2014-09-10, 10:26
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag tror fredag lunch. Detta för att påverka väljares mindset inför slutdebatten och för att minimera chansen för Åkesson att prata sakpolitik sista dagarna.

Det är många som uppfattar honom som sympatisk när han är i TV, och slutdebatten håller väl alltid ett givet format för att prata just sakpolitik. Debatten brukar vara upplagd med jobb, skola, ekonomi, välfärd och såna punkter, och alla talare har lika lång talartid.

Så det finns inte plats att "störa" slutdebatten med frågor om ovidkommande Researchgruppen-skit till Åkesson under den. Och jag lovar att Åkesson 1 timme i TV är mer trovärdigt än Expressen, så även där förlorar Expressen.

Det är min analys, därför tror jag inte Expressen har något mer än det Researchgruppsmaterial som dom nu vrider ur det sista ur som en äcklig gammal disktrasa.
2014-09-10, 10:29
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Det finns en del olika prognoser för utfallet när det gäller SD:s valresultat. Detta är iallafall basen för min analys.

SDs valresultat att beakta:

0,33% - EU-valet 1999
0,83% - Kyrkovalet 2001
1,41% - Riksdagsvalet 2002

1,13% - EU-valet 2004 (ökning 242% - 0,8 procentenheter)
1,74% - Kyrkovalet 2005 (ökning 109% - 0,91 procentenheter)
2,93% - Riksdagsvalet 2006 (ökning 108% - 1,52 procentenheter)

2,84% - Kyrkovalet 2009 (ökning 63% - 1,10 procentenheter)
3,27% - EU-valet 2009 (ökning 189% -2,14 procentenheter)
5,70% - Riksdagsvalet 2010 (ökning 94% - 2,77 procentenheter)

5,97% - Kyrkovalet 2013 (ökning 110% - 3,13 procentenheter)
9,67% - EU-valet 2014 (ökning 196% - 6,40 procentenheter)

Här kan man skönja en väldigt intressant trend, sedan SD kom in i riksdagen har SDs procentuella ökning stigit trots att den varit fallande sedan 2004.

Kyrkovalet procentuell ökning (2005 +109%, 2009 +63%, 2013 +110%)
EU-valet procentuell ökning (2004 +242%, 2009 +189%, 2014 +196%)
Riksdagvalet procentuell ökning (2006 +108%, 2010 +94%, 2014 - ?)

En matematisk prognos som tar denna trend i beaktning för kyrkovalet och EU-valet borde således vara att SD ökar med minst 94% till riksdagsvalet. Detta ger ett valresultat på minst 11,06% i september.

Så när t.ex. BottenAda förutspår att SD högsta nivå är 11,5% så är analysen direkt felaktig.

TreFyraNio.com har dessutom reviderat sin prognos från 1:s september där SD får 9,91% (fjärde störst) till 10,8 (överlägset tredje störst) på 10 dagar.

Men både BottenAda och TreFyraNio:s svagheter är att de baserar sina analyser på opinionsmätningar. Jag baserar min prognos på valresultaten och valresultaten endast (och således utesluter jag all form av Bradleyeffekt).

Min prognos för EU-valet stämde mycket väl vilket BottenAda och TreFyraNio hade misslyckats med totalt då de förlitar sig endast på opinonsundersökningar.

Dvs. EU-valet är att SD kommer få en högre procentuell ökning än vid förra valet.

Prognos EU-val 2014 utefter min modell: 3,28 + 189% = 9,45 (minst)
Ufall EU-val 2014: 3,28 + 196% = 9,67

Min prognos är att SD kommer få minst 11,06% (5,70 + 94%)
2014-09-10, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Rimlig analys, och ett golv på ca 11 % låter också klokt.

Ökningen lär dock bli större än golvet.
Senast redigerad av U-Fig 2014-09-10 kl. 11:20.
2014-09-10, 10:36
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
(NPK-NTB): Avstanden mellom den raudgrøne blokka i Sverige og den borgarlege regjeringsalliansen er større på ei ny meiningsmåling onsdag enn på andre målingar dei siste dagane.
Målinga frå Sentio Research, som vart offentleggjort onsdag morgon, viser at dei tre partia på raudgrøn side får ei oppslutning på 45,3 prosent, medan dei fire borgarlege regjeringspartia får 37,9 prosent. Dermed er avstanden mellom blokkene på 7,4 prosentpoeng.
I alt 1.042 personane har deltatt i målinga, som vart gjennomført på nettet frå 2. til 8. september. Valet på ny svensk nasjonalforsamling vert halde 14. september.
Dei siste dagane har andre målingar vist at avstanden mellom blokkene minskar. Ei måling frå Aftonbladet/United Minds viste tysdag at avstanden berre var på 4,2 prosent, noko som inneber at gapet mellom blokkene var blitt meir enn halvert på tre dagar.
I målinga til Sentio Research får det høgrepopulistiske partiet Sverigedemokraterna 12,7 prosent. Det ligg dermed framleis an til å bli Sveriges tredje største parti.
Feministiskt initiativ, som blant anna gjorde det overraskande godt under valet på nytt EU-parlamentet i mai, får berre 2,5 prosent, godt under sperregrensa på 4 prosent. (©NPK)

Från http://www.ntb.no/npk/
2014-09-10, 10:44
Medlem
Någon som har koll på hur många procent SD kan få som max och ändå klara av att fylla alla stolar i Riksdagen? Dulny ramlar väl bort därifrån också antar jag?
2014-09-10, 10:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Med all respekt, jag är lite skeptisk till din metod. Det är ungefär som när en finansiell rådgivare säger: "eftersom denna fond har ökat med snitt 10 % de senaste åren, så kommer den göra det nästa år också." Men så kommer en ekonomisk krasch och fonden sjunker med 30 %.

Samma sak händer med väljaropinionen. Den är färskvara. Det går inte att basera kommande val på historisk utveckling. Därför tror jag det bästa är att hålla sig till statistiska undersökningar som försöker ta reda på nuläget i opinionen.
2014-09-10, 10:48
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Med all respekt, jag är lite skeptisk till din metod. Det är ungefär som när en finansiell rådgivare säger: "eftersom denna fond har ökat med snitt 10 % de senaste åren, så kommer den göra det nästa år också." Men så kommer en ekonomisk krasch och fonden sjunker med 30 %.

Samma sak händer med väljaropinionen. Den är färskvara. Det går inte att basera kommande val på historisk utveckling. Därför tror jag det bästa är att hålla sig till statistiska undersökningar som försöker ta reda på nuläget i opinionen.

Dock kan man ta hänsyn till ett val som är så pass in i tiden, dvs EU-valet som en ganska färsk och pålitlig källa.
2014-09-10, 10:49
Avslutad
Citat:

Den fungerade bättre vid EU-valet än vad opinionsundersökningarna gjorde. Det finns ingen anledning till varför t.ex. Skop skulle vara bättre på att mäta SD än vad den metoden är.
2014-09-10, 10:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Den fungerade bättre vid EU-valet än vad opinionsundersökningarna gjorde. Det finns ingen anledning till varför t.ex. Skop skulle vara bättre på att mäta SD än vad den metoden är.
Mja, det fungerar kanske vid en pågående uppåtgående trend. Men när trenden bryts av någon anledning, då är historiska data ganska värdelösa.
2014-09-10, 10:55
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:

Metoden som sådan ær ju helt værdeløs. Inget parti kan øka i all oændlighet, vilket "metoden" antyder.
2014-09-10, 10:59
Avslutad
Citat:
Mja, det fungerar kanske vid en pågående uppåtgående trend. Men när trenden bryts av någon anledning, då är historiska data ganska värdelösa.
Framför allt fungerar den när SD fortfarande är ett litet parti. Att öka med över 100 % när grundstödet är tvåsiffrigt blir väldigt svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Metoden som sådan ær ju helt værdeløs. Inget parti kan øka i all oændlighet, vilket "metoden" antyder.
Ja, efter det här valet kommer metoden självklart inte kunna vara användbar. Säg att den stämmer på ett ungefär i år och SD får 13 %. En ökning med ca 130 %. SD kommer knappast få ca 30 % i nästa riksdagsval. Men i år kan den mycket väl vara tillämpbar.
Senast redigerad av U-Fig 2014-09-10 kl. 11:04.
2014-09-10, 11:05
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Framför allt fungerar den när SD fortfarande är ett litet parti. Att öka med över 100 % när grundstödet är tvåsiffrigt blir väldigt svårt.

Ja, efter det här valet kommer metoden självklart inte kunna vara användbar. Säg att den stämmer på ett ungefär i år och SD får 13 %. En ökning med ca 230 %. SD kommer knappast få ca 30 % i nästa riksdagsval. Men i år kan den mycket väl vara tillämpbar.

Hur får du en økning med 230% till 13%? Får SD 11,4% så skulle det vara en økning med 100%, eller hur?

Men, ja, metoden kan fungera hyfsat det hær valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in