2014-05-12, 13:43
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman

Men just nu saknas förutsättningarna för en förändring och då gäller det att spela med den hand man har - ett S som varken kan hålla sina vänsterväljare eller stödpartier på vänsterkanten nöjda eller skrämmer bort de mittenväljare de desperat behöver om de går för långt.

Det är mycket hype och buzz runt vänsterpolitiken nu. Mycket ett mediafenomen som bygger på medelklassens i storstädernas behov (kvinnornas framförallt) av att synas och pryda sig med spännande åsikter. Det man kan ana från vissa online-opinionsundersökningar är trenden att V ökar rätt så kraftigt och SD likaså. Där ligger någonstans det nya politiska landskapet.

Jag avundas inte gråsossen Löfvén om han sk tvingas samarbeta med galningarna i MP, V och Fi. Egentligen borde Löfvén sträcka ut handen till M och allianspartierna. Varför ska de 10-20%-en vänsterfanatiker styra politiken i Sverige? Problemet är väl att de partiaktiva hos S ligger till vänster om väljarkåren och skyr M som pesten. Vanliga S-väljare däremot skulle nog gärna se en regering S+M med vettigt folk och fötterna på jorden och utan Fredrik Reinfeldt förstås. Kanske den enda konstellation som skulle kunna före en mer restriktiv invandringspolitik också/möjligen.
2014-05-12, 14:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
[=stevenstills|48759555]Det är mycket hype och buzz runt vänsterpolitiken nu. Mycket ett mediafenomen som bygger på medelklassens i storstädernas behov (kvinnornas framförallt) av att synas och pryda sig med spännande åsikter. Det man kan ana från vissa online-opinionsundersökningar är trenden att V ökar rätt så kraftigt och SD likaså. Där ligger någonstans det nya politiska landskapet.

Håller med dig om att det främst är kvinnor men också unga som vimsar runt och hoppar på den strömning som verkar ha det vinnande konceptet för stunden.
Det har inte mycket koll på sakfrågorna utan de röstar på personer rubriker som låter bra och medias förenklingar.

Citat:
Jag avundas inte gråsossen Löfvén om han sk tvingas samarbeta med galningarna i MP, V och Fi. Egentligen borde Löfvén sträcka ut handen till M och allianspartierna. Varför ska de 10-20%-en vänsterfanatiker styra politiken i Sverige? Problemet är väl att de partiaktiva hos S ligger till vänster om väljarkåren och skyr M som pesten. Vanliga S-väljare däremot skulle nog gärna se en regering S+M med vettigt folk och fötterna på jorden och utan Fredrik Reinfeldt förstås. Kanske den enda konstellation som skulle kunna före en mer restriktiv invandringspolitik också/möjligen.

Enligt UM får S 34,6% med Mp;s 8,5 får det 43,1 och det är tillräckligt för att få majoritet eftersom de alltid kan räkna med att vänstern inte röstar med alliansen.

Alliansen får med moderaterna 21,6 och Fp;s 6,1 bara 27,7%

Fi, Kd och C hamnar utanför riksdagen.

För att alliansen ska få majoritet krävs stöd från både V 8,9 och Sd 10,7. Lövden kan alltså regera men han får problem med Mp som kommer att pressa ut så mycket det går.

Sätter sig både Mp och V på tvären kan Lövden söka stöd från Fp eller kanske M. Det kan han bara om han inte sitter i en regering med Mp.

Slutsats det bäst för Lövden är en S minoritetsregering som söker det stöd den behöver i varje enskild fråga
2014-05-12, 14:19
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Enligt UM får S 34,6% med Mp;s 8,5 får det 43,1 och det är tillräckligt för att få majoritet eftersom de alltid kan räkna med att vänstern inte röstar med alliansen.

Ja. Fast det skulle kännas tråkigt om vi får en regering som bara var tredje väljare har röstat på. Det skulle kännas lite odemokratiskt faktiskt.
2014-05-12, 14:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Slutsats det bäst för Lövden är en S minoritetsregering som söker det stöd den behöver i varje enskild fråga
just precis:
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Det resultatet tyder på en socialdemokratisk minoritetsregering som ger faan i V och MP.
De behöver inte deras stöd för att driva sin politik.

Strategerna i S nu insett att om man fortsätter med stigmatiseringen av SD är det garantin för att kunna regera i en ren S minoritetsregering utan att fällas av oppositionen.

I en normal demokrati där varje röst räknas lika mycket skulle S behöva samarbeta med annat parti för att uppnå en majoritetsregering men i dagens uppskruvade tonläge behöver S inte det.

Och då frågar vi igen:
Vem tjänar mest på att skruva upp tonläget mot SD?

Svaret är Socialdemokraterna.
Då förstår man också varför tonläget mot SD är så högt just nu. Det är för att bereda väg för en Socialdemokratisk minoritetsregering utan MP och V.

Smart spelat av S.
2014-05-12, 17:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Ja. Fast det skulle kännas tråkigt om vi får en regering som bara var tredje väljare har röstat på. Det skulle kännas lite odemokratiskt faktiskt.

Nej tvärt om! En regering med S + Mp skulle ge miljöpartisterna extremt mycket inflytande i förhållande till deras antal. En S-regering som tvingas söka majoritet för sina beslut blir väl avvägt och en hyfsad kompromiss för alla väljare eftersom den inte lutar över åt vänster.
2014-05-12, 18:10
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Ja, det är otroligt vad F! får utrymme nu:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article18870827.ab

Det är en sliten Imam som intrevjuas. Det är nästan en freudian från Imamen när han påstår att F! inte har någon ekonomisk politik. Han "glömde" att tillägga att i övrigt är F! och Allahiansen precis likadana.
Imamen diskuterade heller inte hur hans egna irreversibla oansvariga bidragsmassinvandringspolitik (identisk med F!s) skall finansieras av framtida regeringar, den är minst lika skadlig för Sverige som F!s politik - därför ligger Allahiansen på 36% idag. Det Sovande Folket vaknar upp, försent tyvärr.

Samtidigt var Imamen försiktig - strebern har inte riktigt gått igenom hur F! skall behandlas med Moderaternas propagandamaskin ännu, detta märktes tydligt. F! har poppat upp som kärringen ur lådan (en ihålig mediakonstruktion )
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-05-12 kl. 18:14.
2014-05-12, 19:36
Medlem
Hur tror ni att de andra partierna ska acceptera S som minoritetsregering? V får de säkert med sig som vanligt, men MP kommer ju kräva att vara en del av regeringen. Skulle det bli tajtare så kanske de är tvungna att ta med något mittenparti också, kanske skulle de slippa Mp (jag tror S skulle föredra FP eller C framför Mupparna i Mp) helt, men det det skulle ju kräva lite för mycket samarbete med M, vilket väljarna inte skulle uppskatta.

Så: troligen S+MP i andra hand S+MP+FP gissar jag. Alliansen har inte en chans detta val.
2014-05-13, 10:09
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Hur tror ni att de andra partierna ska acceptera S som minoritetsregering? V får de säkert med sig som vanligt, men MP kommer ju kräva att vara en del av regeringen. Skulle det bli tajtare så kanske de är tvungna att ta med något mittenparti också, kanske skulle de slippa Mp (jag tror S skulle föredra FP eller C framför Mupparna i Mp) helt, men det det skulle ju kräva lite för mycket samarbete med M, vilket väljarna inte skulle uppskatta.

Så: troligen S+MP i andra hand S+MP+FP gissar jag. Alliansen har inte en chans detta val.
Glöm att FP kommer att samverka med Löfven. Amiralen har ju byggt hela sin karriär med att skylla allting - inkusive egna misstag - på såssarna. Den stora gåtan är att FP fortfarande har så högt stöd, men det finns tydligen människor som fortfarande går på amiralens tomma ord omlag och ordning och kunskap och disciplin...
2014-05-13, 10:36
Medlem
Det bästa scenariot är ju paradoxalt nog det absolut värsta för nationen i nära tid.
S i den oheligaste av koalitioner med MP,V och Fi skulle leda till totalt statsfinansiellt och parlamentariskt kaos.

På sikt tror jag att detta skulle innebära Socialdemokratins undergång när det gäller att vara det klart största partiet.
De lär förlora medelklassen en gång för alla vid ett ovanstående scenario..och inget av knäppgökspartners i koalititionen har den politiska ryggraden,erfarenheten eller inneboende kraften i respektive parti att ta ansvaret för sina beslut.

Domen kommer att falla på Socialdemokratin i första som sista hand.

Först syndafloden,sedan kan Sverige tas i rätt riktning.

Ett nyval känns troligt redan runt 2016-2017.
2014-05-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Glöm att FP kommer att samverka med Löfven. Amiralen har ju byggt hela sin karriär med att skylla allting - inkusive egna misstag - på såssarna. Den stora gåtan är att FP fortfarande har så högt stöd, men det finns tydligen människor som fortfarande går på amiralens tomma ord omlag och ordning och kunskap och disciplin...
Jag såg Björklund debattera med Sjöstedt på Aktuellt igår, angående skatter och inkomstklyftor.

Jan Björklund är bra som debattör för han vågar verkligen stå för alliansens politik fullt ut, och är hela tiden på offensiven! Till skillnad från Reinfeldt och Borg som ofta hamnar i försvarsställning och försöker ge intryck av någon sorts ansvarsfull återhållsamhet, så har major Björklund insett att anfall är bästa försvar.

Björklund attackerade kraftfullt Sjöstedts dystra världsbild genom att helt korrekt berätta att alla i Sverige faktiskt har fått det bättre under alliansregeringen. Han försvarade inkomstklyftorna och nödvändigheten av att tillåta framgångsrika personer och företag att tjäna pengar, eftersom det är enda vägen framåt för ett land som Sverige. Bra kommentar från Björklund: -Jonas Sjöstedt är mer besatt av att bekämpa rikedomen än vad han är att bekämpa fattigdomen!

Även om Björklund är starkt förknippad med de sjunkande skolresultaten så tycker jag ändå att han har lyckats vända skoldebatten och visat på åtgärder för framtiden. Så jag tror faktiskt att Folkpartiet vinner på att skolfrågan debatteras. Personligen uppskattar jag även deras klara besked i energifrågan och försvarandet av skattepolitiken. Jag kan tänka mig att Folkpartiets opinionssiffror kommer att fortsätta att förbättras och snart överstiga det senaste valresultatet. Problemet är väl bara att de vinner opinion på bekostnad av de andra allianspartierna, så totalt sett blir det ingen förbättring för Alliansen.
2014-05-13, 15:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag såg Björklund debattera med Sjöstedt på Aktuellt igår, angående skatter och inkomstklyftor.

Jan Björklund är bra som debattör för han vågar verkligen stå för alliansens politik fullt ut, och är hela tiden på offensiven! Till skillnad från Reinfeldt och Borg som ofta hamnar i försvarsställning och försöker ge intryck av någon sorts ansvarsfull återhållsamhet, så har major Björklund insett att anfall är bästa försvar.

Björklund attackerade kraftfullt Sjöstedts dystra världsbild genom att helt korrekt berätta att alla i Sverige faktiskt har fått det bättre under alliansregeringen. Han försvarade inkomstklyftorna och nödvändigheten av att tillåta framgångsrika personer och företag att tjäna pengar, eftersom det är enda vägen framåt för ett land som Sverige. Bra kommentar från Björklund: -Jonas Sjöstedt är mer besatt av att bekämpa rikedomen än vad han är att bekämpa fattigdomen!

Även om Björklund är starkt förknippad med de sjunkande skolresultaten så tycker jag ändå att han har lyckats vända skoldebatten och visat på åtgärder för framtiden. Så jag tror faktiskt att Folkpartiet vinner på att skolfrågan debatteras. Personligen uppskattar jag även deras klara besked i energifrågan och försvarandet av skattepolitiken. Jag kan tänka mig att Folkpartiets opinionssiffror kommer att fortsätta att förbättras och snart överstiga det senaste valresultatet. Problemet är väl bara att de vinner opinion på bekostnad av de andra allianspartierna, så totalt sett blir det ingen förbättring för Alliansen.
Att Amiralen är mer sansadän en vänsterpartist borde inte vara en tillräcklig merit för att få 6% stöd!
2014-05-13, 18:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det bästa scenariot är ju paradoxalt nog det absolut värsta för nationen i nära tid.
S i den oheligaste av koalitioner med MP,V och Fi skulle leda till totalt statsfinansiellt och parlamentariskt kaos.

På sikt tror jag att detta skulle innebära Socialdemokratins undergång när det gäller att vara det klart största partiet.

Ett nyval känns troligt redan runt 2016-2017.

Om F! kommer in i riksdagen vilket är mycket osäkert med 2,6% i Yougov så innebär det bara att de inte kommer att få vara med i någon regeringsdiskussion med S.

S anser Mp var besvärliga men det kan gå. V anser de alltför farliga och F! är nog i deras ögon rena knäppgökar omöjliga att förena men ett ansvarstagande för landet.

Däremot skulle Mp, V och F! mycket väl kunna regera (trivas ihop) men bara med ca 20% väljarstöd skulle de inte få gehör för ett enda förslag.

Just nu tror jag att S funderar över om de kan regera ensamma men med växlande stöd. Och märkligt nog, eller kanske inte, tror jag att M och Fp som ser ut att överleva kan godta det när de själva inte kan få ihop en majoritet.

Sd kan också godta det upplägget, eftersom de inte har några reela möjligheter till makt. V och Mp blir rosenrasande när de inser att de blir blåsta på inflytande.

Fi de fattar att de inte kan få någon makt och nöjer sig men att ha kommin in i riksdagen en ny plattform att föra ut sin extremfeministiska politik.

Så ta det som att det kommer från Oraklet i Delfi för så kommer det att bli. Vi får en Socialdemokratisk minoritetsregering som i lugn och ro kan fundera ut sina förslag och sedan förankra dem växelvis i riksdagen.

Förbifarten kan byggas, kärnkraften kan vara kvar, bensinskatten kan höjas måttligt, vinsterna i välfärden kan begränsas men inte stoppas, försvaret kan få några kronor till, en del skattehöjningar kan göras. En måttlig återställare till klassisk sossepolitik!
Senast redigerad av Gefundenes F 2014-05-13 kl. 18:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in