2014-09-10, 11:08
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Med all respekt, jag är lite skeptisk till din metod. Det är ungefär som när en finansiell rådgivare säger: "eftersom denna fond har ökat med snitt 10 % de senaste åren, så kommer den göra det nästa år också." Men så kommer en ekonomisk krasch och fonden sjunker med 30 %.

Samma sak händer med väljaropinionen. Den är färskvara. Det går inte att basera kommande val på historisk utveckling. Därför tror jag det bästa är att hålla sig till statistiska undersökningar som försöker ta reda på nuläget i opinionen.

Självklart är min modell behäftad med brister då det mäter väljarsympatierna över en längre period.

Men nu när det är 4 dagar kvar till valet och poll of polls på status.st anger 10,7% medan jag anger att golvet ligger på 11,06% skall det mycket till för en motsvarighet till en ekonomisk krasch. Små skandaler där SD-politiker uttalar sig omdömeslöst kommer inte föranleda den sortens krasch. Då talar vi något i stil med att Åkesson grips för våldtäkt mot barn eller att en svensk Breivik är i farten för att vi ser att SDs väljarstöd kraschar.

Dvs. inte speciellt troligt. Senaste ekonomiska kraschen var ju av en enorm magnitud (2008) och denna pågick under en längre tid av olika dominoeffekter.

En annan sak om BottenAda/TreFyraNio/pollofpolls inte tar med i beaktande är att bradleyeffekten ökat avsevärt sedan Expressen börjat "avpixla" privatpersoner.
2014-09-10, 11:11
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Metoden som sådan ær ju helt værdeløs. Inget parti kan øka i all oændlighet, vilket "metoden" antyder.

Det gör den inte heller. Den baserar utefter trender. Antingen ser vi en sjunkande trend i procentuell utveckling eller ökande trend. Att vi ser en ökande procentuell utveckling baseras på t.ex. kyrkovalet 2013 och även EU-valet 2014.
2014-09-10, 11:11
Avslutad
Citat:
Hur får du en økning med 230% till 13%? Får SD 11,4% så skulle det vara en økning med 100%, eller hur?

Men, ja, metoden kan fungera hyfsat det hær valet.
Har redan ändrat till 130 %. Blev lurad av nedanstående skribent som jag också citerat.

Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Självklart är min modell behäftad med brister då det mäter väljarsympatierna över en längre period.

Men nu när det är 4 dagar kvar till valet och poll of polls på status.st anger 10,7% medan jag anger att golvet ligger på 11,06% skall det mycket till för en motsvarighet till en ekonomisk krasch. Små skandaler där SD-politiker uttalar sig omdömeslöst kommer inte föranleda den sortens krasch. Då talar vi något i stil med att Åkesson grips för våldtäkt mot barn eller att en svensk Breivik är i farten för att vi ser att SDs väljarstöd kraschar.

Dvs. inte speciellt troligt. Senaste ekonomiska kraschen var ju av en enorm magnitud (2008) och denna pågick under en längre tid av olika dominoeffekter.

En annan sak om BottenAda/TreFyraNio/pollofpolls inte tar med i beaktande är att bradleyeffekten ökat avsevärt sedan Expressen börjat "avpixla" privatpersoner.
Tänk på att en ökning med faktorn 2,42 är en ökning på 142 %, inte 242 %.
2014-09-10, 11:13
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Tänk på att en ökning med faktorn 2,42 är en ökning på 142 %, inte 242 %.

Hej U-fig,

Har jag gjort det räknefelet någonstans?
2014-09-10, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag tror fredag lunch. Detta för att påverka väljares mindset inför slutdebatten och för att minimera chansen för Åkesson att prata sakpolitik sista dagarna.
Kan absolut bli så också. Man spekulerar ju lite i om det finns något nytt & fräscht att köra "skandal" på. För hittills verkar ju allt vara baserat på det olagliga Disqus-hacket. Så det måste nästan vara JÅ själv som skrivit "Neger" för att man skall kunna spinna vidare på det spåret inför slutdebatten.
2014-09-10, 11:15
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag har svårt att se att dom kommer få något att fästa på Åkesson personligen, han är så inihelvete mediatränad och medveten - jag tror inte ens han har avpixlat i sin browsercache för då hade det stått i Expressen "Åkesson frekventerar hatsiter!". Sist det begav sig var när Åkessons barndomsminnen inte fick vara sanna, och dom hade grävt fram nån västerpartistisk kulturkoftelärare som åkte på spö i Debatt. Det påstådda momsfifflet i Blåsippan fäste inte heller på Åkesson trots idoga försök.

Jag tror inte dom har något på honom personligen - kanske får vi se mer insinuant nonsens, men jag tror inte det. Researchgruppens material är det Expressen har, och där finns inte Åkesson. Garanterat.

Antisdpöbeln ville i förra valrörelsen kladda ner med att att det var något med hans mor. Så sjukt lågt det bara kunde bli. Man hade varit i Åkessons privata trädgård pissat och stökat runt och kränkt Åkesson, det var Aftonhorans reportrar. Mellin visste om detta.

Åkesson är en utomordentligt sund person, stark målmedveten,skicklig och med glöd och hjärta i Sverige. Mer komplicerat än så är det inte och media vet om det men har helt enkelt inte lyckats, framförallt expressen(Bonnierägt) som varit det allra värsta mediadrägget. Med Bonniermedia (DN, Expressen) och Aftonbladet behöver Sverige inga fiender
2014-09-10, 11:20
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Framför allt fungerar den när SD fortfarande är ett litet parti. Att öka med över 100 % när grundstödet är tvåsiffrigt blir väldigt svårt.

Ja, efter det här valet kommer metoden självklart inte kunna vara användbar. Säg att den stämmer på ett ungefär i år och SD får 13 %. En ökning med ca 130 %. SD kommer knappast få ca 30 % i nästa riksdagsval. Men i år kan den mycket väl vara tillämpbar.

Det säger inte metoden heller. Skulle man (utan analysera trenderna för nästa val, dvs. t.ex. kyrkovalet 2017) ger den ett utfall på 21,45% för SD 2018.

Huruvida detta är realistiskt är omöjligt att avgöra såvida manainte tar framtida trender i analysen. Men visst, skulle Sveriges ekonomi krascha och välfärden kraftigt decimeras (vilket Anders Borg antytt) så är 21,45% för SD inte omöjligt.

Jfr. tex. Dansk Folkeparti som fick hela 26,6% i EU-valet i Maj! (2009 - 15,3, 2004 - 6,8).
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2014-09-10 kl. 11:22.
2014-09-10, 11:20
Medlem
Idioterna på Expressen har kört SD-löp fyra dagar på raken nu. Tror de själva att de har sån makt att omkullkasta en hel opinion? Journalister är mycket mindre omtyckta än politiker, ändå är bara politikerförakt ett begrepp.

Löjligt utstuderat med att man redan efter valet 2010 kunde vara 100 % säker på att löpsedeln valdagen 2014 också kommer vara SD-fientlig. Pinsamt utan dess like om de kommer köra SD-löp en hel vecka.

I dagens Demoskop ägnas SD bara EN enda mening och det är bara vad man fick. Istället svamlas det om Lööf-effekt när C ligger under valresultatet 2010! Allt för att SD bara ska uppmärksammas i negativa sammanhang. De vill verkligen att folk per automatik ska reagera negativt när SD kommer på tal eller syns.
2014-09-10, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Hej U-fig,

Har jag gjort det räknefelet någonstans?
Nej, tror inte det. Bara jag som är morgontrött.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan absolut bli så också. Man spekulerar ju lite i om det finns något nytt & fräscht att köra "skandal" på. För hittills verkar ju allt vara baserat på det olagliga Disqus-hacket. Så det måste nästan vara JÅ själv som skrivit "Neger" för att man skall kunna spinna vidare på det spåret inför slutdebatten.
Jag tror inte på några allvarliga skandaler som uppdagas. De skulle redan varit avslöjade vid det här laget. Som sagt, om man hade haft en riktigt saftig skandal så hade man inte valt att smutskasta någon politiker som var på plats 70 på någon kommunlista, eller vad det nu var, dagarna innan valet.
2014-09-10, 11:26
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Nej, tror inte det. Bara jag som är morgontrött.

Jag tror inte på några allvarliga skandaler som uppdagas. De skulle redan varit avslöjade vid det här laget. Som sagt, om man hade haft en riktigt saftig skandal så hade man inte valt att smutskasta någon politiker som var på plats 70 på någon kommunlista, eller vad det nu var, dagarna innan valet.

Det tror jag inte heller då vi har 11:e, 12:e, 13:e och 14:e September kvar att publicera superskandalen på. SD har klokt nog uteslutit SD-företrädare som fått hembesök för sina ageranden så det kommer ta udden ur deras skandaler.

T.ex. okänd SD-suppleant skriver "negrer skall döden dö" anonymt på en hemsida. Dock har han redan utesluten ur partiet för det beteendet... Jaha...
2014-09-10, 11:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Metoden som sådan ær ju helt værdeløs. Inget parti kan øka i all oændlighet, vilket "metoden" antyder.
Självfallet inte, men även en betydligt lägre ökningstakt kan i faktiska tal ge en större andel av väljarna i ökat stöd.
En fördubbling från 5,7 till 11,4 är mindre än en ökning av stödet med 65 % under nästkommande 4 år.
Det oväntade är att SD snarare växer snabbare det här valet än förra.
2014-09-10, 11:38
Medlem
Karmans avatar
Spännande att SD (11,8) är mer än hälften så stora som M (20,4) i Demoskops senaste mätning. Har det inträffat tidigare?

Skönjer vi en ganska kraftig väljarflykt från M till SD just nu?

http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/extra-valjarbarometer-avstandet-mellan-blocken-krymper-och-mittenpartierna-okar/

Edit: Uttryckte mig lite felaktigt ovan. Jag menar naturligtvis att SD:s andel i undersökningen är något mer än hälften av M:s andel. Hoppas det blev lite klarare...
Senast redigerad av Karman 2014-09-10 kl. 11:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in