Det vore otroligt intressant om det vore så att polisen kunna fastslå att Eklunds alibi (körjournalen) för Jasminas försvinnande är falsk. För då har han hållit på med något skit som han velat dölja. Är det någon som är insatt i hur körjournaler fungerade kring den där tiden? Själv kan jag inget om sådant.
Är det förresten någon som vet hur lång Anders Eklund är? (Lär stå i förundersökningen)
Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Nej, det är fel. Det går alldeles utmärkt att dömas för mord på bara indicier. Bar åklagaren etablerar en tillräckligt stark indiciekedja så räcker det.
Nej, du har fel. För att kunna döma för mord så måste man kunna utreda dödsorsaken. Hur anser du att man kan göra det om det är en ensam gärningsman som inte erkänner och kroppen aldrig återfinns?
Kan du ge ett exempel där någon dömts för mord utan att kroppen hittats och utan att gärningsmannen erkänt eller någon vittnat, tex en medgärningsman?
Inte?

Trodde väl det.

Det finns fall då folk har dömts då kroppen saknats men annan bevisning funnits, tex enormt mycket blod från offret i gärningsmannens bil. Rubriceringarna har då stannat vid lägre, som tex vållande till annans död. Ex mordet en fd livvakt till Hans Holmer dömdes för. Även finns det fall då folk dömts pga medgärningsmäns vittnesmål. Eklund är en ensamvarg så något sådant lär inte dyka upp. Något mordvapen lär han inte ha sparat heller, faktum är att han verkar improvisera och mestadels använda sina egna händer.
Citat:
Ursprungligen postat av
lrad070142
Jag orkar inte söka igenom alla miljarder artiklar på FB, men man
kan faktiskt fällas (mot sitt nekande) för mord trots att ingen kropp har hittats. För övrigt är ett "erkännande" i stort sett värdelöst utan starka bevis. Annars hade vi haft 73 Palme-mördare, sittande i fängelse på livstid..

Ett erkännande räckte för Thomas Quick i åtta fall.

(Jo, jag vet att polis/åklagare spelade under bordet med Quick men du fattar)
Och nej, man kan inte fällas för mord om inte dödsorsaken utreds. Detta sker vanligen genom att kroppen undersöks. Om ingen kropp finns att tillgå så får man förlita sig på vittnen. Finns inte sådana så kan det aldrig bli fråga om rubriceringen mord. Däremot finns det andra rubriceringar att ta till, tex vållande till annans död.