2014-09-10, 00:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ja, men varför skulle inte SD rösta emot Löfven som statsminister? SD:s krav är regeringsförhandlingar. Om Löfven inte går med på det så röstar man emot.
Det är rimligt att anta. Kanske SD skulle lägga ner sina röster i det läget.

Om SD blir vågmästare ser jag tre huvudalternativ (oavsett juridiska teknikaliteter):

Någon block måste ge något till SD

eller så bildar man en blocköverskridande regering

eller så blir det nyval
Senast redigerad av Madagascar 2014-09-10 kl. 00:58.
2014-09-10, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
det är rimligt att anta. Kanske SD skulle lägga ner sina röster i det läget.

Om SD blir vågmästare ser jag tre huvudalternativ (oavsett juridiska teknikaliteter):

Någon block måste ge något till SD

eller så bildar man en blocköverskridande regering

eller så blir det nyval
Nu börjar du fatta. De där tre alternativen har jag tjatat om i tre månader nu i olika trådar utan att övertyga en enda människa. Ändå har jag varit så pedagogisk som det är absolut möjligt att vara. Precis dessa alternativ finns det och inga andra.
2014-09-10, 01:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ändå fick de skyhögt över mätningarna i EP-valet. Det pågår tre rörelser samtidigt, SD stigmatiseras allt hårdare parallellt med att situationen med asylinvandringen blir allt mer påtaglig och absurd, samtidigt som sjuklövern slåss hårdare än någonsin för att invandringen ska fortsätta utan minsta lättnad. Jag tror på en 15%-chock, vad mätningarna än säger.

10-12% har varit min bedömning länge. Nu är jag emellertid beredd att tro på mer än 12, men så mycket mer än 13% vill jag se innan jag tror det. Visst, mycket kan hända än, men allt mer än 12 är mer än en fördubbling, och det är osannolikt både extrapolerat och bedömt.

Jag har emellertid haft fel förr...
2014-09-10, 01:18
Medlem
Citat:
Nu börjar du fatta. De där tre alternativen har jag tjatat om i tre månader nu i olika trådar utan att övertyga en enda människa. Ändå har jag varit så pedagogisk som det är absolut möjligt att vara. Precis dessa alternativ finns det och inga andra.

SD kommer inte få någonting. Ingen vill vara först med att acceptera SD. Det dröjer nog lite till.

Troligen blir det istället blocköverskridande samarbeten, inte nödvändigtvis en blocköverskridande regering, men någon form av samförstånd. Kanske kraschar samarbetet och vi får nyval istället.
2014-09-10, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
SD kommer inte få någonting. Ingen vill vara först med att acceptera SD. Det dröjer nog lite till.

Troligen blir det istället blocköverskridande samarbeten, inte nödvändigtvis en blocköverskridande regering, men någon form av samförstånd. Kanske kraschar samarbetet och vi får nyval istället.
Exakt! Och därför återstår bara två av våra tre alternativ: En blocköverskridande regering eller ett extraval. Om det blir en blocköverskridande regering så är det mest sannolika en S-M-regering, eftersom inget av dessa partier uteslutit det.
2014-09-10, 01:38
Medlem
Citat:
Exakt! Och därför återstår bara två av våra tre alternativ: En blocköverskridande regering eller ett extraval. Om det blir en blocköverskridande regering så är det mest sannolika en S-M-regering, eftersom inget av dessa partier uteslutit det.

Samt att en S-M regering är det som måste vara rent lättast. Eftersom partierna ändå är så otroligt lika.
Jag tror man mycket väl hade kunnat slå ihop dessa två partier och inte mycket hade förändrats överhuvudtaget.
2014-09-10, 02:52
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
10-12% har varit min bedömning länge. Nu är jag emellertid beredd att tro på mer än 12, men så mycket mer än 13% vill jag se innan jag tror det. Visst, mycket kan hända än, men allt mer än 12 är mer än en fördubbling, och det är osannolikt både extrapolerat och bedömt.

Jag har emellertid haft fel förr...

Det räcker att SD får 11,4% för att uppnå en fördubbling. Nu tror jag visserligen att partiet får mellan 12-15%. Jag blir förvånad om SD får mindre eller rentav mer än dessa siffror.
2014-09-10, 07:05
Medlem
Gizurs avatar
Demoskop 2-8 september

S 28,6 (-2,1)
Mp 10,0 (-0,6)
V 5,9 (-1,3)
SD 11,8 (+1,0)
M 20,4 (-1,8)
Fp 6,6 (+1,5)
C 6,1 (+1,5)
Kd 5,0 (0.0)

Fi 3,7 (+1,2)

Rödgröna 44,5 (-3,9)
Alliansen: 38,2 (+1,3)
Senast redigerad av Gizur 2014-09-10 kl. 07:08.
2014-09-10, 07:08
Medlem
Gynekologstols avatar
En positiv effekt av att de rödgröna har börjat krympa är att hotet från FI minskar högst markant.

För en månad sedan så var det mer eller mindre självklart att de röggrönrosa skulle få egen majoritet om FI skulle komma in i riksdagen, men den risken är inte lika påtaglig nu. Med lite tur så krymper MP ytterligare så att SD blir supervågmästare oavsett om FI kommer in i riksdagen eller inte.
2014-09-10, 07:14
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
En positiv effekt av att de rödgröna har börjat krympa är att hotet från FI minskar högst markant.

För en månad sedan så var det mer eller mindre självklart att de röggrönrosa skulle få egen majoritet om FI skulle komma in i riksdagen, men den risken är inte lika påtaglig nu. Med lite tur så krymper MP ytterligare så att SD blir supervågmästare oavsett om FI kommer in i riksdagen eller inte.
Taktikröstning bland vänsterpartierna vore något att överväga. Vore trist för dem om 3,7% av deras röster hamnade i papperskorgen, samtidigt som dom nog skulle bli ett villigt stödparti till en rödgrön regering. Gudrun själv har sagt att dom inte skulle kräva ministerplatser.

Visserligen skulle dom ändå inte få majoritet, men det skulle bli lite bättre marginal.
2014-09-10, 07:19
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Demoskop 2-8 september
...
Andelen osäkra väljare är hela 16% vilket är anmärkningsvärt så här nära valet...
2014-09-10, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Andelen osäkra väljare är hela 16% vilket är anmärkningsvärt så här nära valet...

Kan tänka mig att taktikröstandet kan vara en ganska stor grej i år.

Börjar tro mer och mer att F! kanske klarar av det ändå tack vare detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in