FB, men man kan faktiskt fällas (mot sitt nekande) för mord trots att ingen kropp har hittats. För övrigt är ett "erkännande" i stort sett värdelöst utan starka bevis. Annars hade vi haft 73 Palme-mördare, sittande i fängelse på livstid..
Ett erkännande räckte för Thomas Quick i åtta fall. (Jo, jag vet att polis/åklagare spelade under bordet med Quick men du fattar)

Och nej, man kan inte fällas för mord om inte dödsorsaken utreds. Detta sker vanligen genom att kroppen undersöks. Om ingen kropp finns att tillgå så får man förlita sig på vittnen. Finns inte sådana så kan det aldrig bli fråga om rubriceringen mord. Däremot finns det andra rubriceringar att ta till, tex vållande till annans död.
Senast redigerad av GinaCaranoFan 2014-09-10 kl. 22:48.
Citera
2014-09-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142

DU har helt rätt i det du säger.. Finns en livstidsdömd där det inte hittats nån kropp.. Dömdes på ett vittnesmål
Citera
2014-09-10, 23:09
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RattvisFunderare
DU har helt rätt i det du säger.. Finns en livstidsdömd där det inte hittats nån kropp.. Dömdes på ett vittnesmål
Som jag skrev alltså....
Citat:
Men vi har belägg för att han har befunnit sig i Sävsjö vid tiden för den här flickans försvinnande, sa Tommy Thorngren, pressinformatör på Jönköpingspolisen då.
Där verkar vi ha fått svaret. Sedan hur starka de beläggen är vet vi ju inte. Men jag finner det rätt troligt att man lyckats visa att Eklunds körjournal är falsk. Jag blir ändå rätt förvånad, trodde inte att Eklund skulle kunna vara så förslagen. Om han förfalskat sin körjournal så gör han det ju för att dölja något riktigt djävligt. Frågan är då vad detta djävliga kan vara. 50/50 på att det har med Jasmina att göra.
Citat:
Leif Silbersky säger att han inte är förvånad över att anhållan är hävd.

– Det är inte överraskande. De har inga blodsår eller någon form av teknisk bevisning. Till detta kommer att det inte finns någonting som styrker att flickan tagits av daga eller någon form av kriminalitet kopplat till försvinnandet. Det är besvärligt för åklagaren, säger han.
För övrigt skulle jag vilja veta varför GW Persson anser att just Eklund har gjort stort intryck på honom. Min uppfattning om Eklund är att han är en korkad våldsam sexdåre som hade tur de gånger han inte åkte fast.
Senast redigerad av GinaCaranoFan 2014-09-10 kl. 23:55.
Citera
2014-09-11, 00:25
Medlem
jdepps avatar
Äcklet Eklund har rest ju runt i Sverige pga hans yrke lastbilschaufför.. kan han då haft tillgång till bil?? Tänkte på mordet på Malin Olhsson i Göteborg GW uttalande sig om Pernilla från Falund mordet va rätt identiska nyss! Vad jag hört från Malin Ohlsson s fall att hon polisen misstänker att hon blev upplockad av en bil?! Jagbor i Göteborg va med om en knubbig man försökt lura i mig i sin bil röd och det var tio år sedan kom på tänka på Eklund.. Hur länge har äcklet haft en röd bil någon som vet dom känner till honom??
Senast redigerad av jdepp 2014-09-11 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in