Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Det bästa scenariot är ju paradoxalt nog det absolut värsta för nationen i nära tid.
S i den oheligaste av koalitioner med MP,V och Fi skulle leda till totalt statsfinansiellt och parlamentariskt kaos.
På sikt tror jag att detta skulle innebära Socialdemokratins undergång när det gäller att vara det klart största partiet.
Ett nyval känns troligt redan runt 2016-2017.
Om F! kommer in i riksdagen vilket är mycket osäkert med 2,6% i Yougov så innebär det bara att de inte kommer att få vara med i någon regeringsdiskussion med S.
S anser Mp var besvärliga men det kan gå. V anser de alltför farliga och F! är nog i deras ögon rena knäppgökar omöjliga att förena men ett ansvarstagande för landet.
Däremot skulle Mp, V och F! mycket väl kunna regera (trivas ihop) men bara med ca 20% väljarstöd skulle de inte få gehör för ett enda förslag.
Just nu tror jag att S funderar över om de kan regera ensamma men med växlande stöd. Och märkligt nog, eller kanske inte, tror jag att M och Fp som ser ut att överleva kan godta det när de själva inte kan få ihop en majoritet.
Sd kan också godta det upplägget, eftersom de inte har några reela möjligheter till makt.
V och Mp blir rosenrasande när de inser att de blir blåsta på inflytande.
Fi de fattar att de inte kan få någon makt och nöjer sig men att ha kommin in i riksdagen en ny plattform att föra ut sin extremfeministiska politik.
Så ta det som att det kommer från Oraklet i Delfi för så kommer det att bli. Vi får en Socialdemokratisk minoritetsregering som i lugn och ro kan fundera ut sina förslag och sedan förankra dem växelvis i riksdagen.
Förbifarten kan byggas, kärnkraften kan vara kvar, bensinskatten kan höjas måttligt, vinsterna i välfärden kan begränsas men inte stoppas, försvaret kan få några kronor till, en del skattehöjningar kan göras. En måttlig återställare till klassisk sossepolitik!